16 222 läst ·
34 svar
16k läst
34 svar
Gräsmattegödsel - "smälttid"
Okej får se hur det utspelar sig, kom en ösregns period precisMaxHugo skrev:
Nu är i princip alla kornen borta. Hur lång tid brukar det ta innan man ser något form av resultat? Typ att gräset blir lite grönare, brukar inte det visas relativt snabbt?
Blev lite fundersam om jag gödslat för lite nu istället haha
Blev lite fundersam om jag gödslat för lite nu istället haha
Haha man blir lätt manisk och vill att det ska växa typ NU! Jag har partier där jag fyllt i och stödsått, kollar dagligen efter någon slags utvecklingO RDP skrev:
Det behöver komma minst 10mm nederbörd för att du inte ska riskera att bränna gräset. Har du inte fått detta är det bara att sätta igång och vattna, detta då med fördel innan högtryck kommer så du drar nytta av luftfuktigheten som råder. Saknar du mycket för att komma upp i 10mm är det inte en fråga om gräset kommer att brännas eller inte.
Tror jag lyckades bränna en fläck som jag inte tänkt gödsla alls. Fick hjälp av femåringen att välta ut en rejäl dos och trots att jag plockade upp så mycket det gick och vattnade typ tio kannor vatten EFTER att alla kornen smält så har ungefär hälften av stråna gulnat idag när det varit första ordentliga soldagen. Hur lång tid tar det innan skadan nått sin fullbordan, liksom? Så man ser hur illa det är och var.
Samma här. Rev bort en del av rabatten och sådde gräs. Händer nada.. iof bara gått 7 dagar.. men man vill att det ska hända något direkt.M mxjolle skrev:
O RDP skrev:
M mxjolle skrev:
O RDP skrev:
Jag tror att ni förväntar er lite för stark och omedelbar "magisk effekt" av gödning. Se det mer som att äta hälsosam kost. Det är nyttigt för kroppen på sikt men inget som gör att man ser bicepsen växa till sig momentant.ebolasmurf skrev:
Mycket möjligtAlfredo skrev:
Den där fläcken som jag var orolig är lite lite gul men det verkar inte ha blivit värre, så jag har förhoppning om att det tar sig snart igen.
Nu har jag slängt ut lite på de andra gräsytorna som jag inte gav mig på förra gången. Mulet och småregnigt hela dagen. Precis när jag är klar bryter solen igenom molntäcket ... hade jag varit riktigt hängiven hade jag varit vaken till midnatt när regnet sägs börja på riktigt, men jag får hoppas att prognosen inte har fullständigt fel. Ca 20 mm lovat under natten, så det borde väl kunna komma i alla fall 10. Hoppas på massor förstås, så skogen blir välvattnad.
Kan rapportera en datapunkt vad gäller kornens smälttid i morgon när jag vet hur mycket regn det kommit
Ja enligt SMHI alltså: min regnmätare överlevde inte femåringarnas piratlek.
Nu har jag slängt ut lite på de andra gräsytorna som jag inte gav mig på förra gången. Mulet och småregnigt hela dagen. Precis när jag är klar bryter solen igenom molntäcket ... hade jag varit riktigt hängiven hade jag varit vaken till midnatt när regnet sägs börja på riktigt, men jag får hoppas att prognosen inte har fullständigt fel. Ca 20 mm lovat under natten, så det borde väl kunna komma i alla fall 10. Hoppas på massor förstås, så skogen blir välvattnad.
Kan rapportera en datapunkt vad gäller kornens smälttid i morgon när jag vet hur mycket regn det kommit