jag skulle också tro det är möss som stökar till det i er bil. Just nu är det mus/sorkår vilket infaller typ vart 4-5 år.
Vedstaplar och trädgårdskomposter är i sig är inte skadliga de är bara ett skydd för från väder och vind för smådjuren. Finns inte dessa så kommer de hitta in under en grund eller annat.
(Om det är råttor så hittar man ofta stora rejäla grävda gångar i jorden och in i uthus m.m. De gnager upp kanter på dörrar m.m.) Mössen är så små så deras in och utgångar märker man knappt. Det räcker med knappt 5 mm för att de ska ta sig in...
Finns flera sorters fällor som fångar mössen utan gifter. Sätt dem i och runt bilen, i er grund till huset etc. (Finns även ljud som ska skrämma väck dem men jag är tveksam till dess effekt)

Som andra redan påpekat så är såklart fågelmatning och matavfall utomhus inte bra då de ofta drar till sig råttor och möss!

Jag tror inte att vedhög och kompost är problemet, i alla fall inte om komposten är för trädgårdsavfall. Råttorna måste hitta mat någonstans annars skulle dom flytta. Försök lista ut var råttorna hittar mat.

L Lolas.veranda skrev:
Somsagt, det hade varit ett alternativ. Men vi har hund och väldigt stor tomt för att ligga i ett bostadsområde som detta. Jag kan omöjligt söka igenom hela tomten om det ligger döda råttor som käkat gift innan jag släpper ut hunden..
Om du inte kan/orkar kontrollera tomten så kan du ju inte släppa ut din hund över huvud taget...
Har ni råttor i grannskapet så får du ju förutsätta att det finns någon granne som sätter ut gift.
Och råttorna bryr sig ju inte om tomtgränser när de dör av giftet.

• Gilla
Hhallden och 1 till
  • Laddar…
L
Vilken normal människa med 24 timmar på sitt dygn kan grundligt kontrollera sin tomt dagligen om den är bra mkt större än en vanlig villa kvarters tomt? Har du inget vettigt att skriva ang min fråga så undanber jag dig att skriva överhuvudtaget. Må väl och trevlig helg!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
L
yonna yonna skrev:
Jag har de senaste vintrarna placerat min bil i en dotters garage - här i byn invaderas bilarna av möss (inte råttor). De bor i kohagen och i dess gamla stenmur. Gulliga små djur - jag ser en liten nos då och då när jag sitter i bastun. Fågelmatning är no no no.

Råttor är värre - när grannen flyttade blev råttorna under hans förråd förvirrade och sökte sig in på min tomt. Kommunen satte ut fällor när man byggde ut vägen. Fällor skyddar jycken - som iofs borde irritera råttorna och få dem att flytta till lugnare plats - jag har hela tiden haft hund.

En praktisk lösning är att skaffa en dansk-skånsk gårdshund. De är ytterligt modiga och har stor jaktlust även på råttor.

Såvida ni bara ser råtta och inte får skador är en sak. En anmälan till kommunen brukar annars ge effekt om ni inte själva tar dit Anticinex/Nomore.

... ser att @fribygg var snabbare...
Tack för input!

L Lolas.veranda skrev:
Vilken normal människa med 24 timmar på sitt dygn kan grundligt kontrollera sin tomt dagligen om den är bra mkt större än en vanlig villa kvarters tomt? Har du inget vettigt att skriva ang min fråga så undanber jag dig att skriva överhuvudtaget. Må väl och trevlig helg!
Fast du dissade ju råttgift som alternativ med hänvisning till att du skall ha hundar ute. Men du har ju ingen rådighet över gift som kommer in på din tomt via grannarna, alltså kan du inte ha hundarna ute..

Vill du inte ha gift så är det egentligen bara fälla kvar som vettigt alternativ.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.