Hej!

Mina grannar har fått fnatt (de vägrar att ha en kommunikation, jag har försökt) och satt upp en ranglig spaljé med buntband (inte ens i tomtgränsen utan på min sida av tomtgränsen, men det håller vi på att lösa genom att ta hit ut en utmätare). Däremot kan vi ju inte göra något om de väljer att sätta upp det på sin sida av tomtgränsen... men nu fick jag höra att länsstyrelsen kanske har regler för att man inte får sätta upp ett rangligt staket (det nästan välter när man rör på det) för att det kan skada barn och djur... men jag hittar det inte. Är det någon som vet var det står, om det ens finns några sådana regler??

Dessutom kapade grannen de nedersta grenarna på mina granar utan att fråga mig om lov... finns det något jag kan göra eller får jag bara bita i det sura äpplet av att de beter sig så fräckt?

MVH

• Ranglig spaljé uppsatt med buntband vid tomtgräns intill granar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för typ av grannar?
Typen som jagar ekorrar som grillas eller välutbildade med kotlettfrisyr? Kapa grenar på er tomt inte ok, rangligt staket på egen tomt tyvärr ok.

• Gilla
steffo_s
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är det för typ av grannar?
Typen som jagar ekorrar som grillas eller välutbildade med kotlettfrisyr? Kapa grenar på er tomt inte ok, rangligt staket på egen tomt tyvärr ok.
Alltså jag menar att staketet välter... det är inte bara rangligt utan det står inte ens stadigt över huvud taget, det är berg under och de har inte borrat för att få ner armeringsjärnen... vi har en 6 mån bäbis som snart ska gå... skulle hon luta sig mot staketet då kommer hon trilla med det...

• Gilla
LeiJ
  • Laddar…
Är nog bäst om ni sätter ett eget staket om ni är oroliga för ert barn då det är viktigare att finna en säker lösning än att få rätt mot grannen.

• Gilla
pippii långstrump och 14 till
  • Laddar…
Så länge de bygger staketet på sin tomt, så är det väldigt lite du kan göra. Om det är uppenbart farligt så kan kommunen förelägga åtgärd, kopplad till viteskrav. Men om grannen överklagar så hinner ditt barn ta studenten innan beslutet vinner laga kraft.

Grenarna tokar jag att de klippt sådant som går över tomtgränsen? Det får man kapa, men de borde givit dig möjlighet att göra det själv. Det är nog en helt försumbar förbrytelse.

• Gilla
Staffan_V och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det bästa är ju kommunikation med grannen men vill de inte kommunicera med dig så vill de inte. Från deras perspektiv finns säkert en historia bakom varför de inte vill kommunicera med dig, rätt eller fel. (Jag gissar att det nyspridda krosset 0-18 på din tomt har något med detta att göra...)

Då måste rådet vara att hålla sig på var sin sida om fastighetsgränsen och sköta sitt och försöka att inte eskalera eller lägga onödig energi på att reta sig på sina grannars underligheter.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Wikih Wikih skrev:
Hej!

Mina grannar har fått fnatt (de vägrar att ha en kommunikation, jag har försökt) och satt upp en ranglig spaljé med buntband (inte ens i tomtgränsen utan på min sida av tomtgränsen, men det håller vi på att lösa genom att ta hit ut en utmätare). Däremot kan vi ju inte göra något om de väljer att sätta upp det på sin sida av tomtgränsen... men nu fick jag höra att länsstyrelsen kanske har regler för att man inte får sätta upp ett rangligt staket (det nästan välter när man rör på det) för att det kan skada barn och djur... men jag hittar det inte. Är det någon som vet var det står, om det ens finns några sådana regler??

Dessutom kapade grannen de nedersta grenarna på mina granar utan att fråga mig om lov... finns det något jag kan göra eller får jag bara bita i det sura äpplet av att de beter sig så fräckt?

MVH
Äh, det där ser väl hyfsat stabilt ut. komplettera med fler ålderbeständiga buntband eller najtråd och ignorera.

Något föregick staketet antar jag?
Gränsdispyt?
Har ni hund?
Har knodden krypit in till grannen och nästan drunknat i fågelbadet?
Genar tonårssonen till granndottern därigenom?

Verkar som du redan är på rätt väg, även om du inte insett det än.
- Acceptera förlusten av lite grangrenar, sörj och gå vidare i livet.
- Håll gränsen! (mät ut var den faktiskt är)
- Sätt upp eget staket en bit in på din tomt så du slipper se härket (grannens staket eller grannen, fritt för tolkning).

Klart!

• Gilla
Gabriella J och 8 till
  • Laddar…
En liten fundering bara. Vilket perspektiv har bilden? Alltså, står du på grannens tomt och fotar mot din egen, eller står du på din egen tomt och fotar mot grannens? Försöker bara förstå om granarna på bilden är dina och staketet dessutom sitter på din sida om dina granar - vilket skulle betyda att grannen dessutom annekterat dina granar. Om du står på grannens tomt och fotar blir det mer logiskt. Eller är granarna på bilden grannens egna?

• Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
T ToRy skrev:
En liten fundering bara. Vilket perspektiv har bilden? Alltså, står du på grannens tomt och fotar mot din egen, eller står du på din egen tomt och fotar mot grannens? Försöker bara förstå om granarna på bilden är dina och staketet dessutom sitter på din sida om dina granar - vilket skulle betyda att grannen dessutom annekterat dina granar. Om du står på grannens tomt och fotar blir det mer logiskt. Eller är granarna på bilden grannens egna?
Granarna på bilden är grannens. Dvs jag står på min tomt och fotar mot grannens.
Men nu har vi fått tomtgränsen utmätt och då står staketet på linjen på gränsen till vår tomt så oavsett behöver de flytta på den. Men dessutom är det vassa piggar som sticker ut rakt ut åt alla håll från deras armeringsjärn till spaljé knappt 0,5m från där vi parkerar bilarna.

H hapazard skrev:
Äh, det där ser väl hyfsat stabilt ut. komplettera med fler ålderbeständiga buntband eller najtråd och ignorera.
Det är dessutom vassa piggar som sticker rakt ut överallt från deras armeringsjärn ca 50 cm från där vi parkerar bilen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det bästa är ju kommunikation med grannen men vill de inte kommunicera med dig så vill de inte. Från deras perspektiv finns säkert en historia bakom varför de inte vill kommunicera med dig, rätt eller fel. (Jag gissar att det nyspridda krosset 0-18 på din tomt har något med detta att göra...)

Då måste rådet vara att hålla sig på var sin sida om fastighetsgränsen och sköta sitt och försöka att inte eskalera eller lägga onödig energi på att reta sig på sina grannars underligheter.
Det är dels det där lilla gruset och dels några andra saker vi lagt på deras tomt som är flyttat nu. Tomtgränsen är nu utmarkerad och deras staket står på linjen o aningens på vår sida av tomten så de kommer behöva flytta det plus att det sticker ut vassa pinnar rakt ut åt alla håll från dessa armeringsjärn ca 50 cm från där vi har bilen.
Problemet är dock inte att vi råkat gå över gränsen utan att vi märkte det... problemet är att de är bittra och inte kan kommunicera som folk. Det vi gjort går ju att rätta till o det har vi ju gjort nu.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Så länge de bygger staketet på sin tomt, så är det väldigt lite du kan göra. Om det är uppenbart farligt så kan kommunen förelägga åtgärd, kopplad till viteskrav. Men om grannen överklagar så hinner ditt barn ta studenten innan beslutet vinner laga kraft.

Grenarna tokar jag att de klippt sådant som går över tomtgränsen? Det får man kapa, men de borde givit dig möjlighet att göra det själv. Det är nog en helt försumbar förbrytelse.
Jag skulle säga att det är uppenbart farligt... det är ju vassa piggar som sticker ut åt alla håll på det där armeringsjärnet till spaljé ca 50cm från där vi parkerar bilarna och vi har 4 barn... dels en som kommer gå rätt snart och dels två kontaktbarn... Så det är inte länsstyrelsen man kontaktar utan kommunen... är det bygglov då eller??

Tyvärr behöver dom inte flytta staketet om det är på tomtgränsen eller deras tomt. Däremot borde ni röka fredspipa och komma överens om en bra lösning. Ni kanske kan erbjuda er att hjälpa till att bygga en fint staket som passar alla?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tyvärr behöver dom inte flytta staketet om det är på tomtgränsen eller deras tomt. Däremot borde ni röka fredspipa och komma överens om en bra lösning. Ni kanske kan erbjuda er att hjälpa till att bygga en fint staket som passar alla?
De får absolut inte bygga på tomtgränsen om de inte har vårt godkännande. Det står klart och tydligt på bygglovs hemsida, i varje fall i min kommun, att man får bygga på SIN sida om tomtgränsen utan grannens godkännande.
Vi har sagt att vi kan bygga ett staket ihop på sikt om de vill... men just nu har vi varken tid eller pengar till det (o inte de heller uppenbarligen :-D )
Fredspipa finns inget intresse av från vår sida efter hur de betett sig i det här... jag känner mest att jag ska ligga lågt, vara trevlig men undvika dem. :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.