76 903 läst ·
154 svar
77k läst
154 svar
Grannen byter vattenledningar och kopplingar i mitt pumphus utan att informera/fråga!
Nej detta är ett missförstånd. Gamla servitut är gällande och har inte upphört att gälla.B Bill Johnsson skrev:
Det som skedde 2019 är att Lantmäteriet rensade i fastighetsregistrets del för äldre inskrivningar. Så gamla inskrivna rättigheter och servitut togs bort från registret. Men det innebär inte att de slutade gälla, bara att de inte finns i registret om man inte såg till att de blev kvar.
Inget som påverkar TS.
Läs mer här:
https://www.lantmateriet.se/fornyelselagen#faq=be0c
Rörmokerifirman har inga skyldigheter mot TS. Har TS några synpunkter på grannens underhåll av sin ledning inom ramen för servitutet så tas det upp med grannen. Ingen annan.Danielhallgren skrev:
Nej, nej och nej. Det här låter inte ok! Om ni eller du har betalat för anläggningen så är det väl rimligtvis du som ska upplysas om eventuella korrigeringar från grannarna. Kontakta rörmokaren snarast och kräv ett möte där de utförliges ska beskriva vad de har gjort på din anläggning. Troligtvis har din granne skapat sig en fördel genom större rör osv. Utan att veta hur servitutet ser ut men det kan vara kriminellt att utföra arbeten som du inte får ta del av
Ge inte upp
I min fars hus så delar 5 hushåll vatten. Pumphuset står på grannens tomt, men elen går till min fars hus. Min far har alltid skött underhållet i pumphuset (idiellt) och "fakturerat" el och reservdelar var 3e-5e år. När sugledningen till brunnen behövde bytas ringde grannen sin släkting som kom å grävde, min far behövde inte betala. De hushållen som hade möjlighet hjälpte till å bar grejjer mm. Har aldrig varit nå tjafs.
Jag anser att om pumphuset är fristående så lär dina grannar få ha tillgång till pumphuset och sin ledning, med ömsesidig respekt givetvis. Grannen bor kanske längst bort och därmed haft lägst tryck? 20mm ledning låter klent,(själv har jag 40mm) man får tänka på att vattenkonsumtionen ökat sedan vattnets inträde i våra hus. Låter klokt att förlägga en grövre ledning. Och då givetvis borra större hål i väggen, så länge de görs fackmanna mässigt. Om fördelarröret bara är grovt nog kommer ni inte märka någon som helst skillnad.
Däremot så ska alla "delägare" vara med att betala pump och hydrofor. Man får se det som ett delägarskap helt enkelt.
Jag anser att om pumphuset är fristående så lär dina grannar få ha tillgång till pumphuset och sin ledning, med ömsesidig respekt givetvis. Grannen bor kanske längst bort och därmed haft lägst tryck? 20mm ledning låter klent,(själv har jag 40mm) man får tänka på att vattenkonsumtionen ökat sedan vattnets inträde i våra hus. Låter klokt att förlägga en grövre ledning. Och då givetvis borra större hål i väggen, så länge de görs fackmanna mässigt. Om fördelarröret bara är grovt nog kommer ni inte märka någon som helst skillnad.
Däremot så ska alla "delägare" vara med att betala pump och hydrofor. Man får se det som ett delägarskap helt enkelt.
Om det finns servitut äger du troligen anläggningen (hör till din fastighet enligt lantmäteribeslut). Kolla på deras hemsida. Du beslutar då om alla förändringsåtgärder och har sen rätt att fördela kostnaderna på resp brukare. Helst genom att ni kommer överens om tagen...G Gull-Ann skrev:Jag har en fastighet med ett pumphus som försörjer 3 hushåll , mitt och 2 grannar. Servitut finns fr 1940-talet att de ska få vatten fr min pump men inget står ang reparationer, grävarbeten tillträde till pumphuset mm.
Den ena grannen ( som inte går att nå per brev eller telefon och som inte informerat några grannar omvad som är på gång) renoverar sitt hus och har skrivit ett brev till mig att han tänker byta ut sin vattenledning, och att jag inte ska kontakta den rörfirman som ska göra arbetet.
Nu upptäcker jag att de utan att informera mig har gått in i pumphuset. Från hydroforen ( ca 150 liter) har det gått ut ett rör där det sitter tre ”omkopplingsrör” (där man stänger av vattenflödet med ett vred ) som går från hydroforen till resp hushålls vattenledningsrör .
Dessa tre vattenledningsrör har en diameter på ca 2 cm. Grannen har nu kapat av det ursprungliga röret och bytt plats på de tre omkopplingsrören så hans sitter dikt an , närmast hydroforen ( tidigare satt det längst bort fr hydroforen ). Han tänker även koppla på ett vattenledningsrör med innerdiameter 2,5 cm omgivet av isolering och elkabel, total diameter ca 10 cm, medan vi andra har kvar våra rör m 2 cm diameter.
Min fråga är :
om denna nya placering av grannens nya vattenledning och/ eller den grövre diametern kommer att påverka vattentrycket till de övriga 2 hushållen (eftersom vi sannolikt relativt ofta kommer att behöva vatten samtidigt ?) Eller påverka på ngt annat sätt jag inte kan räkna ut just nu.
(Jag är ju ingen rörmokare så omkopplingsrör heter säkert ngt annat , det är ett relativt kraftigt T-format metallrör med ett avstängningsvred på).
Tacksam för goda råd om vad jag ev behöver göra eller om det inte spelar någon roll!
Det är väl ok, om ni slipper anlita rörmokare, skillnaden i dimesionen har väl ingen betydelse? Ni har väl inte konstant flöde i er hushåll? Det vore en sak om han har husdjur eller liknande?G Gull-Ann skrev:Jag har en fastighet med ett pumphus som försörjer 3 hushåll , mitt och 2 grannar. Servitut finns fr 1940-talet att de ska få vatten fr min pump men inget står ang reparationer, grävarbeten tillträde till pumphuset mm.
Den ena grannen ( som inte går att nå per brev eller telefon och som inte informerat några grannar omvad som är på gång) renoverar sitt hus och har skrivit ett brev till mig att han tänker byta ut sin vattenledning, och att jag inte ska kontakta den rörfirman som ska göra arbetet.
Nu upptäcker jag att de utan att informera mig har gått in i pumphuset. Från hydroforen ( ca 150 liter) har det gått ut ett rör där det sitter tre ”omkopplingsrör” (där man stänger av vattenflödet med ett vred ) som går från hydroforen till resp hushålls vattenledningsrör .
Dessa tre vattenledningsrör har en diameter på ca 2 cm. Grannen har nu kapat av det ursprungliga röret och bytt plats på de tre omkopplingsrören så hans sitter dikt an , närmast hydroforen ( tidigare satt det längst bort fr hydroforen ). Han tänker även koppla på ett vattenledningsrör med innerdiameter 2,5 cm omgivet av isolering och elkabel, total diameter ca 10 cm, medan vi andra har kvar våra rör m 2 cm diameter.
Min fråga är :
om denna nya placering av grannens nya vattenledning och/ eller den grövre diametern kommer att påverka vattentrycket till de övriga 2 hushållen (eftersom vi sannolikt relativt ofta kommer att behöva vatten samtidigt ?) Eller påverka på ngt annat sätt jag inte kan räkna ut just nu.
(Jag är ju ingen rörmokare så omkopplingsrör heter säkert ngt annat , det är ett relativt kraftigt T-format metallrör med ett avstängningsvred på).
Tacksam för goda råd om vad jag ev behöver göra eller om det inte spelar någon roll!
För framtidenG Gull-Ann skrev:Jag har en fastighet med ett pumphus som försörjer 3 hushåll , mitt och 2 grannar. Servitut finns fr 1940-talet att de ska få vatten fr min pump men inget står ang reparationer, grävarbeten tillträde till pumphuset mm.
Min fråga är :
Ring en annan rörfirma på orten gärna en som håller på med brunnar och pumpar vilket inte alla gör. Och be om en syn för framtida service och om allting ser någorlunda okej ut (allt kan ju göras bättre)
Fråga vad en sådan titt kostar 500 till 1000 kan
det vara värt för att veta tycker jag .
Som sagt det verkar smått!
Håller med varför vill inte grannen att TS pratar med firman, detta hade väl varit bra för alla parter? SkumtH HEM2121 skrev:Tycker att TS måste ringa firman och fråga hur det är tänkt att fungera, värmekabel hur den elmätningen är tänkt att registreras osv. Även hur de tänkt med fakturan för ett arbete som TS inte har beställt. Grannen verkar ju inte vilja att TS pratar med firman, det verkar för mig väldigt märkligt, känns som grannen inte har rent mjöl i påsen.
Ring rörläggarfirman och stoppa arbetet.. Det är din egendom och du har inte beställt något jobb Ställ sen grannen till svars, och få en förklaring från honom och rörläggaren vad de gör, och vad det innebär för för alla berörda.G Gull-Ann skrev:Pumpen pumphuset och brunnen är på min mark och är min egendom. Jag glömde skriva att det enda som står i servitutet mer än tillgång till vatten är att kostnaden ska fördelas lika mellan de som har servitutet och mig, dvs jag beställer service, underhåll och betalar elen och sedan har vi delat på dessa kostnader.
Jo det får nog anses självklart. En äger anläggningen och alla delar på alla kostnader. Naturligtvis får ingen granne eller rörfirma gå in i pumphuset. Det är ju självklart.D Daniel 109 skrev: