Ska börja med att säga att det jag är ute efter med detta inlägg är tips på hur man angriper problemet på ett fredligt sätt
Har nyligen flyttat in i villa på lugn gata. Över vår infart hänger en stor (ca 10m hög) björk som skräpar ner vår bil något enormt med pollen, skräp och fågelbajs. Det är alltså inte några bajsfläckar eller några pollenstänger utan hela bilen är fullkomligt nedbajsad och överöst med pollen. Denna björk har sin stam på grannens tomt men böjer in på vår tomt så 95% av trädet befinner sig på vår sida. Idag frågade jag det (trevliga) äldre paret som äger grannfastigheten lite försynt om de kunde tänka sig att göra något åt saken och beskrev problemet. De berättade att de tidigare hade beskurit trädet då det var ännu snedare (alltså in på vår fastighet), de förstod problemet och ska fundera på saken men säger sig vara väldigt förtjusta i trädet.
Det är en liten grändgata med ca 15 hus totalt och detta är det enda höga trädet på hela gatan. Nästhögsta trädet är 3-4m (fruktträd). Vi bor dock granne (alltså kant-i-kant med husen på ena sidan) med en stor skog så trädet behövs knappast för att få skogskänsla. Jag förstår att de gillar trädet men de har ju bara alla fördelar av det och vi får alla nackdelar.
Om nu grannparet inte själva vill gå med på att ta ned trädet, kan man ändå få till en fredlig lösning som innebär att vi slipper nedskräpningen? Det är bara nedskräpningen och ev risk för att det faller över våra bilar som vi bekymrar oss över, i övrigt har vi inget emot trädet.
Har nyligen flyttat in i villa på lugn gata. Över vår infart hänger en stor (ca 10m hög) björk som skräpar ner vår bil något enormt med pollen, skräp och fågelbajs. Det är alltså inte några bajsfläckar eller några pollenstänger utan hela bilen är fullkomligt nedbajsad och överöst med pollen. Denna björk har sin stam på grannens tomt men böjer in på vår tomt så 95% av trädet befinner sig på vår sida. Idag frågade jag det (trevliga) äldre paret som äger grannfastigheten lite försynt om de kunde tänka sig att göra något åt saken och beskrev problemet. De berättade att de tidigare hade beskurit trädet då det var ännu snedare (alltså in på vår fastighet), de förstod problemet och ska fundera på saken men säger sig vara väldigt förtjusta i trädet.
Det är en liten grändgata med ca 15 hus totalt och detta är det enda höga trädet på hela gatan. Nästhögsta trädet är 3-4m (fruktträd). Vi bor dock granne (alltså kant-i-kant med husen på ena sidan) med en stor skog så trädet behövs knappast för att få skogskänsla. Jag förstår att de gillar trädet men de har ju bara alla fördelar av det och vi får alla nackdelar.
Om nu grannparet inte själva vill gå med på att ta ned trädet, kan man ändå få till en fredlig lösning som innebär att vi slipper nedskräpningen? Det är bara nedskräpningen och ev risk för att det faller över våra bilar som vi bekymrar oss över, i övrigt har vi inget emot trädet.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Den mest uppenbara fredliga lösningen är ju att du håller bilen i carporten.
Av bilden så tycker jag det ser ut som det mesta av stammen håller sig på rätt sida tomtgränsen. Att skära ner alla grenar på din sida har du rätt att göra (men det är kanske inte så bra för grannsämjan...). Men det är tveksamt om det hjälper på huvudproblemet.
Av bilden så tycker jag det ser ut som det mesta av stammen håller sig på rätt sida tomtgränsen. Att skära ner alla grenar på din sida har du rätt att göra (men det är kanske inte så bra för grannsämjan...). Men det är tveksamt om det hjälper på huvudproblemet.
Nu har jag inte full koll på vad en björkplanta i vettig storlek kostar men det skulle ju kunna vara en väg att erbjuda dem att köpa en ny björk som sätts lite längre in och som tar många år innan den blir stor.
Redigerat:
Vi har 2 bilar och carporten rymmer bara 1 bil. Sen har vi även gäster med bil rätt ofta, då måste en bil stå precis vid häcken.hempularen skrev:Den mest uppenbara fredliga lösningen är ju att du håller bilen i carporten.
Av bilden så tycker jag det ser ut som det mesta av stammen håller sig på rätt sida tomtgränsen. Att skära ner alla grenar på din sida har du rätt att göra (men det är kanske inte så bra för grannsämjan...). Men det är tveksamt om det hjälper på huvudproblemet.
Trädstammen ca en meter (~90cm) upp står på granntomten.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
En begränsad period på våren som björken ger besvär. Försvinner med nästa regn eller om du spolar med vattenslangen. Vänta ut det och se om du verkligen upplever det som så störande på sikt. Känns det inte hanterbart nästa vår så ta upp det igen då.
Visst kan det vara ett tidsbegränsat problem med just pollen men frågan är om det även gäller fåglarnas bajsande? Tvättade bilen imorse och redan är det 9st stora bajsfläckar (ca 5kcm stora) på bilen som står på uppfarten. Även de gäster som ställer bilen 'på gatan' drabbas av problemet till viss del då grenverket är rätt stortRäknenisse skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Förstår dig, prata med grannarna om de kanske vill ha ett annat träd gör x-tusen från någon bättre plantskola istället? Eller någon god alkoholhaltig dryck 
Lär känna dem och vad de gillar
Lär känna dem och vad de gillar
Jag håller med om att det är ett vackert träd! Och det är underbart att höra fåglarnas vackra kvitter på morgnarna. Men det rör sig om väldigt mycket fågelskit. Vi måste tvätta rutorna varje dag för att kunna se något när vi kör! Det känns orimligt.Gavel skrev:
Kan du inte förlänga carporten så båda bilarna får plats?
Vi kan undersöka saken, har tänkt bygga om carport till garage. Risken är dock att vi inte får bygglov då maximala byggytan på tomten redan är överskriden. Ett problem med det är också att vi då inte skulle få plats med 2 bilar på uppfarten eftersom det är precis på gränsen nu. Ont om parkeringsmöjligheter på gatan för gäster och vi har ofta folk på besökMissAnpassad skrev:
Berätta att du helst vill ha kvar trädet och att du vill kolla om problemet blir mindre om du tar bort de nedre grenar på din sida. Säg att du planerar att ta bort dom under hösten, men att de gärna får göra det själv innan dess om de tror det blir bättre så.
Nästa år kan du kolla om problemet har blivit mindre och ta upp diskussionen igen
Nästa år kan du kolla om problemet har blivit mindre och ta upp diskussionen igen


