Byggahus.se
Hej.
När vi köpte och byggde vårt hus så låg grannfastigheten i samma marknivå som vår vid tomtgränsen och var obebyggd. När det senare börjades bygga på granntomten så höjdes marknivå mot våran tomt med ca 50 cm. När detta gjordes så skapades en slänt som också går över ca 30 cm på våran tomt. Så mitten av slänten ligger på tomtgränsen. Det hör till saken att vi har våra bil uppfarter bredvid varandra och vi håller nu på att lägga marksten. Då det nu finns en slänt mellan tomterna och som också går över på vår tomt så kan vi inte göra våran uppfart så bred som vi vill. Utan måste sluta ca 50 cm från tomtgränsen där grannens slänt börjar. Dom har tyvärr inte heller byggt en stödmur så grus och annat kommer rinna ner på vår uppfart. Jag menar på att ansvaret för att fixa detta ligger helt och fullt på grannen som höjt marken och som faktiskt också höjt nivån på vår tomt även om det bara går över ca 30 cm då. Grannen håller inte med utan tycker att ansvaret är delat och att vi gemensamt måste bekosta en lösning. Någon som vet vad som gäller här?
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Mats-S
Simon Tullberg Simon Tullberg skrev:
Hej.
När vi köpte och byggde vårt hus så låg grannfastigheten i samma marknivå som vår vid tomtgränsen och var obebyggd. När det senare börjades bygga på granntomten så höjdes marknivå mot våran tomt med ca 50 cm. När detta gjordes så skapades en slänt som också går över ca 30 cm på våran tomt. Så mitten av slänten ligger på tomtgränsen. Det hör till saken att vi har våra bil uppfarter bredvid varandra och vi håller nu på att lägga marksten. Då det nu finns en slänt mellan tomterna och som också går över på vår tomt så kan vi inte göra våran uppfart så bred som vi vill. Utan måste sluta ca 50 cm från tomtgränsen där grannens slänt börjar. Dom har tyvärr inte heller byggt en stödmur så grus och annat kommer rinna ner på vår uppfart. Jag menar på att ansvaret för att fixa detta ligger helt och fullt på grannen som höjt marken och som faktiskt också höjt nivån på vår tomt även om det bara går över ca 30 cm då. Grannen håller inte med utan tycker att ansvaret är delat och att vi gemensamt måste bekosta en lösning. Någon som vet vad som gäller här?
Grannen har 100% ansvar att fixa en stödmur, detta eftersom det är hen som har orsakat "problemet" genom att höja sin mark.
 
  • Gilla
FreQa och 13 till
  • Laddar…
Deras grus, barnleksaker, bilar, husdjur, gräsklipp m.m. har givetvis inget att göra på din fastighet. Be grannen flytta massorna på deras bekostnad.

Att ge gåvor i form av massor och prylar mot någons vilja är ett jävla oskick. Särskilt om det är jobbigt att bli av med. Men i värsta fall får du väl skotta ut gåvan över din ännu oklara uppfart så att slänten hamnar hos honom. Eller någon annanstans på tomten där du har behov av dem. Kanske kan vara bra att få till ett motlut mot tomtgränsen på din uppfart. Annars riskerar du att hans smältvatten blir återfruset på din uppfart.

Hur ser höjdangivelserna på bygg/markloven ut för era fastigheter? Följer både din och grannens marknivåer respektive lov?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Ja helt klart ligger det på din granne att fixa detta. Vill han inte ha slänt på sin tomt får han bygga en mur på sin sida. Det gäller ju att vara pragmatisk i form av vilken lösning som väljs men du ska ju inte stå för kostnaden för att han inte gjorde rätt från början. Stå på dig och säg att du förväntar dig att de åtgärdar problemet. Ge grannen en rimlig tidsfrist, skulle normalt sagt 30 dagar men det är semester så till 30e augusti eller något att lösa problemet där efter ber du kronofogden om handräckning med att återbörda grannens jord till honom. Vet faktiskt inte om en kant jord anses ha en ägare eller om det är riskfritt att bara skyffla tillbaka den till grannen. Har aldrig hört talas om egenmäktigt förfarande med jordremsa. 😁

Utan bilder är ju detta bara spekulation på hur jag uppfattar och ritar det i mitt huvud men skulle det vara så att den rimligaste lösningen är att även du höjer din utfart (för att få en lutning och vattenavrinning) är det ju rimligt att du står för hela eller minst 90% av kostnaden då det gagnar dig mest. Gjorde grannen bara höjningen för att få en planare tomt själv vinner ju du inget på en sådan åtgärd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Trådens skribenter har rätt, man får inte fylla ut massor på andras fastigheter utan deras ägares medgivande. Men detta med att breda ut sig verkar vara vanligt i schaktbranschen, jag har sett ett antal tomter bebyggas och jag tror inte en enda markfirma verkligen har hållit sig inom fastighetsgränserna med massorna, ofta ser det ut som i TS fall.

Hur som helst, grannen har en skadeståndskyldighet, d v s ska ta bort sina överskjutande massor.

3 kap. 3-4 §§ jordabalken innehåller också en särreglering reglerad till skada vid grävning och liknande arbeten:

Text ur lagbok om skyddsåtgärder och ersättning vid grävningsarbete nära angränsande fastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kaja123 och 10 till
  • Laddar…
När höjdes tomten och varför klagade ni inte då på att de släntade på er mark? Jag håller i princip med de andra i tråden, men beroende på hur lång tid som förflutit kan frågan ur det perspektivet vara överspelad och att det som grannen säger nu är ett gemensamt problem.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.