personstarthumb-up

Grannar ska sälja, upplysa om fusk?

33k läst  161 svar

1. E
    Renoveringsnovis Nivå 6
    Grannar ska sälja huset, förhållandevis attraktivt läge på landet för barnfamiljer just nu.

De har gjort mängder med "fusk" renoveringar inför detta. Jag har alltid varit av uppfattningen att var och en rår om sitt eget hus men nu vet jag inte riktigt längre. För att ta några exempel:

Målat hela huset, stora delar var helt svart av mögel och det är inmålat alltihop. Ingen tvätt, ingenting.

Värmepannan är utdömd men de vill inte fixa, den läcker tydligen som ett såll om man kollar bakom.

Avrinningar från taket funkar inte, kolappsat rör i marken.

Vad tycker/säger ni. Till bekanta är jag ärlig, men jag kanske inte ska bry mig alls egentligen....

ThomasEcke gillar
  2. L
    Medlem Nivå 8
    Såna fuskisar ska avslöjas. Om jag var du skulle jag berätta för alla.

ylven, EvertL, NoiseMaker och 4 till gillar
  3. E
    Renoveringsnovis Nivå 6
    Ba risken jag känner är ju att man annars råkar nämna det till de nya grannarna senare och får frågsn varför i H*E man inte sa något tidigare

4. L
    Medlem Nivå 8
    De som ska köpa huset kanske kommer och fråga dig ändå. Jag tycker iaf att man ska vara ärlig och säga som det är. Du gör ju inget fel i och med att upplysa den nya ägaren.

5. D09
    Medlem · Nivå 24
    Jag hade personligen inte engagerat mig i det såvida de nya grannarna frågade om hjälp.

Det innebär iofs att affären är klar men alternativet skulle vara att kliva in på visningen och upplysa ev köpare.

Både parter i affären har skyldigheter och rättigheter och det är upp till köparna att kolla av med omgivningen.

6. P
    Medlem · Nivå 6
    Svårt läge. En aspekt på det hela är ju vad som händer ifall inte huset blir sålt. Hur otrevlig kommer den nuvarande ägaren vara om det visar sig att alla köpare backar på grund av dig? Och, ska man bry sig om det?

Härryda2015 gillar
  7. F
    Medlem · Nivå 8
    Spekulanter kanske får reda på felen av dig och grannen blir inte av med huset när rykten om felen sprids.

Grannen får troligen reda på att du skvallrat och vad händer då med er grannsämja ? Speciellt om grannen inte blir av med huset.

Låt spekulanter själva upptäcka felen, känns som en besiktningsman borde se dessa rätt lätt.

8. E
    Renoveringsnovis Nivå 6
    Ja nån grannsämja finns inte, lång historia men just därför vill vi ju ha bort dom och då bör man ju vara tyst

9. D09
    Medlem · Nivå 24
    Misstänkte det ;)

Jag tycker ni har ryggen fri även om ni inte informerar om era kunskaper om byggnaden.

10. L
    Medlem Nivå 8
    Hur ska en besik man se om det är mögel under fasad färgen eller se de trasiga rören under marken ?
    De är egentligen doldafel fast väldigt svårt att processa.

11. S
    Husägare Nivå 5
    Du skulle ju kunna säga något till den säljande grannen typ:

-Det är väl vanligt att spekulanter pratar med grannarna inför ett köp, om någon frågar mig något kommer jag vara ärlig och säga vad jag vet om ert hus. Men förhoppningsvis har väl ni redan talat om de bristerna ni känner till...

Då behöver du inte söka upp någon, samtidigt som chansen ökar något att den säljande parten själva upplyser om detta, av rädsla för att du skall droppa allt som en bomb.

12. AndersPS
    Renoverare Nivå 13
    Det är ganska svårt, ni kan ju inte riktigt "leta upp" eventuella spekulanter och dra igång. Samtidigt, jag hade uppskattat extremt mycket om jag varit köpare och fått veta detta från er - en framtida grannrelation hade startat bra redan där!

Jotsat, EvertL, nissenhj och 2 till gillar
  13. harry73
    Allvetare · Nivå 17
    Det blir ingen grannrelation av det, för egentligen säger ts till den blivande grannen att säljaren är en fuskare och att man inte ska köpa huset.

14. L
    Medlem · Nivå 20
    Han kan ju säga att en kraftig besiktning inte är fel om någon skulle fråga , klart det kommer något varför det , kan då svara att det ska man alltid göra vid husköp

Hussematte och carra gillar
  15. E
    Medlem Nivå 4
    Informera mäklaren!

Dom har väl upplysningsplikt?

Hej där! Skaffa ett konto gratis för att se bilder och ställa frågor i forumet. :love: