Bor i nuläget i ett fritidshus (Året om) som innehar en mulltoa. Börjar närma sig tid för tömning av den. Har inte som många där man inte använder toan under vinterhalvåret och då kan det brytas ner mycket mer. Så det får bli en tömningen med relativt nya "ämnen" i.

Då jag har hund och har börjat att ha en tunna i trädgården med en sopsäck i där jag lägger hundens avföring så funderar jag att använda samma tunna och säck att tömma mulltoan. Frågan är bara, vad ska jag göra av det? Går det att gräva ner påsen och låta tiden ha sin gång? Eller vad? Finns det kanske "nedbrytningsbara" påsar att köpa? Vill som sagt inte lägga det direkt i tunnan av vissa anledningar.

Tunnan som jag har i dagsläget är: http://www.byggmax.se/tradgard/tradgardstillbehor/kompostering/strotunna-med-lock-p692328
 
1alexander skrev:
Bor i nuläget i ett fritidshus (Året om) som innehar en mulltoa. Börjar närma sig tid för tömning av den. Har inte som många där man inte använder toan under vinterhalvåret och då kan det brytas ner mycket mer. Så det får bli en tömningen med relativt nya "ämnen" i.

Då jag har hund och har börjat att ha en tunna i trädgården med en sopsäck i där jag lägger hundens avföring så funderar jag att använda samma tunna och säck att tömma mulltoan. Frågan är bara, vad ska jag göra av det? Går det att gräva ner påsen och låta tiden ha sin gång? Eller vad? Finns det kanske "nedbrytningsbara" påsar att köpa? Vill som sagt inte lägga det direkt i tunnan av vissa anledningar.

Tunnan som jag har i dagsläget är: [länk]
Det finns påsar som är till för att gräva ner.
 
Precis det jag tänkte på
 
Får väl bli och beställa ett x antal sådana. Det roliga är, påsarna kostar 62kr och frakten går på 59 kr.. Vad roligt det är att beställa ibland
 
Beställ 5 rullar, det går åt skit:-)fort
Känns mindre surt med fraktkostnaden då
 
Är det tillåtet att gräva ner det?
 
Anna_H skrev:
Är det tillåtet att gräva ner det?
Jag tänkte detsamma.
Måste inte mänskliga fekalier komposteras ovan jord först?

Citat från Avloppsguiden
Fekalier/Latrin
Fekalier och latrin innehåller smittämnen. Därför bör detta material inte hanteras hur som helst och inte heller användas i odling innan behandling.

Behandling för att minimera smittrisken kan ske på olika sätt. Det vanligaste är att man komposterar eller lagrar materialet en viss tid
.

Läs vidare på
http://husagare.avloppsguiden.se/ta-hand-om-urin-latrin-och-slam-på-din-egen-tomt.html
 
Bra sida, tack för tipset. Står helt enkelt att man ska söka tillstånd hos kommunen och sedan ha den i en efterkompostering. Efterkompostering är ett val (Bygga en låda med lock) för kommer att starta igång en komposthög snart och efter ca 1 år i lådan så flyttar jag över det hela. Men jag tycker att bor man som jag, i skogen och tänker gräva ner det med en nedbrytbar påse så lär det inte vara någon större fara eller att behöva ringa till kommunen. Sedan så kommer det främst från en mulltoa, som det redan där har börjat att brytas ner. Däremot ett vanligt utedass kan nog vara lite skillnad.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.