31 160 läst ·
9 svar
31k läst
9 svar
Gräsklippare - val av bensin
Jag har nyligen anskaffat en Klippo Comet S GCV.
När jag köpte klipparen nämnde säljaren att man måste bestämma sig för vilken bensin sort man skulle använda. Börjar man med miljö-bensin så får man inte gå över till vanlig bensin efter ett tag. Kan detta verkligen stämma? Har ni hört ngt om det?
När jag köpte klipparen nämnde säljaren att man måste bestämma sig för vilken bensin sort man skulle använda. Börjar man med miljö-bensin så får man inte gå över till vanlig bensin efter ett tag. Kan detta verkligen stämma? Har ni hört ngt om det?
Det är mer tvärt om, börjar du med vanlig bensin så lämnar den avlagringar som sedan löses upp av miljöbensinen.
Hondamotorn är lite mindre känslig för vilken bensin du använder jämfört med de billigaste B&S-motorerna, så i ditt fall är det mest av miljöskäl du ska köra miljöbensin.
Hondamotorn är lite mindre känslig för vilken bensin du använder jämfört med de billigaste B&S-motorerna, så i ditt fall är det mest av miljöskäl du ska köra miljöbensin.
Om du vill kunna ställa undan maskinen för vintern med bränslet kvar i tanken, och sedan på våren kunna starta den på andra rycket, är det alkylatsoppa som gäller. Jag har ca 500 kvm gräs att klippa och det går åt ca en dunk per säsong. Prisskillnaden mellan alkylatsoppa och vanlig motorbensin motiverar inte obehaget av elakare avgaser och förgasarstrul på vårkanten.
Ok, och om man vill starta på tredje rycket så kan man använda vanlig 95oktanig soppa från macken....mattiasp skrev:Om du vill kunna ställa undan maskinen för vintern med bränslet kvar i tanken, och sedan på våren kunna starta den på andra rycket, är det alkylatsoppa som gäller. Jag har ca 500 kvm gräs att klippa och det går åt ca en dunk per säsong. Prisskillnaden mellan alkylatsoppa och vanlig motorbensin motiverar inte obehaget av elakare avgaser och förgasarstrul på vårkanten.
Det bästa är ju att inte ha soppa kvar alls, annars håller jag med dig helt och fullt. Orkade inte skriva allt baramattiasp skrev:Om du vill kunna ställa undan maskinen för vintern med bränslet kvar i tanken, och sedan på våren kunna starta den på andra rycket, är det alkylatsoppa som gäller. Jag har ca 500 kvm gräs att klippa och det går åt ca en dunk per säsong. Prisskillnaden mellan alkylatsoppa och vanlig motorbensin motiverar inte obehaget av elakare avgaser och förgasarstrul på vårkanten.
Nja det där stämmer inte riktigt. Dom anvisningarna vi har fått av t.ex. STIHL när det gäller deras motorer är som följer:Nonkan skrev:
När det gäller en ny röjsåg, motorsåg eller vilken annan maskin som helst så ska man första tanken använda blyfri 95 med 2% 2-taktsolja iblandad, detta för att lösa upp eventuella konserveringsmedel som finns i motorerna vid leverans. Dessa konserveringsmedel finns där för att förhindra rostangrepp i motorn. Sen efter första tanken ska man gå över till alkylatbensin om man vill ha renare avgaser och så är ju även motorerna anpassade till den sortens bränsle. Däremot kan man fortsätta blanda själv om man vill.
Har även fått instruktioner om att man kan gå över till alkylatbensin när man vill om man kört med vanlig blyfri 95 men däremot aldrig tvärtom då vanlig 95 löser upp eventuella avlagringar man har i motorn.
Mitt tips är iaf att köra på alkylatbensin, 4-takt då till en gräsklippare självklart. Merkostnaden är väldigt försumbar då man normalt sett inte gör av med några större mängder per säsong. Däremot är den mycket bättre för miljön och din egen hälsa.
Inget jag märkt av, körde med alkylat till en moped(2t) under drygt 2månder och gick sen tillbaka till 95okt utan problem.WoberT skrev:
Om man byter mellan 95ok och alkylat så kan man behöva justera om förgasaren då blandningsförhållandet skiljer mellan bränslena.
Man behöver inte råka ut för några komplikationer men det är inte rekommenderat att byta. Det är inte ofta det händer något, men har faktiskt varit med om att en motorsåg skurit på grund av att en kund blandat bränslet själv i en motorsåg som vi hade kört på alkylatbränsle i ett par års tid.tjaboo skrev:
Klicka här för att svara