Byggahus.se
Behöver du vattna tycker ja du ska vattna, iaf om det är garan utanför som blir blöt..
 
vad är detta för dumheter? Vi bor i ett villaområde med gräs på framsidan (ca 3 meter) , och när jag sätter ut vattenspridaren försöker jag givetvis anpassa position och vattentryck för att det inte ska komma för mycket vare sig på gatan eller på huset, men av den anledningen att

1) frugan vill inte att rutorna ska få så mycket stänk, tydligen blir de smutsiga då...
2) vatten på gatan betalar jag för och vill helst ha det på gräsmattan, men lite spill får man räkna med.

Att vatten på vägen skulle störa någon till den nivå att man tar kontakt och gnäller känns lite magstarkt.

Råkade faktiskt ut för något liknande när jag skulle hälsa på hos en bekant, huset där jag brukade ställa bilen fattnade på ganska friskt så vattnet täckte mer än halva vägen. Ställde mig bara ett hus längre ner på gatan, så enkelt var det. Visst jag hade kunnat börja gapa om att hon skulle flytta spridaren så jag kunde parkera på minn vanliga plats, men det hade inte känts riktigt friskt, faktiskt.

Dårfinkar till grannar finns överallt...

/S
 
Om gående på gatan blir våta när jag vattnar trädgården har dom anledning att klaga. Det försöker jag undvika. Vinden kan dock vara oberäknelig.
 
F
newera skrev:
efter att ha sovit på saken har jag kommit fram till att det är nog lika bra att jag släpper. Inte för att jag tycker att grannen har rätt utan för att jag vill slippa problem och jaga upp mig.
Men hur som helst kan jag inte acceptera ett sådan "jag kom först, därför bestämmer jag" beteende så om det händer någon ytterliggare incident så får jag försöka snacka lite logik med personen i fråga. Går inte det får jag då bjuda upp till dans på ett eller annat vis.

Det är troligtvis nåt annat som ligger bakom som stör skatan, vattna du på som du vill. Om det är så att du blir förbannad i efterhand så tror jag att Byggankan förslag och bara lägga sig på rygg kommer att gnaga i dig och det kommer nog snart nåt nytt som stör grannen nu när hon lärt sig att du inte bjuder upp hur dumt det än är.

Man kan ju tycka att du visat väldigt stor respekt redan genom att rulla ut 600m2 gräs för gissningsvis 20000-25000kr när du kunde ha sått frö för 2000kr. grannarna slipper mycket damm på det sättet. Det kan du gott tala om för grannen nästa gång hon klagar samtidigt som du är mycket trevlig och flinar lite lagom syrligt åt dumheten att du råkar vattna 50cm gata på din sida när hon parkerar på andra sidan av en 4m väg.

Sen så är det så att du skall vattna på natten, det är då det gör mest nytta. Skaffa en bevattningstimer och dra på ordentligt på nätterna istället.
 
Ännu ett I-landsproblem......helt sanslöst.....
 
fsn skrev:
bara lägga sig på rygg kommer att gnaga i dig och det kommer nog snart nåt nytt som stör grannen nu när hon lärt sig att du inte bjuder upp hur dumt det än är.
Så tror jag absolut inte att det är. Mobbare ger sig på svaga personer som inte säger emot. Men gnälliga personer stör sig bara mer och hittar på fler och fler dumma saker ju mer motstånd man bjuder. Så länge det är oviktiga saker som det här så tjänar man på att inte bry sig och göra grannen nöjd. Välj striden tills det är något viktigt istället för att hålla på att småtjafsaom varenda grej är det som är det absolut bästa för ens egen sinnesro. Om det ligger och gnager i en för att man är en juste person som anpassar vattenspridaren så har man ju tydliga problem själv (inte menat som att TS skulle ha problem då h*n tydligt har släppt det här nu).

Grannen förstår säkert inte att hon är gnällig och om det påpekas så skulle hon fortfarande inte förstå utan bara uppfatta TS som gnällig istället och hitta ännu fler saker att klaga på för "nu när TS är så gnällig så tänker hon minsann inte vara så storsint som hon varit hittills" (vilket hon säkert tycker att hon varit bara genom att t.ex. inte överklaga ett alldeles korrekt bygglov).
 
Tyvärr är det inte så enkelt att bara ställa en halv meter mindre. Vattentrycket varierar lite och även vinden kan trycka iväg vattnet en meter åt sidan.
Mitt råd är istället att fortsätta vattna din gräsmatta med lite spill och om grannen klagar så kan du säga att du ska göra det bästa för att undvika, men att det ändå kan bli lite utanför tomten.
Ser inte det som att bråka eller ta en konflikt som byggankan skriver utan en bra kompromiss. Känns som det utvecklats till en beteendevetenskaplig analys pga av lite vatten på asfalten.
 
Går det inte att skaffa en sån där bevattningsslang som är perforerad?
Typ denna http://www.jula.se/sprinklerslangar-750024
Om det ändå vill vattna utanför tomten så kan man kanske lägga den upp och ner...
 
Ja, eller så vattnar man bara.
Att försöka utarbeta strategier för att smeka en gnällkärring medhårs är bara löjligt.

Att vika sig för din grannes sjuka fixidé om att asfalten alltid skall vara torr är helt enkelt inte sunt. Se till att inte blöta ner gående och fordon som passerar på vägen. I övrigt är det väl bara att vattna (sedan behöver man ju inte förvandla gatan till Amazonfloden för den sakens skull)

Agera med sunt förnuft som alla andra friska individer. Det brukar man i slutändan må bäst av (och det är väl det som är huvudsaken?).
 
Redigerat:
Tycker du gör helt fel. Man ska fan inte buga och bocka för idioter. Vad är grannens nästa drag? Att få dig att rulla ut din bil från gården och en bit bort på morgonen med handkraft innan du startar den, för att din bil stör deras morgonsömn? Jag ser det som ett fullständigt ickeproblem. Har du tänkt umgås och kramas med grannen är det en annan femma men varför umgås med tomtar? Du har tydligt visat att du tar hänsyn till dina grannar men låt det inte gå till överdrift. Det finns redan alldeles för många idioter som styr här i världen, låt det inte bli en till:)

Lycka till!
 
Redigerat:
Visst, visst.

Öga för öga, tand för tand.

Alla kan vi ha våra dåliga dagar. Alla blir vi äldre och vem vet , jobbiga? Kinkiga?
Ett krig ger bara förluster. På ett eller annat sätt. Och det skulle jag försöka att undvika.

Kan en simpel slang lösa det, hade jag satsat på denna istället.

Man mår absolut inte bra av att bråka med grannarna!
Det kan urarta och sluta illa. Hoppas jag slipper ha grannar som Er som uppmuntrar till bråket.
Man har bara ett liv.
 
Som andra redan varit inne på så undrar man ju om det inte i själva verket är något annat som stör granntanten...
Som jag uppfattar det så är ert hus nybyggt och deras har stått där länge?
Risken är väl att det egentligen handlar om att hon inte vill ha några nya grannar alls...och att hon då stör sig på nästan vad som helst. Kanske kan bli bättre i framtiden om hon vänjer sig lite, men som bekant så är det svårt att lära gamla hundar sitta och hon kanske mår rent allmänt dåligt och projicerar det på er, och just nu på vattnet.
 
be din granne fara å flyga enligt mig...
nästa steg blir... kan du klippa dina maskrosor så jag ej får fröna in lr ta ner löven från träden innan dom faller ner å blåser in på min tomt...
be grannen flytta till en lägenhet..
hus skall denna granne ej ha...
mvh
estwing
 
kamilenski skrev:
Visst, visst.

Öga för öga, tand för tand.

Alla kan vi ha våra dåliga dagar. Alla blir vi äldre och vem vet , jobbiga? Kinkiga?
Ett krig ger bara förluster. På ett eller annat sätt. Och det skulle jag försöka att undvika.

Kan en simpel slang lösa det, hade jag satsat på denna istället.

Man mår absolut inte bra av att bråka med grannarna!
Det kan urarta och sluta illa. Hoppas jag slipper ha grannar som Er som uppmuntrar till bråket.
Man har bara ett liv.
Ja det skulle vara härligt villaliv om alla tänkte som vi och istället för att hämnas och gå efter devisen att 2 fel faktiskt blir rätt ändå.
 
Hämnas?

Det handlar bara om att fortsätta vattna som vanligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.