Vi har också en tujahäck mot ena grannen, grannen tyckte att den nu hade blivit lite hög, på högsta stället var den ca tre meter, i våras/somras klippte vi den så att den blev ca 2,5 meter hög. själva stammen kapade vi lite mer. Jag kan ta kort (lite senare idag) på hur det ser ut nu några månader efter.

"Bäste granne, jag förstår att ni tycker mycket om thujahäcken eftersom den är så fin och ståtlig. Det tycker jag också att den är. Tyvärr har det blivit så att den skymmer eftermiddagssolen för oss. Den tycker vi mycket om då vi brukar sitta ute på våran altan vid den tiden. Skulle inte jag kunna få anlita några proffs för att ta ned den lite på höjden samt trimma den lite så den inte täcker våra rabatter. Den kommer fortfarande vara jättefin och ståtlig och ni kommer fortfarande ha samma insynsskydd men vi kan få njuta lite av eftermiddagssolen också."

• Gilla
Linneth Escobar och 10 till
  • Laddar…
Hos oss är det frågan om platta en-plans kedjehus med en minimal plätt tomt mot gatan (varierar mellan tomterna).
Ett av husen har kanske15-20 kvadratmeter framför huset och där planterades tre (!) tujor alldeles intill tomtgränsen.
Sen gick åren och tujorna växte och växte så de var till sist 7-8 meter höga och även husägaren insåg att de blivit en olägenhet. Då kapade han stammarna på c.a 2 m höjd. Såg inget vidare ut då.
Men nu efter ett par år ser man inget av detta utan det har kommit en ny generation grenar som byggt upp en ny topp som är buskig och fin, men utan att hittills sätta igång raketväxt mot himlen.
Om man håller efter denna så kan den nog stå länge till och se fin ut. Är väl 3 m hög nu eller så, dvs ungefär som huset.

• Gilla
|e||e
  • Laddar…
Att toppa tujor ett par meter går utmärkt. Jag gjorde det för några år sedan och nu har de växt två meter till. Vill man och håller efter dem med klippning så blir de täta och fina.

• Gilla
Tompaa
  • Laddar…
Jag tycker många har en lite väl diplomatisk inställning.
Om häcken är planterad på tomtgränsen (framgår inte riktigt) så betraktar jag det som att båda grannar har lika mycket ansvar för den.
Om grannen inte vill sköta den på sin sida så är väl det ok, men jag skulle inte be om något lov att få klippa på min sida.
Jag skulle fråga om grannen vill vara med och klippa höjden, och om han inte vill det så sköter jag det.
Jag skulle klippa en höjd som kompromissar att grannen får sitt insynsskydd och jag min kvällssol, ex 3m.
Jag skulle dock inte invänta något "lov" från grannen.

• Gilla
Peter4321 och 9 till
  • Laddar…
Finns mycket att säga om häckar. I sommarstugan hade vi en björkhäck mellan oss och en granne (på grannens tomt). Grannen orkade tydligen inte hålla efter den, så den drog iväg rätt rejält. Till slut så kapade han ner den helt, vilket förmodligen var det enda rätta i det läget. Resultatet blev då att det inte syntes att det var två tomter plus total insyn. Trodde givetvis att han tänkt ersätta den med ngt ( ny häck, staket etc. ) men insåg efter ca ett år att så inte var fallet. Fick då ta tag i saken själv, och planterade en thujahäck en bit in pågår tomt. Några år senare börjar det se hyfsat normalt ut😉.
Så förstår mycket väl att man är rädd om sin häck, även om 6 m låter lite väl högt.

Fredrik- skrev:
Jag tycker många har en lite väl diplomatisk inställning.
Om häcken är planterad på tomtgränsen (framgår inte riktigt) så betraktar jag det som att båda grannar har lika mycket ansvar för den.
Om grannen inte vill sköta den på sin sida så är väl det ok, men jag skulle inte be om något lov att få klippa på min sida.
Jag skulle fråga om grannen vill vara med och klippa höjden, och om han inte vill det så sköter jag det.
Jag skulle klippa en höjd som kompromissar att grannen får sitt insynsskydd och jag min kvällssol, ex 3m.
Jag skulle dock inte invänta något "lov" från grannen.
Om man är mån om grannsämjan tycker jag man ska börja diplomatiskt. Men går det inte att diskutera saken med grannen då är det bara att köra på...

Som jag skrev tidigare tror jag det handlar om att få grannen att förstå att han inte har något val. Tar TS bort allt som är på hans sida,vilket han har rätt till, så kommer häcken att se fördj*vlig ut. Särskilt då om den står PÅ tomtgränsen.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Vi har en syrenhäck som står ca 2meter in på vår tomt. Grannen (80 årig dam) frågade min hustru
Om de fick klippa bort grenar som hänge över på deras tomt. Min hustru som var på väg till mig och barnen på semester sade OK till att klippa bort dessa grenar. När vi kom hem från semester var det enda som återstod av vår 6m höga syrenhäck pinnar. De stoltserade med att barnen/barnbarnen kört 18 kärror med häck på tippen. Vi var urförbannade på dem. De hade gjort sig skyldiga till egenmäktigt förfarande. Vi polisanmälde dem men ärendet lades ner direkt eftersom hustrun sagt OK att klippa bort några grenar skulle målet bli civilrättsligt ej straffrättsligt. Vi skulle alltså försöka bevisa att vi inte ville att de skulle klippa bort häcken de påstod att vi sagt att det var OK. Ord mot ord alltså. Vi pratar inte längre med dem. Nu har häcken växt upp nästa som den var innan tilltaget

• Arg
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
F
Mån om grannsämjan? Om det är nån som skall vara mån om grannsämjan och känna in vad som gäller så borde det vara den nyinflyttade grannen eller hur?

Tror att TS varit otydlig. Tala om för den nya grannen att här håller vi nere häcken. Nu är den för hög och vi klipper på våra respektive sidor och betalar gemensamt för borttransport av klippet. Hur jävla svårt kan det vara?

Är det ett problem så är det allt bort på sin egen sida gränsen men det kommer troligtvis vara så att grannen finner sig i dom oskrivna reglerna och gör det som förväntas.

Ett jäkla "mössan i hand" beteende och otydlighet leder till betydligt fler konflikter än att vara tydlig och tala om exakt vad man vill och vad man förväntar sig.

• Gilla
Jakobk och 6 till
  • Laddar…
Det jag menar är att många verkar vara inne på att det är grannen som äger häcken och ansvarar för den samt bestämmer vad som ska göras.
Men om den står på tomtgränsen så kan man med samma resonemang lika gärna vända på det.
Det bästa är såklart om bägge tar lika mycket ansvar för utformning och underhåll, om grannen inte vill det så skulle jag ta mig en "rimlig" frihet som det handlar om i det här fallet.

• Gilla
Familjenolafsson och 1 till
  • Laddar…
hsd
RoundUp:D

• Gilla
Kjellzen
  • Laddar…
Vänta lite här nu. Gäller inte samma regler för häck som övriga staket/plank? Dvs att är man inte överens så finns det regler.
T.ex det får inte vara över en viss höjd utan att det finns 50% ljusgenomsläpp.

Som jag har förstått det så får man inte ha hur stora och höga häckar eller plank som helst utan grannens tillåtelse. Sedan allt som är på din tomt får du göra exakt vad du vill med.

Kan däremot inte ange källa till dig, skickar från mobilen så har inte energin att leta efter källa. Hehe

O
Jag misstänker att om man ska klippa ner det som är på sin sida så får man inte skada växten så mycket att den riskerar att dö.... bara en misstanke så det är kanske inte så enkelt.......

Sen alla dessa förslag hit eller dit om att massakera häcken å liknande är bara korkade och olagliga förslag.

Att påstå att man kommer längre med att vara rak och bestämd än å vara trevlig måste missat något.
I det här fallet så är det dessutom det ända sättet att ta sig fram.... Det är ingen större risk att man kommer så långt om man klampar in bestämt å säger klipp ner er häck den stör vår eftermiddagssol....
Då är det ända som händer att du får en riktigt sur å otrevlig granne som dessutom själv ser till å jävlas tillbaks....
Visst ibland måste man vara rak och bestämd, men inte alltid, framförallt inte direkt....

• Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
Ja, nog är häckar ett känsligt kapitel i villaägar-boken... TS skriver att det är grannens häck. Antar då att det är (förra) grannen som planterat den själv och då någon dm eller så in på sin tomt? Jag förstår att grannen vill behålla sitt insynsskydd. Det kan till och med ha varit en avgörande faktor vid husköpet att det kändes privat på tomten. Beroende på hur era tomter ligger i förhållande till varandra (lutning etc), bör det kunna gå att kapa häcken någon meter på höjden utan att grannens insynsskydd påverkas alls. I så fall skulle jag ta upp saken med grannen igen och erbjuda att betala för att ett proffs genomför arbetet och det övervakas av båda parter. OM däremot en sådan åtgärd medför att TS plötsligt kan sitta på sin balkong och se rakt ner i grannes pool eller liknande, så skulle jag som granne också tvärt vägra att ta ner häcken det minsta. Som många andra har skrivit så har TS rätt att, efter att ha gett grannen en chans att göra jobbet, ta bort de grenar som hänger över på din sida av tomten. Att försöka förstöra eller döda häcken kan vara liktydigt med att för evigt döda grannsämjan och därmed borga för att TS och grannen mår dåligt i många år framöver. Vem vill se en granne man avskyr dagligen? (Vilket man ju gör om häcken dör...)

• Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
Hur stor är tomten? Skuggar häcken huset? Min tomt är nog medel. Och här räcker inte 8M höjd för att skugga tex altan. Jag tål inte solen så bra, så skugga uppskattas. Jag skulle gärna ha en "lada" på hela baksidan. Både mot sol och regn. Och frihet från högfärdiga grannar, som inte ens bor inom synhåll...

Glöm inte att det oftast finns 2 sidor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.