Hej!

Utan att ge för mycket bakgrund (för det skulle bara göra er bedrövade) så är min fråga så här: grannen vill ha bort ett träd som står i princip mitt mellan våra tomter, för han är rädd att det ska trilla på hans hus om det kommer en orkan eller nåt. Vi vill såklart ha kvar det för det är väldigt fint på sommaren och det är inget fel på trädet.

Han har tydligen bestämt sig för att jävlas så mycket han kan med oss, och har sagt att han kommer att ta sågen och kapa stammen (delen som är på hans sida) med avsikt att trädet ska dö istället för att kapa bara de grenar han är rädd ska falla på hans hus.

Om trädet dör kapat på det sättet kommer det med stor säkerhet att direkt falla på vår fastighet istället och ställa till skada (eftersom då väger grenarna på vår sida tungt åt vårt håll).

Frågan är - även om jordabalken ger honom rätt att kapa grenar/stammar/rötter osv på hans sida, om det görs oansvarigt och är direkt förenat med skadegörelse på annans fastighet, kan han bli skadeståndsansvarig för detta?

Troligen inte. Om han tar bort "sin del" av trädet så är resten av trädet ditt ansvar. Möjligen om trädet faller i direkt anslutning till hans avverkning.

I princip så har han nog (tyvärr) rätt att skada trädet.

Du kan möjligen kolla med kommunen, det finns många områden där man inte får avverka träd.

Jösses, jävlas grannen med dig??
Jag tycker det luktar tvärt om!

• Gilla
1
  • Laddar…
står ett träd mitt på tomtgränsen och den andra grannen vill ta bort det så tar man bort det!
Låt grannen stå för kostnaden att ta dit ett proffs om det är nära ert hus.

• Gilla
Krolliljan och 1 till
  • Laddar…
Är det så att trädet verkligen riskerar att falla på hans hus så tycker jag att han har ett fullgott själ att ta ner det.

Hemmakatten
Nja,jag tror inte att det är så enkelt. Det finns en utbredd uppfattning om att man utan vidare kan såga av grenar och rötter eller såga ner halva träd. Det kan man inte. Man måste först ha en diskussion med trädets ägare och ge trädägaren möjlighet att kapa trädet. Detta är framförallt viktigt om det, enligt JB, kan medöfra stor skada för trädägaren. I det här fallet är det väl ganska klart att det kommer innebära en betydande skada för trädägaren.Dels försvinner det fina (för TS) trädet, dels riskerar trädet att falla om man kapar bort halva trädet. All kapning skall ske på ett professionellt sätt för att undvika att skadan blir större än den behöver bli. Det betyder i det här fallet att en arborist bör anlitas. Jag tror nog att TS nog i förlängningen måste godkänna en nedtagning av trädet, men grannen har en skyldighet att göra det på rätt sätt. I annat fall finns det en risk för att TS har en möjlighet att få skadestånd.

Självklart är ingenting enkelt om man vill göra det svårt! Varför kan vi använda vårat sunda förnuft och medmänsklighet?
Grannen har sagt till att trädet står tokigt till och han är rädd att det ska ramla ned på hans egendom.
TS vill inte ta ned trädet för han tycker att det är FINT på sommaren, gå till din granne (som är rädd om sitt hus) be om ursäkt och säg att det är klart att trädet ska ned.

• Gilla
Krolliljan
  • Laddar…
"grannen vill ha bort ett träd som står i princip mitt mellan våra tomter, för han är rädd att det ska trilla på hans hus om det kommer en orkan eller nåt"

Frågan är väl till VEMS ÄR TRÄDET? Ert eller grannens eller hälften var?

morsan skrev:
Frågan är väl till VEMS ÄR TRÄDET? Ert eller grannens eller hälften var?
Även om roten står helt på endera sidan så äger man den del av trädet som befinner sig rakt ovanför tomten.

När någon brukar argumentera utifrån ett säkerhetsperspektiv, tycker jag att man måste beakta hur det personligen skulle kännas om olyckan skulle inträffa, om man nu aktivt har valt att inte beakta motpartens argument som i detta fall ta ner trädet...

e: kanske en aborist kan uttala sig om trädets skick m m

Hemmakatten skrev:
I det här fallet är det väl ganska klart att det kommer innebära en betydande skada för trädägaren.Dels försvinner det fina (för TS) trädet
Hur vet du att TS är trädägaren? Jag kan inte se att TS skriver att trädet är dennes.

jag säger som morsan, vems är trädet?

Ner med trädet och upp med ett staket om ni inte tål varann,
trädet kan ju användas för och symboliskt tillverka lite plank mellan er
om de skulle vara ett grannt träd ;)

För som någon skrev, vill en av er ta ner de så ska de ner,
speciellt om det är av säkerhetsskäl... Tänk er in i deras situation.

Ska ni ens kunna samsas i framtiden och kunna se på varann, så bör ni nog
försöka samsas om en utväg utan och peka på lagar o paragrafer och "försöka ha rätt"....

Men den som är oroad borde stå för kostnaden, för vem som helst ska
verkligen inte fälla träd i tätbebyggt område... det kan kosta mer än de smakar.

Någon får först avgöra om det verkligen är ett säkerhetsproblem. Grannen kan ju vara en av de alltför många övernervösa typerna.

om man läser första inlägget noga vilket vissa verkat missa så står det ganska tydligt att trädet står på tomtgränsen eftersom grannen tänker såga bort den delen av stammen som är på hans sida.

Ett träd som står på tomtgränsen där grannen är orolig är väl bara att ta ner? låt grannen bekosta nertagningen och ta in en trädfällarfirma med försäkring.

• Gilla
lilje
  • Laddar…
Hur tvisten bör avgöras beror på ägandet. Om trädet ägs av endast den ene av grannarna gäller vad som framgår av Jordabalkens tredje kapitel §2: "Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.".

Om ingen kan anses vara ensam ägare av trädet (vilket verkar vara fallet här) borde man kunna åberopa lagen om samäganderätt 1904:48. https://lagen.nu/1904:48_s.1 Då agerar man ut konflikten genom att tingsrätten utser god man, med befogenhet att avgöra trädets framtid. Hur nu det ska se ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.