Byggahus.se
M marikristin skrev:
När min granne bad om mitt tillstånd att bygga ut sin altan så den hamnade någon meter från min husvägg ( kedjehus ) så accepterade jag det ( väggen har bara två små fönster från badrummmet o gästtoan men det är delvis insyn mot min altan och tomt ) på villkoret att han byggde ett plank så jag slapp insyn helt och hållet från deras sida.Helt perfekt = båda parter nöjda. Har aldrig förstått vitsen med att sitta och glo på vad grannarna sysslar med på sina tomter.
Risken man kan väga in är hur framtida ägare ser på "intrånget". Den dag du ska sälja finns det risk att spekulanterna tycker det är byggnader onödigt nära gränsen vilket sänker värdet. Så det kan ha ett pris att vara schysst. Men givetvis inget fel att göra så.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle nog istället få grannen att bygga om det till under 180 cm över mark samt inom 3,6 m från huset och sen ge ett grannemedgivande för en sådan skyddad uteplats som är bygglovsfri inom 4,5 m från gränsen.
Ungefär samma sak. Men i så fall skulle jag kräva att få OK på att klä "fula sidan" mellan stolparna åt mitt håll med t ex horisontella ribbor för att slippa se stolparna och den massiva väggen.

Men varför skulle denne granne acceptera något överhuvudtaget när han framhärdar att han inte behöver bygglov överhuvudtaget?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle nog istället få grannen att bygga om det till under 180 cm över mark samt inom 3,6 m från huset och sen ge ett grannemedgivande för en sådan skyddad uteplats som är bygglovsfri inom 4,5 m från gränsen.
Dock måste väl planket även vara 4.5m från vägen.
 
R Riverground skrev:
Dock måste väl planket även vara 4.5m från vägen.
Rimligen från alla gränser ja. Och vägområdet sträcker sig oftast en bit utöver vägen
 
R Riverground skrev:
Dock måste väl planket även vara 4.5m från vägen.
Antagligen. TS kan inte bevilja bygglov. Det är något annat än grannmedgivande.
 
Claes Sörmland
R Riverground skrev:
Dock måste väl planket även vara 4.5m från vägen.
Kanske men jag kollade detaljplanen. Det var en stadsplan från 70-talet och gränserna var lite svåra att på ett ögonblick koppla 1:1 till den bebyggelse som i dag finns på platsen. Men det såg inte ut att vara allmän plats framför radhusen utan kvartersmark. Men samfällighetsföreningens (= den som förvaltar kvartersmarken som en GA och antagligen också som marksamfällighet) medgivande lär krävas om den är närmare än 4,5 från den tomtgränsen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Dock måste väl planket även vara 4.5m från vägen.
Det är väl ingen väg utanför, utan en GC-bana? Även om det råkar stå en lastbil på den på bilden.
 
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl ingen väg utanför, utan en GC-bana? Även om det råkar stå en lastbil på den på bilden.
Det viktiga är om det är allmän plats eller kvartersmark. Är det allmän plats, t ex en väg, natur eller gångbana så kan ingen ge grannemedgivande för ingen kan representera allmänheten. Är det kvartersmark kan markägaren eller den samfällighetsförening som förvaltar samfälld mark ge grannemedgivande.

Sen finns ju trafiksäkerhetshänsyn också men det har inget med om en åtgärd får utföras eller inte ned bygglovsbefrielse. Det är parallell lagstiftning.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det viktiga är om det är allmän plats eller kvartersmark. Är det allmän plats, t ex en väg, natur eller gångbana så kan ingen ge grannemedgivande för ingen kan representera allmänheten.
Är det verkligen alltid så? Att det gäller för kommunalt förvaltad allmän plats är jag med på, men för privat förvaltad dito kan man kanske tänka sig att det är görligt.

Frågan är alltså egentligen om det är hela allmänheten som måste svara mangrant eller om det är ägarkollektivets, alltså kommunens eller samfällighetens, medlemmar.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det verkligen alltid så? Att det gäller för kommunalt förvaltad allmän plats är jag med på, men för privat förvaltad dito kan man kanske tänka sig att det är görligt.

Frågan är alltså egentligen om det är hela allmänheten som måste svara mangrant eller om det är ägarkollektivets, alltså kommunens eller samfällighetens, medlemmar.
Allmän plats är allmän plats. Den är för hela allmänheten, inte bara för de delägare av t ex en gemensamhetsanläggning som ligger på den allmänna platsen yta eller ägarna av en samfälld fastighet som den allmänna platsen omfattar.
 
Jo, men nu gällde frågan mer den teoretiska möjligheten att någon kan företräda den allmänna platsen med ett grannmedgivande, och om ägandeformen då spelar roll.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men nu gällde frågan mer den teoretiska möjligheten att någon kan företräda den allmänna platsen med ett grannmedgivande, och om ägandeformen då spelar roll.
Ja och det är testat rättsligt och allmänheten kan inte företrädas av t ex markägare eller kommun vad gäller grannemedgivande för bygglovsbefriade åtgärder. Finns t o m en process att ändra formuleringen i PBL för att möjliggöra detta men den utredningen begravdes av avgående regering. Tydligen fanns det inte politiskt stöd för detta i den avgående regeringen utan man tyckte ordningen var bra som den var: Att det inte går att utföra bygglovsbefriade åtgärder 4,5 m från gränsen till allmän plats eftersom ingen kan ge grannemedgivande.
 
  • Gilla
Sjöstad och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja och det är testat rättsligt och allmänheten kan inte företrädas av t ex markägare eller kommun vad gäller grannemedgivande för bygglovsbefriade åtgärder. Finns t o m en process att ändra formuleringen i PBL för att möjliggöra detta men den utredningen begravdes av avgående regering. Tydligen fanns det inte politiskt stöd för detta i den avgående regeringen utan man tyckte ordningen var bra som den var: Att det inte går att utföra bygglovsbefriade åtgärder 4,5 m från gränsen till allmän plats eftersom ingen kan ge grannemedgivande.
Dock är det lite specialfall i den här typen av områden med väldigt små tomter. Då gör man undantag. Även om det är olagligt att göra undantag.
 
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Dock är det lite specialfall i den här typen av områden med väldigt små tomter. Då gör man undantag. Även om det är olagligt att göra undantag.
Det är nog i så fall bara att man svartbygger och ingen anmäler. Efter 10 år är åtgärden preskriberad och svartbygget får stå kvar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hej alla: en uppdatering om detta fall. Efter att ha reflekterat en hel del och med tanken att försöka ha en bra grannsämja så pratade vi med grannen för att göra lite ändringar på vår sida av plank så att allt kunde bli bra för alla. Vi förklarade för honom att kommunen och föreningen förklarat för oss att han inte får bygga så här och att vi kunde lämna in ett formellt klagomål men att vi inte ville göra det. bara förbättra utseendet på vår sida och öka säkerheten. (Sänk höjden på staketet precis framför så att vår entré är synlig för förbipasserande bilar och cyklar.) Men han insisterar på att han har rätt till planket och kommer inte att sänka det en tum. och att vi kan prata med kommunen om vi vill. Nu är vi här, min man och jag, och undrar hur en person kan vara sådan. Och naturligtvis har vi redan formaliserat klagomålet och skickat in det till kommunen.
 
  • Gilla
  • Ledsen
noone70 och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.