Tjenare! Jag står mitt i en totalrenovering av min lägenhet, och håller på med köket.

Jag upptäckte precis att grannens avlopp går genom köksväggen och ansluter till mitt 50 mm rör och sen vidare till stammen – i min lägenhet. Det är dessutom en rätt skarp 90-gradersböj på det delade avloppet. Ingen av lägenheterna har i dagsläget diskmaskin – men jag kommer installera en nu, och jag vet att också grannen planerar en renovering framöver.

Räcker verkligen ett 50 mm-avlopp till två kök med diskmaskin? Ett byte lär ju ligga på föreningen. Men ville kolla med expertisen här på BH först! :)

• Ett 50 mm avloppsrör med en skarp 90-gradersböj genom en köksvägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör med skarp 90-gradersböj går genom en vägg i en lägenhets renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Emil Stenqvist Emil Stenqvist skrev:
Tjenare! Jag står mitt i en totalrenovering av min lägenhet, och håller på med köket.

Jag upptäckte precis att grannens avlopp går genom köksväggen och ansluter till mitt 50 mm rör och sen vidare till stammen – i min lägenhet. Det är dessutom en rätt skarp 90-gradersböj på det delade avloppet. Ingen av lägenheterna har i dagsläget diskmaskin – men jag kommer installera en nu, och jag vet att också grannen planerar en renovering framöver.

Räcker verkligen ett 50 mm-avlopp till två kök med diskmaskin? Ett byte lär ju ligga på föreningen. Men ville kolla med expertisen här på BH först! :)
50 e lite klent tror jag.
Ska man ha dubbelvask & diskmaskin bör man köra 75mm
Inget jättejobb nu o byta när det ligger fritt, och inga dyra prylar heller.
Jag hade nog rivit ner att och fått nytt fräscht när du ändå blåser ut hela köket
:rofl:

Mike_the_pip3 Mike_the_pip3 skrev:
50 e lite klent tror jag.
Ska man ha dubbelvask & diskmaskin bör man köra 75mm
Inget jättejobb nu o byta när det ligger fritt, och inga dyra prylar heller.
Jag hade nog rivit ner att och fått nytt fräscht när du ändå blåser ut hela köket
:rofl:
Ja, så jag tänker också! Är ju ingen big deal egentligen.

Ska ringa föreningen och höra på måndag, men hur brukar sånt här lösas? Jag kommer ju bila och spåra för en hel del grejer, så enklast vore ju om jag fick ett litet bidrag av föreningen och drar om avloppet som en del av det.

• Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…

Bästa svaret

Har ingen egen erfarenhet på hur det fungerar, en del av mina vänner i samma sits så har de löst d olika. Vissa har haft nån form av kassa för renovering som delas procentuellt mellan lägenheterna. Vissa har fått avloppen fixade gratis när de tex renoverade muggen. Och några har fått bekosta allt :rofl:

Så det finns nog flera vägar,

Men det måste ju ligga i styrelsen intresse att avloppet anpassas så det fungerar, blir det stopp i stammen blir det deras problem.

Slå en signal och kika läget (y)
Lycka till Emil, släng upp lite bilder sen på renoveringen :strong:

Risken för stopp brukar snarare minska om man har diskmaskin. Jag tror inte att det är något problem.

D Daniel 109 skrev:
Risken för stopp brukar snarare minska om man har diskmaskin. Jag tror inte att det är något problem.
Jag hade bytt ändå när ändå nöket e rivet.
Better safe than sorry :p

Tack för fina och bra svar! Jag valde faktiskt att behålla 50-rören. Hörde med en rörmokare också, som också sa precis det att diskmaskin snarare hjälper eventuella problem.

Det hela var så enkelt gjort och kostade högst några hundralappar, att jag struntar i att ens ta upp det med styrelsen.

Mike_the_pip3: Absolut! Har massa bilder jag tänkt göra en projekttråd av. Men just nu är jag i det (säkert typiska) läget att det känns som jag har så många bollar i luften att jag inte ens orkar/hinner starta en tråd. Men ska styra en snart! Kan säkert få mycket bra tips också.

• Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…
Emil Stenqvist Emil Stenqvist skrev:
Tack för fina och bra svar! Jag valde faktiskt att behålla 50-rören. Hörde med en rörmokare också, som också sa precis det att diskmaskin snarare hjälper eventuella problem.

Det hela var så enkelt gjort och kostade högst några hundralappar, att jag struntar i att ens ta upp det med styrelsen.

Mike_the_pip3: Absolut! Har massa bilder jag tänkt göra en projekttråd av. Men just nu är jag i det (säkert typiska) läget att det känns som jag har så många bollar i luften att jag inte ens orkar/hinner starta en tråd. Men ska styra en snart! Kan säkert få mycket bra tips också.
Haha jag vet, hjärnan går på högvarv :rofl:
Inväntar med spänning! :beer:

• Gilla
Emil Stenqvist
  • Laddar…
@Emil Stenqvist Follow up då vi har liknande situation. Har det fungerat utan problem?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.