galento
Rkarlsson skrev:
Om inte grannen fattar att du inte vill ha spring så är de ju de som är griniga och lata som inte orkar gå lite längre.
Precis, de borde förstå att ni inte vill ha spring över tomten. Skriv gärna hur det går
med samtalet.

Antingen säger ni till grannen om att ni inte vill att de går över tomt längre.

Eller så lär ni känna grannarna och barnen så att det känns rätt för båda parter.

vi har grannar som vi delar rätten att gena över tomt med. Både vår och deras. Sen har vi grannar som sagt att de inte vill ha det så, vilket alla accepterar utan ont blod.

• Gilla
Fwheel och 4 till
  • Laddar…
smh smh skrev:
Bättre att ni vänligt säger till nu, än att ni irriterar er på det i flera år. Ju förr ni säger till desto lättare, tänker jag?
Absolut, och jag klarar en diskussion om det skulle vara så. Jag vill bara ha lite perspektiv på det hela.

Finns någon möjlighet att gena på ett sätt du kan acceptera? Goda grannar är det bästa man kan ha. Är det bara du som har problem eller har resten av familjen det med? Jag tycker det är rimligt att grannen tjänar 3+3 minuter, men även jag håller med om att det kan vara obekvämt.

• Gilla
Qwerty987654 och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Precis, de borde förstå att ni inte vill ha spring över tomten. Skriv gärna hur det går
med samtalet.
Jag skulle då inte vilja ha grannen springandes över tomten, om det är för jobbigt att gå de 3 extra minuterna så kan du tipsa om ett fordon t.ex cykel

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K
Vi har grannar som är goda vänner och inte tycker att det är konstigt att gå över vår tomt för att besöka mig. Det gör mig ganska arg.

Kan ni inte fixa en stig i utkanten av trädgården där de kan gå?

M Mackan1935 skrev:
Att jag har rätt att be dem sluta gena är jag ganska säker på, så detta är inte en fråga om juridik utan mer vad som är ”brukligt” och jag vill inte framstå som grinig.

Att vissa inte vill hälsa är ju bara ett faktum, att man går över grannens tomt utan att hälsa på ägaren, mig, däremot känns väldigt märkligt. Eller har jag fel? Hade grannarna varit jättetrevliga hade jag säkert inte haft något emot det.

Alternativet till att gena över vår tomt är att de går på allmänna vägen runt kvarteret, en promenad på 3min.
Gå över och prata med grannen och säg att de i fortsättningen får gå runt kvarteret och för en sån sak så behöver man inte vara en grinig gubbe. Inte alltid så trevligt att ha människor springande på sin tomt.
Vill du absolut inte prata med grannarna så plantera en häck eller sätt upp ett staket så löser det sig själv.

• Gilla
galento
  • Laddar…
M Mackan1935 skrev:
Till saken hör att barnen inte ens hälsar och vågar inte gå över om jag är i närheten.
Hmm,
Så tonåringarna som inte hälsar går bara över tomten när ni inte är där?
Om det inte leder till något nämnvärt slitage skulle jag inte ha något problem med det.

• Gilla
Daniel Larsson och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det är en annan ägare, det löftet följer ju inte med köpet. Om nuvarande ägare Informerar/säger till att de inte får gena över tomten och de ändå genar då är det hemfridsbrott. Barnen växer men det är ju inte sagt att de slutar genar över tomten, De växer upp och får egna barn som också genar över tomten. Tycker nuvarande ägare att det blir för mycket genande så ska de de definitivt säga till grannen. Grannen har kanske inte ens problem med det utan har full förståelse.
Det beror nog på hur stor tomten är. Hemfridsbrott gäller i hemfridszonen, på resten av tomten/fastigheten gäller allemansrätten. Svårt att avgöra utan en karta eller bild

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
galento
alm82 alm82 skrev:
Jag skulle då inte vilja ha grannen springandes över tomten, om det är för jobbigt att gå de 3 extra minuterna så kan du tipsa om ett fordon t.ex cykel
+ 1 , skulle heller inte vilja ha det så det hade jag tagit upp direkt. Men man tycker iallafall att föräldrarna borde förstå detta.

P
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det beror nog på hur stor tomten är. Hemfridsbrott gäller i hemfridszonen, på resten av tomten/fastigheten gäller allemansrätten. Svårt att avgöra utan en karta eller bild
Hemfridszonen är lite speciell i allemansrätten.
Om du har insynsskydd så kan det vara 10-15 meter. Utan insynsskydd kan du klara dig från 60 meter, mycket närmre än så bör man inte gå en bostad om det uppenbarligen inte går stigar eller vägar närmre.
Om man ska utgå från ts så verkar de ju iallafall se människorna när de genar, då är det ju absolut för nära.

Om grannarna fått muntligt medgivande att gena så vet ju dessa om att det är en tomt och inte något annat.

Men hade de varit jag personligen som var den genande grannen hade jag faktiskt frågat nya grannen om lov där med. Hade känts lite obekvämt att ta för givet att bara pinna förbi och morsa på nya grannen som om de inte var något :D

• Gilla
Joydivision och 5 till
  • Laddar…
M Mackan1935 skrev:
Jag och min sambo köpte ett hus i höstas.
Redan vid köpet nämnde säljaren att grannen fått hennes tillåtelse att gena över, nu vår tomt för att komma ner till en badplats.

Jag tyckte då att jag låter de fortsätta tillsvidare så får vi känna efter hur det känns.

Nu känner jag och min sambo att det känns olustigt att ha grannen och tillhörande tonårsbarn springande över gräset dagligen.
Till saken hör att barnen inte ens hälsar och vågar inte gå över om jag är i närheten.

Jag skulle vilja ha lite perspektiv på vad andra kan tycka och hur de skulle resonerat i min sits?
Våga stoppa dom och hälsa på barnen och föräldrarna. Säg att det är trevligt om man hälsar på varandra när man går över varandras tomter.

• Gilla
mcax och 3 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Hemfridszonen är lite speciell i allemansrätten.
Om du har insynsskydd så kan det vara 10-15 meter. Utan insynsskydd kan du klara dig från 60 meter, mycket närmre än så bör man inte gå en bostad om det uppenbarligen inte går stigar eller vägar närmre.
Om man ska utgå från ts så verkar de ju iallafall se människorna när de genar, då är det ju absolut för nära.

Om grannarna fått muntligt medgivande att gena så vet ju dessa om att det är en tomt och inte något annat.

Men hade de varit jag personligen som var den genande grannen hade jag faktiskt frågat nya grannen om lov där med. Hade känts lite obekvämt att ta för givet att bara pinna förbi och morsa på nya grannen som om de inte var något :D
Det gjorde grannen också, men på ett minst sagt osmidigt sätt. Första ggn jag pratade med grannen säger denna i sitt andra andetag att de har ett muntligt servitut på vår tomt för att just gena ner till badplatsen. Detta var i mars kanske, innan aktiviteten börjat. Jag varken bekräftade eller ifrågasätta grannen då.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
M Mackan1935 skrev:
Det gjorde grannen också, men på ett minst sagt osmidigt sätt. Första ggn jag pratade med grannen säger denna i sitt andra andetag att de har ett muntligt servitut på vår tomt för att just gena ner till badplatsen. Detta var i mars kanske, innan aktiviteten börjat. Jag varken bekräftade eller ifrågasätta grannen då.
Jo den var lite osmidig om de var bland de första han sade.
Du behöver ju kanske inte lägga fram lagen som en rättshaverist, men kan på ett trevligt sätt bara säga att du uppskattar om de går "omvägen" då du gärna inte vill ha spring på din privata tomt.

Nu tog jag första länken när jag sökte "muntligt servitut"
Servitutsavtal – giltighet och uppsägning – Advokatbyrå (vasaadvokat.se)

Skärmklipp med text som förklarar krav för ett giltigt servitutsavtal enligt jordabalken om skriftlighet.

• Gilla
ylven och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.