4 096 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Gräva grop i sandjord
Barnen börjar bli tillräckligt stora för den obligatoriska studsmattan. Vi har kikat lite på alternativet med att gräva ned den för att lättare kunna gömma den på tomten.
Jag blir dock fundersam kring hur det kommer fungera att ha ett öppen grop i sandjord. Riskerar inte gropen att rasa in lätt och på så vis bli bredare och grundare?
Jag antar att här finns folk med vana av schaktsrbeten som borde förstå sig på detta bättre än mig
Jag blir dock fundersam kring hur det kommer fungera att ha ett öppen grop i sandjord. Riskerar inte gropen att rasa in lätt och på så vis bli bredare och grundare?
Jag antar att här finns folk med vana av schaktsrbeten som borde förstå sig på detta bättre än mig
Sandjord rasar tids nog till rasvinkeln, torka och nederbörd snabbar på förfallet.
Ytvatten kommer dessutom mycket snabbt att erodera bort ytterligare material.
Någon typ av spontning borde vara genomförbart. Det blir inte så våldsamma krafter i ett grunt schakt.
Typ klä schaktväggarna i stående trall, bygg en ram av reglar runt studsmattans ben och kila däremellan.
Ytvatten kommer dessutom mycket snabbt att erodera bort ytterligare material.
Någon typ av spontning borde vara genomförbart. Det blir inte så våldsamma krafter i ett grunt schakt.
Typ klä schaktväggarna i stående trall, bygg en ram av reglar runt studsmattans ben och kila däremellan.
Gropen behöver ju inte ha skarpa kanter. Kan ju se ut så här ). Räcker med att det är som djupast i mitten. Gräv ner benen och fyll igen runtom med lagom lutning mot mitten. Dock blir ju ramen fast i marken. 
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 132 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 132 inlägg
Nu vet jag inte vilken storlek ni tänk er men personligen har jag aldrig fattat det där med att gräva ner?
Massa kubik att gräva ur och få bort nånstans samt massa kubik som ska tillbaka en dag.
Grannen hade nergrävd i ungefär samma storlek, våran var det inte.
Barn i samma ålder, vilken studsmatta var de backyardiganspå tror ni?
Våran var mycket roligare då man hoppar ”högt upp i luften” och ser längre bort...
Våran studsmatta är väl runt 4m i diameter.
Massa kubik att gräva ur och få bort nånstans samt massa kubik som ska tillbaka en dag.
Grannen hade nergrävd i ungefär samma storlek, våran var det inte.
Barn i samma ålder, vilken studsmatta var de backyardiganspå tror ni?
Våran var mycket roligare då man hoppar ”högt upp i luften” och ser längre bort...
Våran studsmatta är väl runt 4m i diameter.
Bra förslag!
Srudsmattan kommer vara antingen 3,3 eller 3,8 m i diameter. Så blir ingen värsting. Köper i så fall en som är gjord just för att grävas ned.
På platsen har jag för närvarande en sandlåda som är nedgrävd så marken är redan förstörd.
Det där med rasvinkel var intressant. Skulle det räcka att göra gropen liten större i omkrets och aningen flackare än rasvinkeln? Hjälper det i så fall att klä fast någon markduk?
Srudsmattan kommer vara antingen 3,3 eller 3,8 m i diameter. Så blir ingen värsting. Köper i så fall en som är gjord just för att grävas ned.
På platsen har jag för närvarande en sandlåda som är nedgrävd så marken är redan förstörd.
Det där med rasvinkel var intressant. Skulle det räcka att göra gropen liten större i omkrets och aningen flackare än rasvinkeln? Hjälper det i så fall att klä fast någon markduk?
Det finns garanterat en beskrivning hur du ska gräva ner den dåT Tungbetong skrev:Bra förslag!
Klicka här för att svara