1 313 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Grannträdgård faller ner
Min granne har en högre belägen trädgård och de gamla syllar som ska stötta upp gränsområdet har murknat. jag har för mig att det är den högre belägna fastigheten som är skyldig att arrangera ett stöd så att den lägre belägna fastigheten inte får jord och annat som ramlar nedåt. Vad gäller juridiskt? Hur ska jag ta upp detta med grannen. I somras påpekade jag för andra gången att det var problematiskt att de gamla murkna syllarna börjat falla isär och ramla ner över min fastighet. Han todg då bort de som var helt lösa. Dessutom har han en syrénhäck som är 3 meter höh och skuggar mitt hus ganska ordentligt sommarhalvåret. Jag har bara 4 meter till denna häcken.
Hur göra för att få grannen att fixa sin sida av tomtgränsen?
Therese
Hur göra för att få grannen att fixa sin sida av tomtgränsen?
Therese
En stödmur tillkommer ju när någon ändrar markhöjden i tomtgränsen antingen genom att fylla ut eller gräva ur. Det brukar vara den som ändrat på nivån som ansvarar för muren. Genom att titta på omkringliggande mark borde det gå att avgöra om det är din, grannens eller båda fastigheterna som ändrat marknivån och därmed ansvarar för stödmuren.
När det gäller syrenhäcken kan du bara be snäll att han sänker den.
Mitt hus är byggt 1965 och hans hus är byggt tidigt 1900-tal. Så därmed antar jag att det är mitt eget ansvar att ordna stödet?A Avemo skrev:En stödmur tillkommer ju när någon ändrar markhöjden i tomtgränsen antingen genom att fylla ut eller gräva ur. Det brukar vara den som ändrat på nivån som ansvarar för muren. Genom att titta på omkringliggande mark borde det gå att avgöra om det är din, grannens eller båda fastigheterna som ändrat marknivån och därmed ansvarar för stödmuren.
Klicka här för att svara