4 635 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Gräva ner TP-kabel
Sida 1 av 2
Har tänkt sätta switch och en server (eller två) ute i ett varmförråd några meter från huset (så frugan slipper klaga på den höga ljudnivån från befintlig utrustning inne i huset), men har lite funderingar om vad jag ska dra TP-kabeln eller framförallt i vad. Planen är att dra minst 10-12 kablar för att ha minst ett uttag per rum i huset (helst två). Fick ett tips att lägga det i ett vanligt en vanlig trädgårdsslang (det var när jag min plan var 1-2 kablar) för att undvika att få in fukt, rötter och annat där kablarna ligger, men tänkte höra om någon har bättre förslag? Vill helst kunna dra någon extra kabel i framtiden ifall behovet uppstår.
Totalt så är det ca 6 meter som det ska grävas och sedan dras bakom brädfodringen för att ta ner det genom taket ler i respektive rum allteftersom de renoveras (tänkte då dra dem dolda i väggen så långt som möjligt.
Hur djupt bör jag lägga kabeln? 30 cm eller kan jag komma undan med mindre?
/simm
Totalt så är det ca 6 meter som det ska grävas och sedan dras bakom brädfodringen för att ta ner det genom taket ler i respektive rum allteftersom de renoveras (tänkte då dra dem dolda i väggen så långt som möjligt.
Hur djupt bör jag lägga kabeln? 30 cm eller kan jag komma undan med mindre?
/simm
Ah, ska titta på det. Kanske ska lägga ner två när jag ändå håller på så man kan dra fler kablar enkelt i framtiden.
Har tänkt lyfta på lite markplattor och gräva ner under slangen där, kan lika gärna dra ner till till 40-50 cm då. Måste ut och mäta lite så man ser hur mycket plats det finns bakom brädfodringen, det bestämmer lite hur många och grova rör jag ska dra upp. På något ställe måste jag växla över till mindre flexslang eller liknande för att dra ut i respektive rum antar jag, då jag vill kunna byta kablar utan alltför stor problem i framtiden.
Har tänkt lyfta på lite markplattor och gräva ner under slangen där, kan lika gärna dra ner till till 40-50 cm då. Måste ut och mäta lite så man ser hur mycket plats det finns bakom brädfodringen, det bestämmer lite hur många och grova rör jag ska dra upp. På något ställe måste jag växla över till mindre flexslang eller liknande för att dra ut i respektive rum antar jag, då jag vill kunna byta kablar utan alltför stor problem i framtiden.
Hade tänkt sätta en rackmonterad Gigabit-switch därute och man kan nog inte direkt säga att den är supertyst. Annars var originalplanen att från början bara dra ut en-två kablar, men som sagt, den switchen gav lite andra förutsättningar.TheStills skrev:
Det finns fläktlösa rackmonterade gigabit-switchar.simm skrev:
Jag har just köpt en 24-portars som är fullproppad med funktioner (managed), billig, fläktlös (ljudlös):
http://www.dustinhome.se/product/5010663183/zyxel-gs1910-24-24-port-gigabit-smart-managed-switch/
Det är ett kampanjpris, och det står sig mycket bra.
Observera att båda switchen och frakten är dyrare om man köper den hos "vanliga" Dustin.
Egentligen tycker jag du ska överväga denna gel-fyllda kabel för utomhusbruk
http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=56
för att helt slippa risken för framtida problem. Och så mycket dyrare är den ju inte heller.
PEM-slang är jättebra, det går att dra om, den ger ett väldigt kraftigt skydd, den är ganska billig.
Slang använder du först och främst för att kunna dra nytt/dra om i framtiden. Och i andra hand för skyddet, tycker jag.
Djupet i marken spelar i princip ingen större roll, välj det djup du tycker behövs för att inte uppenbart riskera skador. Allt på minst 10cm tycker jag känns OK.
Visst, drar du kabeln genom potatislandet ska den väl ner minst 50cm för att alltid klara sig.
http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=56
för att helt slippa risken för framtida problem. Och så mycket dyrare är den ju inte heller.
PEM-slang är jättebra, det går att dra om, den ger ett väldigt kraftigt skydd, den är ganska billig.
Slang använder du först och främst för att kunna dra nytt/dra om i framtiden. Och i andra hand för skyddet, tycker jag.
Djupet i marken spelar i princip ingen större roll, välj det djup du tycker behövs för att inte uppenbart riskera skador. Allt på minst 10cm tycker jag känns OK.
Visst, drar du kabeln genom potatislandet ska den väl ner minst 50cm för att alltid klara sig.
Orange kabelrör är bra. Jag tycker att du ska dra ut alla kablar till boden för att slippa ha en ful korskoppling i huset. Dessutom är det nog billigare så. Om du får dra 12 * 8 = 96 meter kabel a 5 kr/metern så blir det 480 kr extra. Det är billigare än en extra gigabitswitch + paneler + strömförbrukning. Lägg ner ett extra rör med draglina medans du ändå håller på.
Klar du ska ha dem i bon, jag har en rackmonterad 2 unit server och den låter förjävligt det går inte att ha den i samma rum tillsammans med switcharna.
Du jag hade patchat nånstans i huset, tex på undervåningen, inte drar man en ända kabel från bon och upp på ovanvåningar.
Det finns fina små paneler att sätta i skåp.
Du jag hade patchat nånstans i huset, tex på undervåningen, inte drar man en ända kabel från bon och upp på ovanvåningar.
Det finns fina små paneler att sätta i skåp.
Det är en HP 2510 24G som jag fått tag i till ett bra pris och jag har erfarenhet från jobbet med denna switch storebrorTLovskog skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Var lite så jag tänkte, dra ut allt och slippa ha utrustningen inomhus (plus att få lite extra uppvärmning i förrådetpelpet skrev:Orange kabelrör är bra. Jag tycker att du ska dra ut alla kablar till boden för att slippa ha en ful korskoppling i huset. Dessutom är det nog billigare så. Om du får dra 12 * 8 = 96 meter kabel a 5 kr/metern så blir det 480 kr extra. Det är billigare än en extra gigabitswitch + paneler + strömförbrukning. Lägg ner ett extra rör med draglina medans du ändå håller på.
Jo servrar, och för den delen de mer professionella switcharna, kan ha ett ljud som definitivt sänker WAF på det man försöker göra.Andy78 skrev:Klar du ska ha dem i bon, jag har en rackmonterad 2 unit server och den låter förjävligt det går inte att ha den i samma rum tillsammans med switcharna.
Du jag hade patchat nånstans i huset, tex på undervåningen, inte drar man en ända kabel från bon och upp på ovanvåningar.
Det finns fina små paneler att sätta i skåp.
Funderar på var jag kan sätta en sådan patchning, vi bor i en-planare på 120 kvm, men kanske kan få min bättre hälft att gå med på att få använda ett litet skrymsle någonstans för två patchpaneler. Hade varit ypperligt om det var i närheten av där telefonuttagen sitter nu, då är det ju redan färdigdraget med rör i väggarna därifrån.