39 241 läst ·
121 svar
39k läst
121 svar
Grannen går över min tomt, vad är rimligt?
Antingen säger ni till grannen om att ni inte vill att de går över tomt längre.
Eller så lär ni känna grannarna och barnen så att det känns rätt för båda parter.
vi har grannar som vi delar rätten att gena över tomt med. Både vår och deras. Sen har vi grannar som sagt att de inte vill ha det så, vilket alla accepterar utan ont blod.
Eller så lär ni känna grannarna och barnen så att det känns rätt för båda parter.
vi har grannar som vi delar rätten att gena över tomt med. Både vår och deras. Sen har vi grannar som sagt att de inte vill ha det så, vilket alla accepterar utan ont blod.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Finns någon möjlighet att gena på ett sätt du kan acceptera? Goda grannar är det bästa man kan ha. Är det bara du som har problem eller har resten av familjen det med? Jag tycker det är rimligt att grannen tjänar 3+3 minuter, men även jag håller med om att det kan vara obekvämt.
Gå över och prata med grannen och säg att de i fortsättningen får gå runt kvarteret och för en sån sak så behöver man inte vara en grinig gubbe. Inte alltid så trevligt att ha människor springande på sin tomt.M Mackan1935 skrev:Att jag har rätt att be dem sluta gena är jag ganska säker på, så detta är inte en fråga om juridik utan mer vad som är ”brukligt” och jag vill inte framstå som grinig.
Att vissa inte vill hälsa är ju bara ett faktum, att man går över grannens tomt utan att hälsa på ägaren, mig, däremot känns väldigt märkligt. Eller har jag fel? Hade grannarna varit jättetrevliga hade jag säkert inte haft något emot det.
Alternativet till att gena över vår tomt är att de går på allmänna vägen runt kvarteret, en promenad på 3min.
Vill du absolut inte prata med grannarna så plantera en häck eller sätt upp ett staket så löser det sig själv.
Det beror nog på hur stor tomten är. Hemfridsbrott gäller i hemfridszonen, på resten av tomten/fastigheten gäller allemansrätten. Svårt att avgöra utan en karta eller bildH HEM2121 skrev:Det är en annan ägare, det löftet följer ju inte med köpet. Om nuvarande ägare Informerar/säger till att de inte får gena över tomten och de ändå genar då är det hemfridsbrott. Barnen växer men det är ju inte sagt att de slutar genar över tomten, De växer upp och får egna barn som också genar över tomten. Tycker nuvarande ägare att det blir för mycket genande så ska de de definitivt säga till grannen. Grannen har kanske inte ens problem med det utan har full förståelse.
Hemfridszonen är lite speciell i allemansrätten.Ramnemark skrev:
Om du har insynsskydd så kan det vara 10-15 meter. Utan insynsskydd kan du klara dig från 60 meter, mycket närmre än så bör man inte gå en bostad om det uppenbarligen inte går stigar eller vägar närmre.
Om man ska utgå från ts så verkar de ju iallafall se människorna när de genar, då är det ju absolut för nära.
Om grannarna fått muntligt medgivande att gena så vet ju dessa om att det är en tomt och inte något annat.
Men hade de varit jag personligen som var den genande grannen hade jag faktiskt frågat nya grannen om lov där med. Hade känts lite obekvämt att ta för givet att bara pinna förbi och morsa på nya grannen som om de inte var något
Våga stoppa dom och hälsa på barnen och föräldrarna. Säg att det är trevligt om man hälsar på varandra när man går över varandras tomter.M Mackan1935 skrev:Jag och min sambo köpte ett hus i höstas.
Redan vid köpet nämnde säljaren att grannen fått hennes tillåtelse att gena över, nu vår tomt för att komma ner till en badplats.
Jag tyckte då att jag låter de fortsätta tillsvidare så får vi känna efter hur det känns.
Nu känner jag och min sambo att det känns olustigt att ha grannen och tillhörande tonårsbarn springande över gräset dagligen.
Till saken hör att barnen inte ens hälsar och vågar inte gå över om jag är i närheten.
Jag skulle vilja ha lite perspektiv på vad andra kan tycka och hur de skulle resonerat i min sits?
Det gjorde grannen också, men på ett minst sagt osmidigt sätt. Första ggn jag pratade med grannen säger denna i sitt andra andetag att de har ett muntligt servitut på vår tomt för att just gena ner till badplatsen. Detta var i mars kanske, innan aktiviteten börjat. Jag varken bekräftade eller ifrågasätta grannen då.Rkarlsson skrev:Hemfridszonen är lite speciell i allemansrätten.
Om du har insynsskydd så kan det vara 10-15 meter. Utan insynsskydd kan du klara dig från 60 meter, mycket närmre än så bör man inte gå en bostad om det uppenbarligen inte går stigar eller vägar närmre.
Om man ska utgå från ts så verkar de ju iallafall se människorna när de genar, då är det ju absolut för nära.
Om grannarna fått muntligt medgivande att gena så vet ju dessa om att det är en tomt och inte något annat.
Men hade de varit jag personligen som var den genande grannen hade jag faktiskt frågat nya grannen om lov där med. Hade känts lite obekvämt att ta för givet att bara pinna förbi och morsa på nya grannen som om de inte var något![]()
Jo den var lite osmidig om de var bland de första han sade.M Mackan1935 skrev:Det gjorde grannen också, men på ett minst sagt osmidigt sätt. Första ggn jag pratade med grannen säger denna i sitt andra andetag att de har ett muntligt servitut på vår tomt för att just gena ner till badplatsen. Detta var i mars kanske, innan aktiviteten börjat. Jag varken bekräftade eller ifrågasätta grannen då.
Du behöver ju kanske inte lägga fram lagen som en rättshaverist, men kan på ett trevligt sätt bara säga att du uppskattar om de går "omvägen" då du gärna inte vill ha spring på din privata tomt.
Nu tog jag första länken när jag sökte "muntligt servitut"
Servitutsavtal – giltighet och uppsägning – Advokatbyrå (vasaadvokat.se)
https://www.svd.se/a/30f1eb78-ba64-34df-b078-cff0f679aad3/galler-ett-muntligt-servitut
Här är en annan länk om muntligt servitut.
Här är en annan länk om muntligt servitut.