Byggahus.se

Grannens garage byggt för nära tomtgräns, vad gäller schaktning på min tomt?

1. C
    Medlem · Stockholm · 186 inlägg

chokonanana

Medlem
    Vi köpte en tomt nyligen och planerar att bygga hus inom kort.

På tomtkartan såg grannens garage ut att ligga närmare tomtgränsen än 2m så vi tog kontakt med kommunen och frågade om detta stämde. Mycket riktigt så ligger garagets ena hörna 1,55m från tomtgränsen. Den andra hörnan ligger precis på 2m (som är minsta tillåtna avståndet från tomtgränsen).

Kommunen berättade att de hade tagit kontakt med dåtida ägare (av vår fastighet) för 10 år sedan som hade kunnat överklaga att garaget stod för nära gränsen. Detta gjordes dock inte och de grannar som byggde garaget är avflyttade.

Det är tydligt att man har fyllt upp med schaktmassor för att garaget skulle komma högre. Vi har inga planer på att ta bort massor som ligger på vår mark. Däremot så vill vi ta bort gamla träd/buskar och även riva upp rötter.

Jag undrar vilka lagar/regler som gäller för marken på vår tomt. Vad skulle hända om vi schaktade bort massor för att lägga en jämn nivå på vår tomt? Är det vårat ansvar att lägga L block där då eller är det grannens ansvar?

Här är 2 bilder. Den röda stakkäppen står på tomtgränsen.

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 833 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Allt du gör som påverkar grannens tomt lär vara ditt ansvar. Men ta bort träden där kan ni göra utan problem.

3. A
    Medlem · Västra Götaland · 1 801 inlägg

Autodidak1

Medlem
    Japp, ni måste se till att ni inte påverkar grannens fastighet i det här fallet.

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 658 inlägg

hempularen

Moderator
    Grundregeln är att den som ändrar nivån på sin tomt måste göra det så att det inte påverkar grannfastigheten.

Dvs, schaktar du på din sida så måste en ev. slänt ligga på din sida gränsen, alternativt att du får bygga en stödmur. Samma gäller om du fyller ut.

Det som komplicerar lite i det här fallet är att grannfastigheten ser ut att ha fyllt ut för sitt garage in över tomtgränsen, vilket de inte fick göra när det byggdes. Men troligen får man idag accepteras läget. Utfyllnaden är den normala höjden i nuläget.

• Laddar…
  5. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 031 inlägg

harry73

bra på allt
    Om den röda pinnen är tomtgränsen, ser det inte snyggt ut.
    Redan när ni tar bort träden kan grannens mark börja sätta sig.

Ni skulle kunna prata med grannen att ni planerar att ta bort träden och att ni tror att slänten då förlorar sin stabilitet, och att ni inte tar ansvar för eventuella sättningar. Ni kan då också erbjuda att de får använda er mark som arbetsplats om de vill förstärka sin slänt (på egen mark), men att det då ska ske innan ni börjar bygga. Därefter kan ni inte längre hjälpa till.

Vill de inte göra något åt slänten, får ni ta bort träden, men jag skulle vara försiktigt med att ta bort rötterna där de går in i slänten. För gräver ni i slänten kan grannen skylla eventuella sättningar på er. Gräver ni inte i slänten och sätter det sig senare pga förmultnande rötter eller erosion av slänten, kan han inte göra det.

Sedan kan ni berätta för grannen att han inte får leda regnvatten från stuprännan över er mark (det ser ut som han gör det just nu)

6. P-plats
    Medlem · Västra Götaland · 2 214 inlägg

P-plats

Medlem
    Om jag vore grannen så skulle jag inte vilja ha dom träden där heller...
    Prata med grannen så hittar ni nog en lösning.

7. A

Autodidak1

Medlem
    För det första så får fastighetsägaren (TS) inte försvaga slänten så att den rasar. Det hjälper inte att "varna" för följderna och tro att ansvaret blir garageägarens.

Men det att ta bort "trädet" som är mer en buske för mig och andra buskar kommer inte påverka något. Det är ingen brant slänt och då den gjordes så fanns inte "träd" och buskar och det klarade sig bra ändå.

Det end TS behöver göra är att säkra slänten om tomten sänks i det hörnet. Men bygger man nytt och markplanerar så är den kostnaden försumbar.

8. harry73

harry73

bra på allt
    Fastighetsägaren får ta bort träden oavsett om det försvagar slänten. För övrigt tycker jag att slänten är brant. Säkert om man tar hänsyn till att vattnet från taket leds ut över slänten.

• Laddar…
  9. F
    Medlem · skåne · 49 inlägg

freak

Medlem
    Var står detta?
    jag har sökt efter lagtext men ej funnit detta någonstans.
    I jordabalken står det inte i klartext tycker jag.

10. magnuse74
    Medlem · Västerbotten · 336 inlägg

magnuse74

Medlem
    Hade ni möjlighet att besiktiga tomten innan ni köpte den? Måste ju vara svårt att missa hur garaget stod vid ett besök på plats.

11. harry73

harry73

bra på allt
    Jordabalken 3 kapitel

12. harry73

harry73

bra på allt
    Eventuellt kan man säga att den branta slänten som dessutom ligger på er sida tomtgränsen är vårdslöshet vid garagebygget, och då får grannen ett större ansvar. Men jag betvivlar att det håller i rätten

13. A

Autodidak1

Medlem
    Lite syftningsfel i mitt inlägg, självklart får man ta bort "trädet". Men om TS börjar gräva och försvaga är det inte OK. Och som påpekats så måste garageägaren ta hand om sitt dagvatten inom sin tomt.

14. A

Autodidak1

Medlem
    Då garaget byggdes hade man enkelt kunna påpeka att garagebyggaren måste hålla sig inom tomten, följden hade blivit att ett stöd förs slänten hade hamnat helt på garagets sida. Nu finns inget att hämta. Preskriptionstiden är ute och dom tidigare ägarna verkar ha godkänt det (eventuellt genom passivitet).

15. harry73

harry73

bra på allt
    Jag syftade på denna formuleringen
    Den säger inte att garaget är ett svartbygge, den säger att grannen i vissa fall själv står för kostnader av skyddsåtgärderna. Det är långsökt men kanske övertygar grannen att han får betala (en del av) kostnaderna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.