Byggahus.se
Buford Buford skrev:
Några hänvisar till jordabalken och påstår då att ägarrätten till växterna per automatik överförs till fastighetsägaren i samma stund som rotklumpen nuddar jorden. När jag läser jordabalken och kommentarer samt förarbeten (har ögnat igenom) så tolkar jag det som att jordabalken syftar till att klargöra vad som är lösöre (alltså vad fastighetsägaren tar med sig vid en eventuell flytt) och vad som tillhör fastigheten (och därmed den nya ägaren). Syftet är att det inte ska bli konflikt vid varje överlåtelse med om huruvida staket, häckar , altaner, pooler etc mm ingår eller ej.
Huruvida den också ger stöd för att äganderätten överförs på det sätt som några påstår, hittar jag inget om i alla fall. Annars äger man ju ofta sin egendom tills annat sägs på något sätt (till exempel att man avsagt sig äganderätten genom att låta tiden gå och strunta i sin egendom). Men just växter på tomter kanske är undantagen...
Jordabalkens 2 kap 4 § reglerar detta fullständigt. Planterade växter är fastighetstillbehör endast om de ägs av fastighetens ägare. Om de ägs av någon annan är de lös egendom. De byter inte ägare bara för att de planteras på någons tomt.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Fel det med. 2:4 JB hanterar lös egendom. Det är rotade växter inte enligt 2:1.

För kännedom: Jag ställer ägguret på fyra timmar nu och svarar nästa person som inte orkat läsa något av tråden samma sak. :geek:
 
  • Haha
  • Gilla
kest och 4 till
  • Laddar…
T term skrev:
Jordabalkens 2 kap 4 § reglerar detta fullständigt. Planterade växter är fastighetstillbehör endast om de ägs av fastighetens ägare. Om de ägs av någon annan är de lös egendom. De byter inte ägare bara för att de planteras på någons tomt.
Då övergår inte äganderätten som många påstår bara för att grannen grävt ner växterna på ts tomt?
 
K
Robert63 Robert63 skrev:
Av vad som framgår av bilden, så vill grannen ha ett skydd mot insyn. Är inte det rimligt? Förmodligen kommer inte den där häcken att besvära er det minsta.
Har ett gäng Thujor över, kan jag plantera dom i din trädgård?
 
  • Haha
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fel det med. 2:4 JB hanterar lös egendom. Det är rotade växter inte enligt 2:1.

För kännedom: Jag ställer ägguret på fyra timmar nu och svarar nästa person som inte orkat läsa något av tråden samma sak. :geek:
Nej, det jag skrev är alldeles korrekt. Tujorna är lös egendom innan de planteras, och fortsätter vara det även efter att de planterats eftersom de även fortsättningsvis ägs av grannen. Det är precis på samma sätt med byggnader, de är också lös egendom om de byggs på annans fastighet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Buford Buford skrev:
Då övergår inte äganderätten som många påstår bara för att grannen grävt ner växterna på ts tomt?
Nej. Lika lite som du blir ägare till en friggebod jag skulle bygga på din fastighet.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
För enkelhetens skull kan jag också påpeka att regeln om att man har rätt att ta bort rot eller gren som tränger in från angränsande fastighet (Jordabalken 3 kap 2 §) inte heller är tillämplig, eftersom tujorna i sin helhet verkar ha planterats på annans fastighet. Det utgör då brottet skadegörelse att såga av grenar, eller att spruta ogräsmedel på dem. Rätt väg, som redan påpekats, är att vända sig till Kronofogdemyndigheten för att få intrånget att upphöra.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
T term skrev:
Rätt väg, som redan påpekats, är att vända sig till Kronofogdemyndigheten
Det var väl trevligt att vi kan enas om det i alla fall.
 
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Av vad som framgår av bilden, så vill grannen ha ett skydd mot insyn. Är inte det rimligt? Förmodligen kommer inte den där häcken att besvära er det minsta.
Jo det är helt rimligt att han får sätta upp en häck för att skydda mot insyn. Men då får man sätta upp den på sin tomt, inte på vår tomt.
 
  • Gilla
Maria T och 18 till
  • Laddar…
Grävaren hävdar att han grävt i god tro, vi har uppsatta plakat med texten "att här råder en tvist om var tomtgräns går och beskrivet var tomtgräns går, samt att vi inte tillåter någon form av grävning/platering/åverkan på vår tomt, samt telenummer till oss. Sker detta kommer det att polisanmälas och rättsligtvist inledas."

Han hävdar att han bara är anlitad och gräver där de säger han skall gräva.

Grävaren påstår senare att varit i kontakt med Lantmäteriet och fått ett mått. Vi har efter frågat dokumentation på detta vilket han inte vill/kan uppvisa. Han berättar också att han själv gått och mätt runt vår tomt och sedan gjort en markering där han tror tomtgränsen går och därefter börjat gräva.

Kan han hävda att grävt i god tro?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
Låter tveksamt att grävaren kan hävda god tro. Lite synd att ni skrev tvist på plakaten. I ert perspektiv är väl gränsen självklar?

Ska jag vara ärlig verkar ni för rädda för konflikt, och det är det som grannen nu har utnyttjat. Varför satte ni inte upp ett snöre eller liknande i den rätta tomtgränsen?
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Det beror väl på hur trovärdig hans historia om mätningen ochkontaltmedlantmäteriet är. Men den går ju inte ihop med ”gräver där jag får instruktioner om att gräva”
 
E Eva_j skrev:
Grävaren hävdar att han grävt i god tro, vi har uppsatta plakat med texten "att här råder en tvist om var tomtgräns går och beskrivet var tomtgräns går, samt att vi inte tillåter någon form av grävning/platering/åverkan på vår tomt, samt telenummer till oss. Sker detta kommer det att polisanmälas och rättsligtvist inledas."

Han hävdar att han bara är anlitad och gräver där de säger han skall gräva.

Grävaren påstår senare att varit i kontakt med Lantmäteriet och fått ett mått. Vi har efter frågat dokumentation på detta vilket han inte vill/kan uppvisa. Han berättar också att han själv gått och mätt runt vår tomt och sedan gjort en markering där han tror tomtgränsen går och därefter börjat gräva.

Kan han hävda att grävt i god tro?
E Eva_j skrev:
Grävaren hävdar att han grävt i god tro, vi har uppsatta plakat med texten "att här råder en tvist om var tomtgräns går och beskrivet var tomtgräns går, samt att vi inte tillåter någon form av grävning/platering/åverkan på vår tomt, samt telenummer till oss. Sker detta kommer det att polisanmälas och rättsligtvist inledas."

Han hävdar att han bara är anlitad och gräver där de säger han skall gräva.

Grävaren påstår senare att varit i kontakt med Lantmäteriet och fått ett mått. Vi har efter frågat dokumentation på detta vilket han inte vill/kan uppvisa. Han berättar också att han själv gått och mätt runt vår tomt och sedan gjort en markering där han tror tomtgränsen går och därefter börjat gräva.

Kan han hävda att grävt i god tro?
Han kan hävda vad han vill, men han kommer troligen ändå behöva återställa efter sitt "misstag". Alternativt grannen som beställt tjänsten, som sedan får kräva ersättning av grävaren.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo. Du kan inte jämföra rotade växter med lös egendom.

Detta förklarades första gången för 225 inlägg sedan och sedan löpande i tråden. Något litet kan man väl ändå läsa i tråden innan man hoppar in och upprepar tidigare vederlagda åsikter.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo. Du kan inte jämföra rotade växter med lös egendom.

Detta förklarades första gången för 225 inlägg sedan och sedan löpande i tråden. Något litet kan man väl ändå läsa i tråden innan man hoppar in och upprepar tidigare vederlagda åsikter.
Jo på båda ;)
*Enl jordabalken 2.4 kan du det, se nedan.
*Jag har läst alla inlägg men inte opponerat mig tidigare.
När det nu börjar spåra ur och ren skadegörelse föreslås kände jag dock för att göra ytterligare ett inlägg.
-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-
Här behandlas det fall då någon annan än fastighetsägaren tillfört ett föremål till fastigheten, till exempel genom att en hyresgäst installerar en tvättmaskin i sin lägenhet eller en arrendator bygger en stuga på marken som han arrenderar. Föremålet förblir lös egendom så länge det inte kommit i samme ägares hand. Föremålets ägare kan köpa fastigheten men vanligare är att ägaren till fastigheten köper föremålet, varpå föremålet blir tillbehör till fastigheten. Att komma ”i samma ägares hand” innebär inte enbart ett rent fysiskt innehav, kravet är istället att det ska finnas ägargemenskap mellan föremålet och fastigheten (observera dock särregeln avseende företagshypotek).

Här måste särskilt reglerna om accession (infogande) iakttas.

Av NJA 2002 s 561 framgår att om det är svårt att ta bort föremålet – tex tapeter – ska detta anses sammanfogat med fastigheten och således utgöra tillbehör.

Om föremålet utan bekymmer kan separeras från fastigheten ska det däremot inte anses utgöra fast egendom genom accession (Se NJA 1996 s 693 som rörde frågan om huruvida en vedspis, som ägdes av en hyresgäst, skulle utgöra fastighetstillbehör eller ej).

I NJA 1986 s 513 presumerade HD gåvoavsikt då en man hade utfört arbete på sin sambos fastighet. Egendomen ansågs ha kommit i samme ägares hand och hade därmed blivit fast egendom.

Om ett föremål köpt med återtagandeförbehåll eller ägarförbehåll infogas som allmänt fastighetstillbehör eller byggnadstillbehör i köparens fastighet upphör förbehållet att gälla och säljaren förlorar sitt sakrättsliga skydd...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
E Eva_j skrev:
Grävaren hävdar att han grävt i god tro, vi har uppsatta plakat med texten "att här råder en tvist om var tomtgräns går och beskrivet var tomtgräns går, samt att vi inte tillåter någon form av grävning/platering/åverkan på vår tomt, samt telenummer till oss. Sker detta kommer det att polisanmälas och rättsligtvist inledas."

Han hävdar att han bara är anlitad och gräver där de säger han skall gräva.

Grävaren påstår senare att varit i kontakt med Lantmäteriet och fått ett mått. Vi har efter frågat dokumentation på detta vilket han inte vill/kan uppvisa. Han berättar också att han själv gått och mätt runt vår tomt och sedan gjort en markering där han tror tomtgränsen går och därefter börjat gräva.

Kan han hävda att grävt i god tro?
-------------------------
Hej,
Om du vill få ett avslut på detta tänker jag att följande är lämpligt:
1) polisanmäl intrång och egenmäktigt förfarande på din mark. Var tydligt med att du informerat om var tomtgränsen går innan grannen började gräva.
2) begär en kontroll av lantmäteriet där de kommer ut och markerar gränsen för pkt 1 som saknas samt brunnen för säkerhets skull. I Västerås kostar en sådan åtgärd max 5 000. Meddela grannen skriftligt att han kommer att krävas på kostnaden om du har rätt.
Lycka till i denna trista situation

Det är grannen som har ansvaret och huruvida grävaren säger att han gjort det i god tro eller ej är inte intressant.
 
  • Gilla
Elitunhad och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.