29 865 läst ·
48 svar
30k läst
48 svar
Gräsröjare: Stihl FS 130 eller Jonsered CC 2036?
Det börjar bli dags att köpa röjsåg, min husq Mondo från 1997 har äntligen uppvisat vissa tecken på att vara trött på livet. Är antaligen lätt att fixa men jag har ju önskat livet ur den i flera år nu så jag tar det som ett tecken på att det är dags för ytterligare en stihlig produkt.
FS130 verkar vara det givna valet av Stihlmodellerna, men finns det någon anledning att gå på en 240 (eller 250 som också säljs i vissa butiker) istället? Det skiljer väldigt lite pengar. Jag ska använda maskinen till 95% gräsröjning (dikeskant etc) men även en hel del vass och grövre grön vegetation. Väldigt lite, iprincip ingen vedartad vegetation ska röjas. Den lilla ved som ska kapas (typ syrenhäck) kommer vilken maskin som helst med klinga fixa galant.
FS130 verkar vara det givna valet av Stihlmodellerna, men finns det någon anledning att gå på en 240 (eller 250 som också säljs i vissa butiker) istället? Det skiljer väldigt lite pengar. Jag ska använda maskinen till 95% gräsröjning (dikeskant etc) men även en hel del vass och grövre grön vegetation. Väldigt lite, iprincip ingen vedartad vegetation ska röjas. Den lilla ved som ska kapas (typ syrenhäck) kommer vilken maskin som helst med klinga fixa galant.
Redigerat:
FS130 är en 4-taktsmotor som ändå körs på oljeblandad bensin, den är miljövänligare och har bättre vridmoment än en 2-taktare.
FS130 ersatte FS200 som utgick pga miljöskäl för några år sedan.
FS250 är egentligen en storebror till FS200, men den får inte tillverkas längre (miljöskäl) så de som säljs är från lager och modellen ska fasas ut mot FS130 och FS240. Skillnaden i motorstyrka är marginell vid användning.
FS240 är en 2-taktare med friskluftsspolning, en miljövänligare form av 2-takt och ny för den här säsongen.
Den absolut största anledningen till att FS240 togs fram är att det finns många ÅF som har haft jäkligt svårt att sälja FS130. Många har hållit på med sådana här maskiner i många år och tycker att en röjare absolut SKA ha en 2-taktsmotor. Modellen är helt enkelt en marknadsanpassning, inte från slutkunderna utan från Stihls kunder, deras återförsäljare.
2-taktare är lite lättare att skruva på, en 4-taktsmotor är mer komplicerad av naturen, men det är egentligen också en sak som mer rör ÅF än slutkund. På FS130 finns t.ex. ventiler som ska justeras efter ca 150 timmar, men för en normal användare ligger det 10-15 år fram i tiden så det behöver man nog inte ha med i beräkningen av ett köp som privatperson.
Vi har inte ens tagit in FS240 i vårt sortiment då vi som ÅF har ganska lätt att förklara fördelarna med den motorn över en 2-taktare, men alla som jobbar hos oss är relativt unga och gillar utveckling, men det är ju som sagt inte alla ÅF som gör det. FS130 är den röjare vi säljer absolut mest av, oavsett varumärke, och det är en oerhört pålitlig och mångsidig produkt, så jag skulle rekommendera den.
FS130 ersatte FS200 som utgick pga miljöskäl för några år sedan.
FS250 är egentligen en storebror till FS200, men den får inte tillverkas längre (miljöskäl) så de som säljs är från lager och modellen ska fasas ut mot FS130 och FS240. Skillnaden i motorstyrka är marginell vid användning.
FS240 är en 2-taktare med friskluftsspolning, en miljövänligare form av 2-takt och ny för den här säsongen.
Den absolut största anledningen till att FS240 togs fram är att det finns många ÅF som har haft jäkligt svårt att sälja FS130. Många har hållit på med sådana här maskiner i många år och tycker att en röjare absolut SKA ha en 2-taktsmotor. Modellen är helt enkelt en marknadsanpassning, inte från slutkunderna utan från Stihls kunder, deras återförsäljare.
2-taktare är lite lättare att skruva på, en 4-taktsmotor är mer komplicerad av naturen, men det är egentligen också en sak som mer rör ÅF än slutkund. På FS130 finns t.ex. ventiler som ska justeras efter ca 150 timmar, men för en normal användare ligger det 10-15 år fram i tiden så det behöver man nog inte ha med i beräkningen av ett köp som privatperson.
Vi har inte ens tagit in FS240 i vårt sortiment då vi som ÅF har ganska lätt att förklara fördelarna med den motorn över en 2-taktare, men alla som jobbar hos oss är relativt unga och gillar utveckling, men det är ju som sagt inte alla ÅF som gör det. FS130 är den röjare vi säljer absolut mest av, oavsett varumärke, och det är en oerhört pålitlig och mångsidig produkt, så jag skulle rekommendera den.
Bara en nyfiken fråga. Jag har en några år gammal FS100, hur mycket skiljer den sig från FS130?
Har inte haft några problem med den bara att byta mellan trimmerhuvud och slyklinga, samt vid några få tillfällen har jag kört med en röjklinga.
Har inte haft några problem med den bara att byta mellan trimmerhuvud och slyklinga, samt vid några få tillfällen har jag kört med en röjklinga.
FS 100 är 0.4 hästkrafter svagare och det medföljer inte någon sågklinga till den. Man ska inte såga med en för svag motor så det kan rycka kraftigt när bladet träffar trät i för klent vrid.
Anders S, vad menar du med slyklinga samt röjklinga? Röjklinga=sågklinga? Fick du isf den till köpet?
Anders S, vad menar du med slyklinga samt röjklinga? Röjklinga=sågklinga? Fick du isf den till köpet?
Japp, jag menar sågklinga men den har jag införskaffat senare.karlastrid007 skrev:
Vår FS130 har nu använts en hel del, mest gräs vid får infartsväg och gångväg ner till sjön men även en del (några hundra kvm ) vedartad sly. Enda nackdelen är att selen behöver ställas om för olika användare så det är lättare att be maken att röja lite runt köksträdgården än att göra det själv och maken är glad att slippa ställa om selen och jag är lika glad jag att slippa.
Men, alla användare glöm inte skydd. Även vid gräsröjning med trimtråd behövs visir (finns både i heltäckande plast och i metallnät) och hörselskydd. Det är så lätt hänt att det flyger upp nån liten sten eller bit av kotte och sätter sig i ögonen. Vid röjning med sågklingor behövs även sågstövlar och gärna sågbyxor.
Men, alla användare glöm inte skydd. Även vid gräsröjning med trimtråd behövs visir (finns både i heltäckande plast och i metallnät) och hörselskydd. Det är så lätt hänt att det flyger upp nån liten sten eller bit av kotte och sätter sig i ögonen. Vid röjning med sågklingor behövs även sågstövlar och gärna sågbyxor.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Har också en 130, första gången jag använde den trodde jag att det var något fel, fourmixmotorn låter och känns så slö jämfört med en tvåtaktare.
Angående visir, så är enbart ett av nät inte att rekommendera, utan ha även skyddsglasögon..Tips grundat av egen upplevelse.
Angående visir, så är enbart ett av nät inte att rekommendera, utan ha även skyddsglasögon..Tips grundat av egen upplevelse.
Jag kör i badbyxor
Ja, motorn låter och känns slö, men klingan accelererar snabbare och har högre periferihastighet än föregångaren FS200. Man blir lite lurad av ljudet.Drakir skrev:
Nonkan, varför tror du det. I min 250 är det ett jäkla tryck som inte går att jämföra med 1,3kw.
Nej anledningen är att det är färre hästkrafter på FS 130 jämfört med FS 200/250. Därför har jag svårt att förstå varför klingan skulle acca snabbare och komma upp i högre hastigheter på en mkt svagare maskin av samma tillverkare.
Nu kan jag inget om motorer i röjsågar, däremot har jag fuskat mycket med 2-takt respektive 4-takt i andra sammanhang. Att påstå att enbart hästkrafterna påverkar i jämförelse kan vara väldigt missvisande. En 2-taktsmotor har som jag skivit en betydligt spetsigare effektkurva och vridmoment vilket gör att den måste köras på höga varv för att nyttja effekten. En 4-taktsmotor kan ha lägre toppeffekt (hästkrafter) men bredare effektkurva vilket gör att den orkar mera. Så i teorin och troligtvis även praktiken kan man med en sly/röjsåg med 4-taktare köra även med lägre varvtal och även utan att behöva nyttja fullgas utifrån att motorn har ett bredare effektregister.karlastrid007 skrev:
Så en 4-taktsmotor borde då vara perfekt för den som vill ha en röjsåg som trimmer, slyklinga och även röjsåg. Speciellt när man nu fått ned vikten på fyrtaktarna med Stihls 4-mix modeller.