Hej!

Har ledsnat på min gamla slöa elklippare och letar nu ett alternativ.
Har bara ca 300kvm gräs att sköta om och har inte tänkt spendera många
kr på en värsting maskin. Med risk att få bara skräp så tänkte jag kolla lite med er
om ngn har erfarenhet av ngn av dessa enklare budget motorgräsklippare.

Bauhaus har två för under 1500kr
En McCulloch MM51 och en Partner P51/450SM.
BilTema har också en klippare i samma prisklass.

Mvh Peter

Jag skulle föredra Bauhaus modeller eller Biltema, för iallafall Biltemas har ju en Briggs motor

Den på Jula kan säkert fungera den med, men den är nog om något ännu rappligare

Men klart borde ju finnas någon form av garanti på motorn på den på Jula

Så prova o "rulla" dom du är intresserad av o se hur dom känns

Har själv en beg Mculloch med 5,5hk Honda motor och drift, dom ingår ju i Elux koncernen o liknar den modellen Husqvarna säljer för nån tusing till

Den är jag nöjd med, visst är det inte klippo kvalite men jag tycker den är smidig med dom stora bakhjulen o driften

Om du bara vill ha mattan klippt så billigt som möjligt skulle jag nog kört på den på Jula

Men iom att du nu köper en ny så kanske det endå är värt o lägga ut 30kr o en halvimme varje år o byta olja?
För då tror jag nog att alla tre kommer hålla ungefär lika länge

Redigerat:
Zunken skrev:
Hej!

Har ledsnat på min gamla slöa elklippare och letar nu ett alternativ.
Har bara ca 300kvm gräs att sköta om och har inte tänkt spendera många
kr på en värsting maskin. Med risk att få bara skräp så tänkte jag kolla lite med er
om ngn har erfarenhet av ngn av dessa enklare budget motorgräsklippare.

Bauhaus har två för under 1500kr
En McCulloch MM51 och en Partner P51/450SM.
BilTema har också en klippare i samma prisklass.

Mvh Peter
Skillnaden på McCullochen och Partnern är väl att det inte verkar gå att ställa in klipphöjden på Macen.

På 300 kvadrat hade jag valt en vanlig handjagare. Tyst, miljövänligt, billigt och bra motion. Snyggt som fasen blir det också.

DEt blir nog att testa Julas som är billigast. Verkar lite struligt med höjdinst. på varje hjul separat men den funktionen använder man inte så ofta, men den måste finnas. På visa ställen blir gräst tjockt och högt snabbt - har bla lagt ut 30kvm rullgräs där klipparn måste höjas - funkar inte med handjagarn. Biltemas är det andra alternativet , men biltema kvaliteten är jag skeptisk på vad det gäller klipparn. Briggs motorn är kanske helt ok men chassit och allt omkring?
Tack för tipsen!

Som komplett klippare för de pengarna skulle nog jag välja Partnern på Bauhaus - den går att höjdinställa och det är en B&S-motor.
Julaklipparen för 995:- har jag köpt bara för att plocka motorn till ett annat projekt. Motorn går bra än så länge, plåtkåpan ser stabil ut, men hjulen är rena skämtet och höjdinställningmekanismen har börjat rosta, och då jag har inte ens använt dem för kåpan står övergiven i en utebod.
Frågan är om Jula kan tillhandahålla reservdelar när det behovet dyker upp - Partner och B&S har ju nästan ICA reservdelar till...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.