Byggahus.se
eviljava skrev:
Hämnas?

Det handlar bara om att fortsätta vattna som vanligt.
Precis, det handlar inte om att hämnas eller starta krig, bara om att fortsätta som vanligt och att ignorera gnället.
 
Problemet är ju att om grannen har klagat och man inte är beredd att göra något så enkelt som att ställa in spridaren så kommer ju hon att ta det som en ren provokation och sedan är den onda cirkeln igång.
 
Tänk.
Provokation + att grannens barnbarn tillhör maffian!
;)

Vem vet
 
byggankan skrev:
Problemet är ju att om grannen har klagat och man inte är beredd att göra något så enkelt som att ställa in spridaren så kommer ju hon att ta det som en ren provokation och sedan är den onda cirkeln igång.
Jo, men man måste ju göra en rimlighetsbedömning av eventuella klagomål, baserat på vanligt sunt förnuft.

Skulle en granne komma fram till mig och klaga på att mitt vattnande stänkte ned deras fasad, bil, altan eller liknande skulle jag garanterat göra något åt saken på en gång, samt be 1000 gånger om ursäkt.

Skulle klagomålet däremot handla om att grannen stör sig på att en liten del av asfalten på gatan blir blöt (som i detta fall) skulle jag personligen bara rycka på axlarna och fortsätta vattna.
 
Redigerat:
Hej alla och tack för ett brett spektra av synpunkter och kommentarer!
Som folk redan varit inne på så ligger det "nog" något bakom. Många av de gamla grannarna har klagat på att dessa nya husen är för höga, byggt för nära och berättat om hur fint det var innan. Varje gång jag hör det så påminner jag dem om att jag och mina nya grannar bara är köpare, inte beställare. Om vi inte hade köpt huset, så hade garanterat någon annan gjort det. Det inser dem säkert, men frågan är om de kan acceptera det innerst inne.

Sen....
När vi flyttade in i huset för c.a 2 år sen, så såg vi att det låg en massa skräp på asfalten. Gammalt gummi, sopsäckar osv. Så vi (jag och några andra nyinflyttade), kontaktade projektledaren för nybygget, kommunens miljöförvaltning och frågade vem som hade ansvaret för vägen och vem som ska röja upp miljöfarligt avfall. Så en tid senare, typ lite mer än ett år efter vår inflyttning, så hade berget försvunnit.... och det var grannen som röjde upp tror jag (var på semester då).
 
Hej Zixten, tack för tipset. Ska checka upp det imorgon och se hur den fungerar! Låter i alla fall lovande.
 
Tokiga grannar är det inte lätt att göra någonting åt, be grannen att skriftligen återkomma till dig med ALLA klagomål och ev sådan som denne ev kan komma att störa sig på i framtiden, be sedan granne ta kontakt med Polisen/Kommunen eller kanske Psyket eftersom det inte är ditt problem.....
 
10 trevliga grannar är bättre än 1 otrevlig.
 
F
byggankan skrev:
Problemet är ju att om grannen har klagat och man inte är beredd att göra något så enkelt som att ställa in spridaren så kommer ju hon att ta det som en ren provokation och sedan är den onda cirkeln igång.
Grannen störs ju uppenbarligen av vatten på gatan och gör nåt åt det genom att klaga, att alla här är rörande överrens om att det är gnälligt utöver allt rimligt hör inte dit. TS störs helt klart av detta så till den grad att det tom genererar en tråd om det här.....

Tycker du då att det är sunt att knyta näven i ficka, sura och gå in och i tysthet gnälla över grannen? Det om nåt skapar troligtvis dålig grannsämja på sikt. En något mildare inledning än Estwings linje inledningsvis. Funkar inte det så stödjer jag den linjen till 100%. Jag är relativt van att hantera, lösa och skapa konflikter och jag har ingen erfarenhet av att man löser nån av dom genom att kompromissa bortom all rimlighet.
 
Jag tycker inte man ska knyta näven i fickan och sura utan jag tycker man ska inse att det är en löjlig fråga och helt enkelt släppa den och vänta med att ta konflikten tills det handlar om något viktigt.

Jag har själv en person i min närhet som inte går att diskutera med. då har jag 3 val. 1) diskutera ändå vilket skulle resultera i dålig stämning vid alla de tillfällen som vi ändå måste umgås eftersom att det inte är upp till mig att välja bort den personen ur bekantskapskretsen. 2) Ge efter och gå och sura för det. 3) Ignorera det. När det blir tjafs så "lägger jag mig". Men jag släpper det direkt eftersom att jag vet att det är jag som är logisk, vettig och smart och jag skiter fullständigt i om den personen inte inser det.

Jag väljer då nummer 3 (vilket jag inte gjorde lätt första gången utan jag har fått bli uppmanad till det då jag egentligen är väldigt noga med att allt ska vara rätt och rättvist). Detta har gjort att jag nu har lärt mig att inte bråka om oviktiga saker med personer man inte kan välja bort. De som startar dessa bråk är för dumma för att någonsin inse att det är de själva som gör fel och när man väl insett att det är så det ligger till så är det lättare att skita i det.
 
Vi hade alltid världens bästa grannar. Själv brukade/ brukar jag knacka ibland på dörren och fråga om allt är ok. Det hände att en del hade lite åsikter om olika saker. Oftast hade de rätt. Då var det bara att fixa till.

Kunder eller andra personer som är dumma, undviker vi. Och att resonera med en idiot? Varför? Han/hon drar ner en till sin nivå. Och då uppför man sig själv som en idiot. Nä.

Att sjunka så lågt för idioti?
Det gör vi inte. Det är som att förklara för en sko att skogen är grön hehe
 
Storm i vattenglaset låter det som. Ignorera och låtsas som om ingenting har hänt.
 
Som folk redan varit inne på så ligger det "nog" något bakom. Många av de gamla grannarna har klagat på att dessa nya husen är för höga, byggt för nära och berättat om hur fint det var innan. Varje gång jag hör det så påminner jag dem om att jag och mina nya grannar bara är köpare, inte beställare. Om vi inte hade köpt huset, så hade garanterat någon annan gjort det. Det inser dem säkert, men frågan är om de kan acceptera det innerst inne.

Precis som du själv skriver här ovan, är det nog inte vattnet på asfalten som är problemet... utan att ni överhuvudtaget byggde husen... Men som en lösning på ditt "vattningsproblem" - kör ut din egen bil och parkera den på det "besvärliga" stället... ;) - då blir ju inte grannens bil blöt... iallafall...

Annars håller jag ju med ex.vis kamilenski i ett tidigare inlägg här ovan, att det är onödigt att reta upp folk...
Lycka till!
 
En dum fråga men den intensiva bevattningen av gräsmattan ska väl inte pågå i all evighet? Prata med henne och säg att det är en övergående fas nu när den är nylagd....?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.