På vår tomt har grannen en bod/förråd som långsidan slickar tomtgränsen. Boden är i väldigt dåligt skick, väggarna buktar och takpannor på väg ner på vår sida om tomtgränsen.

Ser ganska illa ut plus att det är en skaderisk. Kommer en panna ner från ca 3-4 meters höjd hackar den lätt hål i huvudet på den som råkar stå under takfoten just då.

Känns som grannen har ansvar att hålla sina byggnader i skick så det inte finns skaderisk för folk på angränsande tomt.

Hur skulle ni hanterat detta? Vilka regler gäller?
Till saken hör väl att grannen i fråga är en äldre dam som sällan/aldrig är utanför ytterdörren och som dessutom knappt går att prata med.

I ett sådant läge hade jag i första hand erbjudit mig att riva boden åt min kära gamla dam till granne, så hon slipper oroa sig för att någon skall komma till skada.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Och är damen inte resonabel, så kanske hon har några barn som går att prata med. Riva eller reparera boden är väl de alternativ som finns.

Jag hade nog struntat i att ställa mig under takfoten :)

Hon har tyvärr inga barn eller släkt kvar. Bara hemtjänsten som är där lite då och då och dom har ju inget med saken att göra.

Nu är ju tomterna planerade så att det är lite svårt att undvika denna riskzon. Visst man kan om man vill. Men säg det till ett litet barn eller en hund.

Bästa vore att på något sätt reparera takstolar och fixera alla pannor, men det är inget jag vill bekosta.

Prata med kommunen.
De är ju dem som redan bedömer damens omsorgsbehov. På samma sätt som man kan få hemtjänst så kan man också få hjälp med lättare eller akuta problem på fastighet.

Du skrev att väggarna buktar, så att bara byta takstolar är nog inget alternativ.

Har du pratat med tanten? Om inte, varför inte?
Vore det inte ett alternativ för dig att hjälpa din granne både för hennes och din skull?
Så himla mycket jobb kan det inte vara att riva en bod/förråd.

thomasx skrev:
Så himla mycket jobb kan det inte vara att riva en bod/förråd.
Fast gamla tanter kan ofta ha sparat på sig en hel del... Frågan är vad man ska gör med allt som boden kanske är proppfull med. Det kan nog vara himla mycket jobb...

Alfredo skrev:
Fast gamla tanter kan ofta ha sparat på sig en hel del... Frågan är vad man ska gör med allt som boden kanske är proppfull med. Det kan nog vara himla mycket jobb...
Hon har ingen familj och går knappt utanför dörren. Boden förfaller och väggarna bågnar. Försök föreställa dig hur det ser ut där inne.... ;) Kör hela rasket på tippen, med damens välsignelse så klart. Antagligen inte svår att få, tror, hoppas och gissar jag. Ty, hon kommer aldrig mer öppna dörren in dit, och hon har ingen som ärver. Å finns det nåt av värde brukar Myrorna, Stadsmissionen m.m. vara tacksamma, en del av dem hämtar ju på plats dessutom.

thomasx skrev:
Hon har ingen familj och går knappt utanför dörren. Boden förfaller och väggarna bågnar. Försök föreställa dig hur det ser ut där inne.... ;)
Ja, jag ser en mardröm framför mig...:confused:

thomasx skrev:
Kör hela rasket på tippen, med damens välsignelse så klart. Antagligen inte svår att få, tror, hoppas och gissar jag.
Ja i den bästa av världar kanske. Men det finns ju så mycket där som damen tycker kan vara bra att ha... :x

thomasx skrev:
Ty, hon kommer aldrig mer öppna dörren in dit, och hon har ingen som ärver.
Du har nog helt rätt här, men det kan ju vara bra att ha...

thomasx skrev:
Å finns det nåt av värde brukar Myrorna, Stadsmissionen m.m. vara tacksamma, en del av dem hämtar ju på plats dessutom.
Å finns det nåt av värde så kan det ju vara bra att ha...

Skämt åsido, jag hoppas du har rätt men jag är inte så säker... ;)

Men har du pratat med henne, vad säger hon?

Jag menar, vi vet alla hur det är med sådana där bodar.... Hon har säkert för många många år sedan passerat bra-ha-tänket-gränsen ;) Och det mesta där inne var säkert hennes gamle gube ändå, som har varit borta sedan? ;)

Visst blir det lite jobb för dig, å det förutsätter kanske att du har bil med drag och tillgång till eller kan låna eller hyra en kärra.

Men det är en god gärning, både för henne och dig själv ;)

Med risk att låta som den värsta surkart så kan det behövas rivningslov. Men jag håller med thomasx, prata med tanten. Det kanske är värt lite jobb för att lösa problemet och göra "en god gärning" om det nu skulle vara så att tanten är glad att bli av med rucklet.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vad är största problemet?
För mig låter det som att det är ser "illa" ut medan skaderisken används som ett svepskäl?

Är det skaderisken kan det ju inte vara ett särskilt stort jobb att hjälpa damen med ett par bräder och några spikar för att eliminera eventuella risker med takpannor.

/ATW

Kan vi inte få se en bild på ruckl... f'låt, boden?

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Nej egentligen tycker jag inte det ser så illa ut nu, men gör ingen nått åt det så faller den snart ihop som ett korthus och då ser det bedrövligt ut.

Skaderisken är väl största problemet för oss då det är vår familj som vistas i området. Och det vore tråkigt om nån fick nått skrot i huvudet.

Har varit i kontakt med henne för längesen i ett annat ärende men då var hon svår att prata med.

Ja visst går det där att fixa med lite ny läkt å skit så pannorna som finns kvar ligger still. Men för en långsiktig lösning krävs mer jobb.

Ingen bild men byggnaden är 7x4 meter och faluröd med enkupigt tegel och ca 4m upp till takfot. Ser ut som en typisk gammal lada som står på nån åker.

Dess långsida är tomtgränsen och nedanför har vi våran ved ligger, och lite virke, trädgårdsredskap och kompost osv.

Var där för ca 10 minuter sen och skulle prata med henne men hon ville inte öppna för mig. Observera att jag inte är osams med henne eller likn. på något sätt och att det skulle kunna vara en anledning till att hon är svår att prata med eller att hon inte öppnade :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.