Prova ett samtal till i lugn och ro

Säg som det är
Vi är flera grannar som tycker din verksamhet är störande
Det har funkat skapligt tidigare, men vi upplever att det blir mer å mer störande
Vi skulle uppskatta om du kan ta till dig detta, och tänka på dina grannar

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Bentim skrev:
Inget registrerat på varken han eller frun.
Synd, hade varit lättare kanske då att få ordning på problemet.

• Haha
Sernando
  • Laddar…
B Bentim skrev:
Inget registrerat på varken han eller frun.
Då kan du vara rimligt säker på att han inte utför "arbete på väg" så dina skrivningar om det är nog orelevanta.

• Gilla
Anotaren och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Speciellt om det är på andras bekostnad! Jag ser det som ett väldigt egoistiskt sätt att tillfredsställa sitt eget behov. Om han vill så gärna väsnas så får han göra det i ett industriområde eller långt utanför bebott område.
Exakt har han expanderat som han har gjort borde han hålla till i ett industriområde eller på gård/liknande utanför bebott område.

• Gilla
  • Haha
linneac och 6 till
  • Laddar…
P
ja vart går gränsen hur mycket ved man får göra i ett villaområde.. och att man sen ångrar sig och säljer av ved för kompisen saknade..och det blev ju såklart lite mer än man tänkt sig.. osv osv..

Visst det låter att göra ved och att klippa gräset med nån gammal trött åkgräsklippare 3 ggr i veckan helst precis när man ser att grannarna fått på köttet på grillen.
Jag skulle nog kunna säga att det ska vara väldigt tydligt att det är industriell skala och att man även i ett villaområde får göra normala villa grejer vilket ju faktiskt innefattar att kapa ved , men inte helt enkelt att avgöra exakt när det blir för mycket och tydligt att det är för att sälja och inte för hemmabruk.
Visst erkänner personen och det syns tydligt i hans företag i vilken omfattning det säljs ved så kan ju det vara en väg att påvisa att det är mer industriell tillverkning och är lite för mycket för eget bruk.

Ja menar även om man backar in en hjullastare och har den på sin tomt så är det ju lovligt det också så länge det ser ut att vara för privat bruk. man får till och med ha parkering för sin entreprenadmaskin som körs därifrån och arbetar 40 timmar i veckan men har sin hemma parkering i ett villaområde och köra dit och därifrån utan att det direkt finns nåt fel eller nåt som reglerar det.. ja brukar ha hem jobbets hjullastare för diverse uppdrag hemma som är av helt privat natur.. hur många timmar per vecka eller månad får man ha hjullastare som rör sig på ens villatomt. tror det är helt beroende på hur folk svarar och vad dom gör men man kan väsnas rätt mycket särskillt så länge det är under dagtid och inte mitt i nätterna..

risken är ju också att gnäller och klagar man för mycket så finns det ju andra saker man kan och får göra i sin trädgård som inte går att klaga bort..

kompisen farsa äger stort bondställe med sjötomter och massor av traktens sommarstugor är avstyckade från den fastigheten. stort bondställe med stor vedproduktion . i storleken att två vanliga villatomter räcker inte ens för upplaget av stock.. Här försökte också nån granne klaga och begränsa hur och vart och när dom fick hålla på.. med resultatet att mycket av produktionen som tidigare gjordes när sommarstugorna hade enstaka besök för tillsyn , nu blev det krig..och plötsligt gjordes mycket av veden på tider där det stör som mest för att pissa tillbaka och sen när det är klart så klipps gräsmattorna som är som några fotbollsplaner plötsligt med gammla åkgräsklipparen på fredag och lördagskvällar när storstadsborna hunnit ut till landet..
kommun var dit på tillsyn men berättade ju innan så då ljudmättes produktionen och allt var helt inom lagliga värden , här var det visserligen en jordbruksfastighet med skog och åkrar så industriell skala kunde dom inte ens nafsa på , bara tider på dygnet när dom får låta

Sen är det ju ofta så att det går att klaga på det mesta och kalla det oacepptabelt men det kan man även säga om grannens ungar på studsmattan och det lär inte kommunen komma ut och sätta tider det får användas och ljudmäta

Det är lätt att klaga på ljud men desto svårare att bevisa att nån annan faktiskt är utanför vad som man får göra i ett villaområde, visst erkänner grannnen att han säljer 50 villa årsbehov med ved per år ,så är det svårt att hävda att det är för eget bruk men säljer han mindre mer försumbara mängder med ved så blir det nog svårt att påvisa nån verkamhet, rätt många vedförsäljare gör det trots allt utan kvitto och plötsligt är det betydligt svårare att bevisa storleken på den ev verksamheten

Ang hjullastare så får dom i lämplig laglig storlek pga axeltrycken så får dom köras på vanlig väg hur som helst och att vid arbete på väg är nåt helt annat med helt andra krav som knappast gäller mellan villatomter..
så det normala är att hjullastaren inte har nå högre krav än folks bilar och du kan i princip köpa dig en hjullastare och åka till och från jobbet med den om du känner för det.. ovanligt men inte olovligt så nej det behövs inte skyltas likt ett vägbygge för att få åka hjullastare på vägen såvida den har rätt försäkringar osv

• Älska
  • Gilla
Anders.o93 och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kolla även om detaljplan tillåter denna typ av verksamhet.
Du kan polisanmäla om hans barn kör maskinerna på väg utan nödvändigt körkort. Traktorer måste även vara försäkrade om dom körs på allmän plats.
Inom inhänat område får t.o.m. 13 åringar köra traktor.. Även mellan "ägor" tomter.

"Det finns dock ett undantag till det här i 2 kap. 10 § körkortslagen (KörkL) som innebär att man får köra fordon utan giltigt körkort om det är inom ett inhägnat område. Vi kan utläsa från tidigare rättsfall att "inhägnat område" är ett område skiljt från allmän trafik. Man får också endast köra traktorn (A) under kortare sträckor mellan ägor utan körkort."

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
R rkecon skrev:
Det låter som att ni inte ska bo i villa utan i en lägenhet. Vad är bättre än en granne med hjullastare som dessutom har ved? Win-win
Det var de förut, nu är det oväsen 3-5 kvällar i veckan plus i stort sett hela helgen.

• Gilla
  • Ledsen
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Jag bor själv mitt i ett villaområde och har traktor. Ibland skottar jag kommunens gångväg utan ersättning. Ibland kör jag motorsåg. Ibland kör barnen cross på gården. Jag skäms inte heller för att jag klipper gräset mellan 8 och 22 oavsett veckodag.

Jag är nog den störande grannen i mitt område.

Jag är dock inte omöjlig, jag hjälper alla grannar som vill med snöskottning eller vad det nu kan vara. Alla störande grannar är inte onda.

• Gilla
linneac och 9 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då kan du vara rimligt säker på att han inte utför "arbete på väg" så dina skrivningar om det är nog orelevanta.
Poängen var att han saknar ljus, ljud och eventuellt skyltar på sin hjullastare, och den är farligare i ett bostadsområde än en bil, då den rör sig annorlunda, har döda vinklar osv.
Klart han inte ska skylta upp på vägen varje gång han ska köra sin hjullastare, det är så kommunen gör, eller andra när de ska arbeta, dvs ökar säkerheten.

• Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 10 till
  • Laddar…
B Bentim skrev:
Hej. Vi bor i ett typsikt villaområde, ett lungt område utan genomfart, så i stort sett all trafik hör hemma här så att säga.
Vi byter tak, panel, skruvar bilar, har barn som leker osv så det är gott om ljud och liv, men bra sammanhållning och respekt gentemot grannar.

Mer eller mindre mitt i bor en granne som alltid haft traktorer och pysslat med ved, han tar hem virke och kapar för att sälja, men i ganska liten skala, vilket varit lite störande bitvis men eftersom det varit en kort period med kapande och sen lasta för att sälja så har man inte stört sig jätte mycket.

Men sen 2-3 år tillbaka har det bara eskalerat, de började med att han uppgraderade från en gammal baklastare som brummade lite små charmigt till en fullstor hjullastare, en l70c eller d, dvs en entreprenadmaskin.

Det som hänt nu är att ved produktionen har ökat avsevärt, det kapas längre period samt att det är väldigt mycket fram och tillbaka längst gatan med hjullastaren, hämtar virke, lastar ved osv.

Andra aktiviteter är ploga snö, trots att kommunen sköter de, byta redskap och köra dom fram och tillbaka, han har en tom tomt bredvid sin som han härjar på, planar ut eller plogar t.ex.
För någon helg sen tog han hem en grävare och byggde parkering eller liknande för sin hjullastare, samt köpte grus och lade på hög, vet inte om tanken är att sälja eller använda men de var flera lass med lastbil.
Och är de inte traktor så är de skoter, fyrhjuling, moped eller spark, motordriven så klart.

Nog med bakgrund, grejen är att han håller på hela tiden, det är ett jävla liv i stort sett varje helg, och flera kvällar i veckan, han sätter igång strax före 08.00 på helgerna och slutar inte förrän frammåt 21.00 helg som vardag.

Hans omyndiga barn kör det mesta också, pojken kör allt utom bil.

Vad ska man göra, förutom att prata med dom, för de har vi provat utan framgång, det är som att han inte riktigt förstår, och man vill inte riskera att de ska bli ännu värre om man blir osams.
Tips mottages.
/Benny
Hör av dig till kommunen och fråga vad som står i detaljplanen. Skall det bedrivas industri eller entreprenadverksamhet sakll det ju stå i planen. Är det dock för bostadsändamål kan du lägga in ett klagomål. Du får i regel inte bedriva denna typ av arbete i ett bostadsområde om det inte är för privat bruk (d.v.s ploga åt sig själv, eller såga egen ved) Det finns bestämmelser om detta i PBL 4 kap som hänvisar till miljöbalkens 9 kap om störningar för omgivningen, där buller nämns. Är området främst avsett för bostadsändamål kan han bli tvingad att flytta sin "industriella" verksamhet till annan plats

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vad säger detaljplanen?

Filma och spela in ljudet och verksamheten, dokumentera, bullermätning mm. Anmäl till miljö och hälsa.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
A
B Bentim skrev:
De var ett udda råd, det är ett vanligt villaområde, han har ingen gård, hans hus är byggt 1993 och de första husen runt slutet på 70-talet.

Udda förslag i övrigt, hans verksamhet hör inte hemma i ett lungt villaområde med allt vad de innebär.
Är då denna verksamhet godkänd enligt detaljplanen?

Är ingen expert i ämnet på något vis, men kan det möjligen vara en väg framåt?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ja jag blir mörkrädd när jag läser hur många som tycker detta är acceptabelt. Men å andra sidan kanske de som yttrar sig så är grannen?

Att bedriva bullrande näringsverksamhet på en villatomt är både respektlöst och olagligt. Så hör med kommunen.
Är det inom planlagt område lär han inte få driva verksamhet. Vad säger kommunplanen?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Hej!
Jag har inte läst tråden, men har du kollat vad som står i detaljplanen?

• Haha
Lennstorm och 2 till
  • Laddar…
P
S Sernando skrev:
Fantastiskt patetisk av vuxna individer att börja anmäla grannar för att de kör traktor, eller bil eller annat, om de är registrerad eller försäkrad eller ej.
Hm, jag kan inte komma på varför det skulle vara ett fantastiskt känslosamt beteende? Att reagera över störande ljud kan vara helt rationellt.
S Sernando skrev:
Makalöst tragiskt beteende och tips om att anmäla grannen till polis eller att han inte skulle kunna få äga eller köra en hjullastare på gatan? Ni är väl myndiga?

Byggahus är bra på många sätt, men snälla någon. Antingen pratar man med sin granne, eller så håller man käften. Att smyganmäla grannar för eventuellt oförsäkrade fordon... Ja då har man sjunkit långt ner i bastunnan av moral. Kolla upp så ni inte har grannar med trimmade mopeder eller att de tvättar bilen på asfalterade garageuppfarten också, så kan ni göra flera anmälningar på samma gång.
Har du en lista över lagöverträdelser som du tycker är acceptabla till vardags?

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.