Hur är gräsmattan anlagd och när? Hur tog den sig efter sådd och hur såg den ut innan vintern och/eller när den var som bäst?
Om det ser ut så här vid den här tiden på året (antar att ni inte haft hett och torrt längre perioder ännu) så känns det som att något i förutsättningarna är fel. Risken är att samma sak händer igen.
Om det ser ut så här vid den här tiden på året (antar att ni inte haft hett och torrt längre perioder ännu) så känns det som att något i förutsättningarna är fel. Risken är att samma sak händer igen.
Hej!
Anlagd (sådd)i våras, tog det sig jättebra. Vi grävde 10 cm och lag matjord och toppdress. Vattnades 2 ggr om dagen. Efter vinter blev det så.
QUOTE="halper, post: 4226666, member: 177619"]Hur är gräsmattan anlagd och när? Hur tog den sig efter sådd och hur såg den ut innan vintern och/eller när den var som bäst?
Om det ser ut så här vid den här tiden på året (antar att ni inte haft hett och torrt längre perioder ännu) så känns det som att något i förutsättningarna är fel. Risken är att samma sak händer igen.[/QUOTE]
Anlagd (sådd)i våras, tog det sig jättebra. Vi grävde 10 cm och lag matjord och toppdress. Vattnades 2 ggr om dagen. Efter vinter blev det så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
QUOTE="halper, post: 4226666, member: 177619"]Hur är gräsmattan anlagd och när? Hur tog den sig efter sådd och hur såg den ut innan vintern och/eller när den var som bäst?
Om det ser ut så här vid den här tiden på året (antar att ni inte haft hett och torrt längre perioder ännu) så känns det som att något i förutsättningarna är fel. Risken är att samma sak händer igen.[/QUOTE]
halper skrev:
Hur är gräsmattan anlagd och när? Hur tog den sig efter sådd och hur såg den ut innan vintern och/eller när den var som bäst?
Om det ser ut så här vid den här tiden på året (antar att ni inte haft hett och torrt längre perioder ännu) så känns det som att något i förutsättningarna är fel. Risken är att samma sak händer igen.
halper skrev:
Hur är gräsmattan anlagd och när? Hur tog den sig efter sådd och hur såg den ut innan vintern och/eller när den var som bäst?
Om det ser ut så här vid den här tiden på året (antar att ni inte haft hett och torrt längre perioder ännu) så känns det som att något i förutsättningarna är fel. Risken är att samma sak händer igen.
Vad var det för gräs ni sådde? Den såg ju verkligen fin ut förra sommaren. Det ser ut som att det är mest problematiskt i området nära häcken. Skiljer sig markförhållandena eller underarbetet där?
Det låter spontant mycket att vattna två gånger om dagen hela första säsongen. Efter att det kommit upp ordentligt borde ni inte ha behövt vattna förutom när det varit torrt. Jag ser på den första bilden att det finns en hel del bara fläckar där det inte ens finns dött gräs. Var det så från början eller kan du minnas när det började uppkomma? Hur såg gräsmattan ut i höstas, när vintern kom, när våren kom?
Om du vill så på nytt tror jag det räcker att du räfsar hårt, slänger på nya frön och räfsar lite till för att blanda runt dem, och så vatten. Men om det såg så fint ut i somras så vore det bra att förstå vad som hände för visst ser gräsmattorna lite tråkiga ut på våren, men inte så tråkiga och inte så här sent. (Fast nu vet jag inte var du bor.)
Det låter spontant mycket att vattna två gånger om dagen hela första säsongen. Efter att det kommit upp ordentligt borde ni inte ha behövt vattna förutom när det varit torrt. Jag ser på den första bilden att det finns en hel del bara fläckar där det inte ens finns dött gräs. Var det så från början eller kan du minnas när det började uppkomma? Hur såg gräsmattan ut i höstas, när vintern kom, när våren kom?
Om du vill så på nytt tror jag det räcker att du räfsar hårt, slänger på nya frön och räfsar lite till för att blanda runt dem, och så vatten. Men om det såg så fint ut i somras så vore det bra att förstå vad som hände för visst ser gräsmattorna lite tråkiga ut på våren, men inte så tråkiga och inte så här sent. (Fast nu vet jag inte var du bor.)
Vi sådde https://www.hornbach.se/shop/Grasfro-FLORASELF-Sport-Spel-1-2kg/6542566/artikel-detaljer.html
Det såg bra ut under sommar, höst och tills snön kom. Vi bor i Stockholm. Om jag tänker spontant det är som brandskadad kanske pga frossa, vet inte.
Tack för rådet
Det såg bra ut under sommar, höst och tills snön kom. Vi bor i Stockholm. Om jag tänker spontant det är som brandskadad kanske pga frossa, vet inte.
Tack för rådet
Ja nu får kanske någon av experterna säga vad de tror, men det är ju i stort sett bara rajgräs. Vad jag förstår så växer det ganska fort och vilt, men är inte jättetåligt mot kyla. Det kan ju vara så att den kalla vintern haft ihjäl det, även om det verkar lite smått otroligt. Kanske sträng kyla i kombination med avsaknad av snö eller ett istäcke? Rödsvingel klarar kyla bättre, tror jag, och har fördelen att det växer långsammare (dvs färre klippningar) men är något dyrare.
Ingen aning om vad som kan ha gått fel här, dock. Sett en del ovanligt fula gräsmattor denna vår. Kanske att vi fick en del kyla utan snötäcke och lite tö-/fryscykler som gick hårt åt dem. Nya gräsmattor tar förstås stryk lättast. Vore ju bra om det är så, för i så fall får du helt enkelt hoppas på bättre tur denna säsong.
Om du ska så och har tillgång till vatten är det en bra tid nu, men du får vattna ett par-tre gånger om dagen soliga dagar. Bättre att göra det nu innan ogräset tar chansen – det brukar gå rätt snabbt.
Ingen aning om vad som kan ha gått fel här, dock. Sett en del ovanligt fula gräsmattor denna vår. Kanske att vi fick en del kyla utan snötäcke och lite tö-/fryscykler som gick hårt åt dem. Nya gräsmattor tar förstås stryk lättast. Vore ju bra om det är så, för i så fall får du helt enkelt hoppas på bättre tur denna säsong.
Om du ska så och har tillgång till vatten är det en bra tid nu, men du får vattna ett par-tre gånger om dagen soliga dagar. Bättre att göra det nu innan ogräset tar chansen – det brukar gå rätt snabbt.
Produkter som diskuteras: "ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


