Hej,
Jag kanske har letat dåligt bland alla trådar men min fundering är följande:
Längst efter min uppfart står grannens garage och varje vinter när solen ligger på så rasar snön ner på min uppfart. Det innebär att jag antingen får ta fram spaden alt vänta på traktorn som skottar åt mig, och blötsnö som rasat tre meter är tungt
Men innan jag surrar med grannen tänkte jag kolla med er om jag har "rätten" på min sida att be han montera snörasskydd?
Bifogar bilder på tomtgräns och hur det ser ut när snön har rasat tidigare i år.
Jag kanske har letat dåligt bland alla trådar men min fundering är följande:
Längst efter min uppfart står grannens garage och varje vinter när solen ligger på så rasar snön ner på min uppfart. Det innebär att jag antingen får ta fram spaden alt vänta på traktorn som skottar åt mig, och blötsnö som rasat tre meter är tungt
Men innan jag surrar med grannen tänkte jag kolla med er om jag har "rätten" på min sida att be han montera snörasskydd?
Bifogar bilder på tomtgräns och hur det ser ut när snön har rasat tidigare i år.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 018 inlägg
Är du på "god fot" med grannen idag ?
Bara att visa han dessa bilder och be honom sätta upp ett snörasskydd, svårare än så är det inte .
Det är naturligtvis hur man lägger upp det-
Bråkar han får du väl börja parkera bilen bredvid hans hussida och sen när du får en buckla i taket , så kan du skicka fakturan till honom.
Bara att visa han dessa bilder och be honom sätta upp ett snörasskydd, svårare än så är det inte .
Bråkar han får du väl börja parkera bilen bredvid hans hussida och sen när du får en buckla i taket , så kan du skicka fakturan till honom.
Jodå vi är på god fot, ska ta och surra med honom. Tänkte väl mer om det fanns någon juridisk stöttning om det skulle bli trubbelpelle plåttak skrev:
Är du på "god fot" med grannen idag ?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Be grannen sätta upp snörasskydd
Snön kommer ner i små bitar eller dropp och det borde inte vara något hinder för Er
Ta inte något hot om juridiska påföljder utan förklara Era problem vintertid så bör det lösa sig
Snön kommer ner i små bitar eller dropp och det borde inte vara något hinder för Er
Ta inte något hot om juridiska påföljder utan förklara Era problem vintertid så bör det lösa sig
Ja, man är ansvarig för det som rasar ner från taket. Så du kan även juridiskt kräva att grannen hanterar det.
Är det en vettig granne så åtgärdas det ju när du informerar om att det är ett problem för dig.
Är det en vettig granne så åtgärdas det ju när du informerar om att det är ett problem för dig.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Känns som "jordbävning" när snön rasar från taket
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Snörasskydd mot grannens uppfart
Juridik -
Grannens mur rasar sakta
Trädgård allmänt -
Hur löser jag om snön rasar från taket
Tak & Vind -
Snörasskydd på grannens garage