Grannen har monterat en spalje på vår vägg.

40k läst  59 svar

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vår granne har utan lov med obehandlat virke (38x38) monterat en typ spalje över hela vår yttervägg som angränsar mot deras trädgård. Vi bor alltså i ett kedjehus.

Min farhåga att obehandlat virke direkt mot vår tegelfasad kan utgöra en risk. Vad tror ni kunniga?

Tacksam för input!

2. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Bild tack, hur är den monterad? Ta bort den om ni inte vill ha den där, om det är på er fastighet och inte någon gemensam del.

3. Oldboy
    Medlem · Nivå 11
    Nej, obehandlat virke i en spalje påverkar inte en tegelfasad.

4. M
    Medlem · Nivå 10
    Växterna kommer att göra sen.

axxa, andjoh, Ulric och 3 till gillar
  5. V
    Medlem Nivå 5
    Har de borrat i er tegelfasad?
    Det skulle kanske kunna leda till trubbel, tänker på om det kommer in vatten som kanske kan leda till spräckt tegel. Någon annan kan säker svara i tråden om det är sannolikt att det sker. Och om så om det är problem bortsett från det estetiska.

Om de har borrat i en tegelfasad tycker jag det är väldigt fräckt. Att lösa det snyggt är nog ett stort jobb. Hade det varit träfasad hade det varit enklare att återställa.

6. K
    Medlem · Nivå 8
    Byt granne!

7. S
    Medlem · Nivå 9
    Har dom borrat i teglet? Det är ju i det närmaste omöjligt att återställa. Bilder som sagt.

matsgran gillar
  8. L
    Medlem · Nivå 8
    Så länge som växterna inte växer in i din vind så gör de ingen skada. Några borrhål spelar ingen roll heller. Du ser väl nog aldrig den väggsidan heller!?
    Använd din energi på annat....

9. H
    Medlem · Nivå 6
    sen är det väl inte så kul att ha en rabatt som fuktar inpå huset heller

Varg och matsgran gillar
  10. H
    Medlem · Nivå 7
    vad spelar de för roll med obehandlat eller inte? båda möglar.
    stör de dig prata med grannen

11. useless
    Självbyggare · Nivå 13
    Rent byggnadstekniskt är det nog inget problem. Det stora problemet är väl om grannen har tagit väggen i anspråk utan att fråga?

12. Ö
    Guest
    Man gör inte så som din granne gjort. Nåt måste gått fel i hans uppväxt. Alla normala föräldrar lär sina barn att skilja på mitt och andras grejer. Dags att tala om för din granne att han är en klant. Jag skulle inte tolerera sånt. Om han frågat först skulle jag uppskattat det och kanske gått tillmötes men inte till nån som tar mitt som sitt.

13. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 22
    Vad sa grannen om saken? (Jag hoppas ni frågade lite försynt och inte började med att fråga om han uppfostran :))

14. K
    Medlem Nivå 7
    Oj vilka grannar det finns.... Oavsett material eller hur det är fäst i tegelväggen skulle jag omgående kräva att grannen återställde väggen.

Även om inga skador uppstår direkt är det aldrig en fördel att ha växter växande efter hela väggen.

/Krille

15. D
    Medlem Nivå 13
    Är inte de flesta rad- och kedjehus så att grannens yttervägg blir din vägg. Typ in mot en tomt, eller en parkering eller liknande. Där många brukar ha sina rabatter mot då "grannens vägg". Jag tycker nästan överallt man ser så har man tagit "grannens" vägg i anspråk för spaljeer till blommor, rosor etc. Dvs grannen använder "din" vägg och du använder din andra grannes.
    Hmm det blev jäkligt bökigt att förklara detta. Vet inte om någon förstår hur jag menar.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: