31 793 läst ·
35 svar
32k läst
35 svar
Grannen vill dra vattenledning över fastighet vi är spekulanter på - vad gäller?
Men jag är ändå nyfiken över vad som faktiskt skulle hända om ett nytt servitut skapas mellan köpetillfälle och tillträde. Säg att vi inte vetat om att grannen funderade på att gräva ner vatten över tomten och att när vi tillträder har ett helt nytt servitut skapats där en vattenledning är dragen tvärs över tomten och stjälper eventuella idéer på ett garage eller nåt - borde säljarna ha informerat om det? Blir det dolt fel?
Låter vettigt. Man vill ju veta vad man bjuder på och anpassa budet efter förutsättningarna.S Sockan01 skrev:Tack för alla svar! Vi har försökt kontakta mäklaren som vi när visningen var slut såg gå in till grannen för att prata. Antar att fler ställt frågorna om servitutet. Jag är inte så sugen på att köpa en fastighet och att ett nytt servitut skapas under tid fram till tillträde. Vi ska vänta in info från mäklaren men har svårt att se att vi kommer lägga något bud![]()
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Man vill absolut inte ha tillgång till vatten som ett avtalsservitut. Då skulle det kunna försvinna vid en konkurs. Det ska vara ett officialservitut.H hempularen skrev:Om vi antar att det upprättas ett avtalsservitut efter att ni skrivit kontrakt, men före tillträde. Då har säljaren försämrat tomten under den tiden, en skada som säljaren är ansvarig för. Men nu låter det som du blivit informerad om att ett avtal om ledningsdragningen är på gång. Då kan man troligen (men jag är inte jurist) mena att skadan fanns redan när du skriver kontrakt, även om inte servitutet då är registrerat. Ett avtalsservitut är giltigt även om det inte registrerats.
VI har Servitut till en fastighet och hus över tomten och jag kan säga att TROTS att vi visste om detta och tyckte "det är helt ok pris att betala för läge och hus" nu 2 år senare hade jag nog gjort en annan bedömning. Granngården är nämligen häst ägare, och verkar tycka det är kul att föda upp/avla men att sälja är inte lika kul. Dvs det blir fler hästar... Och dessa hästar rider de och fraktar i vagn över detta servitut. De hade 2 hästar för 2 år sen och nu är det 7 eller 8 om man räknar med året föl. Du kan ju tänka dig trafiken framför huset med hö, mat, hovslagare osv... Så jag skulle ta en till funderare om jag var er.S Sockan01 skrev:Hej!
jag och min sambo är spekulanter på en fastighet som har både väg- och vattenservitut för tomten innan- och utanför. Se bild för karta.
Det är alltså fastigheten i mitten (5:17) vi är spekulanter på. Fastigheten som är bebyggd samt tomten som inte är bebyggd har samma ägare men tomterna tillhör inte samma fastighet. Grannhuset och den vi funderar på köpa har ett servitut på nyttjande av vägen som verkar helt ok. Det finns också ett vattenservitut då fastigheterna delar på kommunalt vatten. 5:17 har avläsningen på tomten och fakturerar granntomten 1-2 gånger per år för den fastighetens vattenanvändning.
under husvisningen träffar jag denna granne som informerar mig att han tänkt gräva vatten så han får eget kommunalt vatten, och att servitutet därför kommer hävas. Han informerar också att det ska vara gjort innan tillträde för nya husägaren. Jag frågar honom om han då ska gräva över 5:17 varav han svarar ja. Han vill inte precisera var (frågar om det blir tvärs över tomten eller längs vägen ex) men han svarar väldigt svävande. Jag frågar om det kommer göras någon åverkan på 5:17 varav han säger ja, men att han naturligtvis återställer tomten.
nu till mina frågor:
om detta görs innan tillträde (och efter köp av hus) borde inte ett nytt servitut behövas iom att han då har sina vattenledningar någonstans över tomten?
borde inte nya husägaren då behöva godkänna detta servitut? För blir det inte annars så att man köpt en fastighet med ett befintligt servitut och att vid tillträde finns eventuellt ett annat?
Om det är draget vatten tvärs över tomten kan ju det stjälpa eventuella tankar på utbyggnader/garage eller Liknande.
Vad det gäller vatten och lednings servitut är det ju behäftat med ca 5m bred åtkomst som ni inte kan bygga på. Har ni otur blir det bedömt med 5 m på VARJE sida dvs10m totalt som ni inte får bygga på, ha träd på eller på annat sätt eg nyttja till annat än gräs "och lättare vegetation".
MVR Servitutsbelastad Fastighets ägare
Det är inte bara att dela på en kommunal vattenledning hur som helst. Den som dragit in den först har troligen en enskild ledning och på den får man INTE ansluta sig utan att ha tillstånd från kommunen. Det kan stå den personen dyrt.S Sockan01 skrev:Hej!
jag och min sambo är spekulanter på en fastighet som har både väg- och vattenservitut för tomten innan- och utanför. Se bild för karta.
Det är alltså fastigheten i mitten (5:17) vi är spekulanter på. Fastigheten som är bebyggd samt tomten som inte är bebyggd har samma ägare men tomterna tillhör inte samma fastighet. Grannhuset och den vi funderar på köpa har ett servitut på nyttjande av vägen som verkar helt ok. Det finns också ett vattenservitut då fastigheterna delar på kommunalt vatten. 5:17 har avläsningen på tomten och fakturerar granntomten 1-2 gånger per år för den fastighetens vattenanvändning.
under husvisningen träffar jag denna granne som informerar mig att han tänkt gräva vatten så han får eget kommunalt vatten, och att servitutet därför kommer hävas. Han informerar också att det ska vara gjort innan tillträde för nya husägaren. Jag frågar honom om han då ska gräva över 5:17 varav han svarar ja. Han vill inte precisera var (frågar om det blir tvärs över tomten eller längs vägen ex) men han svarar väldigt svävande. Jag frågar om det kommer göras någon åverkan på 5:17 varav han säger ja, men att han naturligtvis återställer tomten.
nu till mina frågor:
om detta görs innan tillträde (och efter köp av hus) borde inte ett nytt servitut behövas iom att han då har sina vattenledningar någonstans över tomten?
borde inte nya husägaren då behöva godkänna detta servitut? För blir det inte annars så att man köpt en fastighet med ett befintligt servitut och att vid tillträde finns eventuellt ett annat?
Om det är draget vatten tvärs över tomten kan ju det stjälpa eventuella tankar på utbyggnader/garage eller Liknande.
Det är nog bara den som dragit in den kommunala vattenledningen som har servitut på er tomt att den får gå där.
Kolla av med mäklaren hur det verkligen förhåller sig.
För att lösa vattenfrågan måste alla i så fall dra en egen vattenledning till anslutningspunkten eller så får man göra en vattensamfällighet av den befintliga vattenledningen och göra nya anslutningspunkter.
Att bilda en vattensamfällighet kostar pengar då detta måste göras via lantmäteriet. Kan bli billigare än att varje fastighet gräver ut till kommunens anslutningspunkt.
Har erfarenhet av detta från Norrtälje kommun
Jag kan bara se fördelar med att ha separerat vatten jämfört med att du ska fakturera grannen för vatten halvårsvis.
Som någon nämnt tidigare så hade jag bett grannen att få lägga ner slang till mig för framtida behov (fiber om det inte finns) när han ändå ska gräva. Det kostar förstås något men långt från vad det hade kostat att göra det senare.
Är det inte utritat zoon för var servitutet gäller på kartan (det gula)?
Som någon nämnt tidigare så hade jag bett grannen att få lägga ner slang till mig för framtida behov (fiber om det inte finns) när han ändå ska gräva. Det kostar förstås något men långt från vad det hade kostat att göra det senare.
Är det inte utritat zoon för var servitutet gäller på kartan (det gula)?
I undersökningsplikten ingår att kolla hos inskrivningsmyndigheten vilka befintliga servitut som lastar och betjänar fastigheten. Detta kan du också få veta från lantmäterimyndighten, där du också får veta om någon har ansökt om påbörjad och ännu icke avslutad förrättning. Dessutom ska du kolla på VA-verket var de har avlämningspunkt för din och grannens fastigheter.
Du ska också vara medveten om att det finns två slags servitut. Officialservitut uppstår som beslut i en lantmäteriförrättning. Avtalsservitut grundas på ett enkelt civilrättsligt avtal mellan två ägare. Båda typerna "överlever" ett ägarbyte, men avtalsservitutet har inte i alla lägen samma tyngd som förstnämnda.
Att grannen begär förrättning utan säljarens vetskap innebär en mycket svår uppförsbacke för köparen i en eventuell framtida tvist om exempelvis nedsatt köpeskilling eller annat skadestånd.
Annorlunda blir det om säljaren exempelvis ingår frivilligt avtal om att häva befintliga avtalsservitut eller ingå avtal om något nytt utan att informera om det. Det skulle innebära ett klart brott mot upplysningsplikten, och skulle i en tvist utgöra en god grund för den nye ägaren. Likaså förbättras köparens utsikter om säljaren mellan överlåtelse och tillträde - inför officialförrättning - har undertecknat frivillig accept om intrång och ersättning.
Du ska också vara medveten om att det finns två slags servitut. Officialservitut uppstår som beslut i en lantmäteriförrättning. Avtalsservitut grundas på ett enkelt civilrättsligt avtal mellan två ägare. Båda typerna "överlever" ett ägarbyte, men avtalsservitutet har inte i alla lägen samma tyngd som förstnämnda.
Att grannen begär förrättning utan säljarens vetskap innebär en mycket svår uppförsbacke för köparen i en eventuell framtida tvist om exempelvis nedsatt köpeskilling eller annat skadestånd.
Annorlunda blir det om säljaren exempelvis ingår frivilligt avtal om att häva befintliga avtalsservitut eller ingå avtal om något nytt utan att informera om det. Det skulle innebära ett klart brott mot upplysningsplikten, och skulle i en tvist utgöra en god grund för den nye ägaren. Likaså förbättras köparens utsikter om säljaren mellan överlåtelse och tillträde - inför officialförrättning - har undertecknat frivillig accept om intrång och ersättning.
Bäst är nog att höra med lantmäteriet, i nästa steg kommun. Det är inte fastighetesägare som hit och dit bestämmer hur bred en väg ska vara etc utan det ska vara i allas intresse. Med dagens mått mätt är det svårt att neka någon vatten etc..Också bra med egna ledningar eftersom man oftast betalar både underhåll och lagning på sin egen sida om tomtgränsen..
Vid ett köp så övergår äganderätten vid samma stund som köpekontraktet skrivs under ovavsett om betalning eller tillträde har skett eller inte. Så man är alltså ägare enligt köp så fort man skrivit under köpet och säljaren är inte längre ägare och har således ingen rätt att skriva avtal mm. för fastighetens räkning.S Sockan01 skrev:Men jag är ändå nyfiken över vad som faktiskt skulle hända om ett nytt servitut skapas mellan köpetillfälle och tillträde. Säg att vi inte vetat om att grannen funderade på att gräva ner vatten över tomten och att när vi tillträder har ett helt nytt servitut skapats där en vattenledning är dragen tvärs över tomten och stjälper eventuella idéer på ett garage eller nåt - borde säljarna ha informerat om det? Blir det dolt fel?
Så om säljaren ändå väljer att skriva under något servitut under tiden fram till tillträde så är det enligt min mening ogiltigt. Mäklare tycker antagligen något annat eftersom dom som regel försöker frångå grundregeln att äganderätten övergår direkt vid påskrift av köpet genom att skriva in i avtalet att äganderätten inte ska övergå fören på tillträdesdagen. Detta är inget man kan avtal bort, det framgår tydligt i jordabalken men mäklare vill göra det ändå och du lär därför få ett annat svar om du frågor ansvarig mäklare.
Ett avtalsservitiut som inte skrivs in, är bara giltigt mellan de personer som träffat avtalet. För att det ska gälla mellan fastigheterna måste det skrivas in.H hempularen skrev:Om vi antar att det upprättas ett avtalsservitut efter att ni skrivit kontrakt, men före tillträde. Då har säljaren försämrat tomten under den tiden, en skada som säljaren är ansvarig för. Men nu låter det som du blivit informerad om att ett avtal om ledningsdragningen är på gång. Då kan man troligen (men jag är inte jurist) mena att skadan fanns redan när du skriver kontrakt, även om inte servitutet då är registrerat. Ett avtalsservitut är giltigt även om det inte registrerats.
Nu har jag inte riktigt hängt med på turerna i tråden. Men jag förutsätter att det inte handlar om en granne som tänker gräva för en ledning utan tillstånd från nuvarande ägare (samme person??).
Nä du, det där stämmer inte men för att det ska fortsätta gälla vid en överlåtelse måste man informera om det vid överlåtelsen och gör man inte det kan man bli skadeståndsskyldig.Sergeanten12 skrev:
Alltså... grannen kan ju inte själv bestämma om det skall bli ett nytt servitut på den aktuella fastigheten.S Sockan01 skrev:Men jag är ändå nyfiken över vad som faktiskt skulle hända om ett nytt servitut skapas mellan köpetillfälle och tillträde. Säg att vi inte vetat om att grannen funderade på att gräva ner vatten över tomten och att när vi tillträder har ett helt nytt servitut skapats där en vattenledning är dragen tvärs över tomten och stjälper eventuella idéer på ett garage eller nåt - borde säljarna ha informerat om det? Blir det dolt fel?
Det är ju bättre att mäklaren pratar med sin kund säljaren. Om säljaren inte skriver på ett nytt servitut så blir det inget nytt servitut. Svårare än så är det inte. Sedan kan ju grannen tycka vad han vill.
Med tanke på hur grannen bor tror jag de kan få servitut både på väg o vatten via lantmäteriet utan att behöva fråga om lov hos sina grannar.
Om de inte redan har det i avstyckningshandlingarna.
Om de inte redan har det i avstyckningshandlingarna.