6 458 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Gräva ner avfall
Bor i nuläget i ett fritidshus (Året om) som innehar en mulltoa. Börjar närma sig tid för tömning av den. Har inte som många där man inte använder toan under vinterhalvåret och då kan det brytas ner mycket mer. Så det får bli en tömningen med relativt nya "ämnen" i.
Då jag har hund och har börjat att ha en tunna i trädgården med en sopsäck i där jag lägger hundens avföring så funderar jag att använda samma tunna och säck att tömma mulltoan. Frågan är bara, vad ska jag göra av det? Går det att gräva ner påsen och låta tiden ha sin gång? Eller vad? Finns det kanske "nedbrytningsbara" påsar att köpa? Vill som sagt inte lägga det direkt i tunnan av vissa anledningar.
Tunnan som jag har i dagsläget är: http://www.byggmax.se/tradgard/tradgardstillbehor/kompostering/strotunna-med-lock-p692328
Då jag har hund och har börjat att ha en tunna i trädgården med en sopsäck i där jag lägger hundens avföring så funderar jag att använda samma tunna och säck att tömma mulltoan. Frågan är bara, vad ska jag göra av det? Går det att gräva ner påsen och låta tiden ha sin gång? Eller vad? Finns det kanske "nedbrytningsbara" påsar att köpa? Vill som sagt inte lägga det direkt i tunnan av vissa anledningar.
Tunnan som jag har i dagsläget är: http://www.byggmax.se/tradgard/tradgardstillbehor/kompostering/strotunna-med-lock-p692328
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det finns påsar som är till för att gräva ner.1alexander skrev:Bor i nuläget i ett fritidshus (Året om) som innehar en mulltoa. Börjar närma sig tid för tömning av den. Har inte som många där man inte använder toan under vinterhalvåret och då kan det brytas ner mycket mer. Så det får bli en tömningen med relativt nya "ämnen" i.
Då jag har hund och har börjat att ha en tunna i trädgården med en sopsäck i där jag lägger hundens avföring så funderar jag att använda samma tunna och säck att tömma mulltoan. Frågan är bara, vad ska jag göra av det? Går det att gräva ner påsen och låta tiden ha sin gång? Eller vad? Finns det kanske "nedbrytningsbara" påsar att köpa? Vill som sagt inte lägga det direkt i tunnan av vissa anledningar.
Tunnan som jag har i dagsläget är: [länk]
Hittade en som borde fungera : http://www.kontorsmaterial.se/product.php?id=6840
Inget annat förslag, andra påsar?
Inget annat förslag, andra påsar?
Redigerat:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Precis det jag tänkte på
Får väl bli och beställa ett x antal sådana. Det roliga är, påsarna kostar 62kr och frakten går på 59 kr.. Vad roligt det är att beställa ibland
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Beställ 5 rullar, det går åt skit
fort
Känns mindre surt med fraktkostnaden då
Känns mindre surt med fraktkostnaden då
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tänkte detsamma.Anna_H skrev:
Måste inte mänskliga fekalier komposteras ovan jord först?
Citat från Avloppsguiden
.Fekalier/Latrin
Fekalier och latrin innehåller smittämnen. Därför bör detta material inte hanteras hur som helst och inte heller användas i odling innan behandling.
Behandling för att minimera smittrisken kan ske på olika sätt. Det vanligaste är att man komposterar eller lagrar materialet en viss tid
Läs vidare på
http://husagare.avloppsguiden.se/ta-hand-om-urin-latrin-och-slam-på-din-egen-tomt.html
Bra sida, tack för tipset. Står helt enkelt att man ska söka tillstånd hos kommunen och sedan ha den i en efterkompostering. Efterkompostering är ett val (Bygga en låda med lock) för kommer att starta igång en komposthög snart och efter ca 1 år i lådan så flyttar jag över det hela. Men jag tycker att bor man som jag, i skogen och tänker gräva ner det med en nedbrytbar påse så lär det inte vara någon större fara eller att behöva ringa till kommunen. Sedan så kommer det främst från en mulltoa, som det redan där har börjat att brytas ner. Däremot ett vanligt utedass kan nog vara lite skillnad.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
