Y
Planerar nytt kök.

Funderar på satsa på granitskivor istället för laminat.

Finns det någon känd butik som säljer bra skivor till lägre priser?

Vad ska man tänka på, ska de vara behandlade på visst sätt?

Vad jag har läst så pratar folk om att skivor med rundad kant innebär att vatten rinner ner på luckorna. Är detta ett stort problem. Ska man kanske be dem fräsa ett smalt spår 1½ cm från kanten som vattnet "fastnar" i?

Sök "stenbänkar" på google så finns det att välja på.
En permanent impregnering är bra som skyddar skivorna mot fettfläckar i framtiden.
En 2-komponent epoxi skyddar skivorna mot i stort sett allt, även vinfläckar t.ex.
En rundad kant är som du skriver en nackdel med att vätska rinner med runt och in under kanten. Ett spår undertill skulle förhindra detta.
Oavsett material med en rundad kant är det ju samma problem.
Låt ovankanten vara rundad (radie 10 mm) och underkanten vara rak så undviker du bekymret.
Pris på bänkskivor i granit och svart diabas ligger mellan 2.000:- för de billigaste och ungefär 3.000:- / löpmeter för 620 mm djupa med slipad framkant.
Se till att skivorna är släta även undertill. Det underlättar städningen.
Många företag låter undersidan vara grovt sågad och blir därmed rugglig i ytan.
De kalibrerar samtidigt tjockleken så den är lika överallt.
Mattslipad granit med 2-komponent epoxibehandling är väldigt tålig och klarar slitage bättre än blankpolerad yta. Man slipper "blänket" från belysningen ovanför bänkskivorna som fungerar som "speglar" Fingeravtryck o. dyl. syns inte heller på mattslipat.

Y
fick offert på kök-förslag idag. granitskiva vid sidan om; ca 32000kr för
* 320cm med hål för försänkt balja och häll
* 210cm

~6000kr metern med andra ord... :(

Gå direkt till källan, alltså ett stenhoggeri. Jag frågade först i en affär i Göteborg, men det priset var tragikomiskt. Ströms i Hälleviksstrand hade typ halva priset.

Yrrol skrev:
* 210cm

Hur räknar du ut löpmeter på sten när du samtidigt nämner balja och häll?
Vad kostar då inte köket på m² ?
Räknar du in kyl, frys, micro, diskmaskin o.s.v. så blir det ett helsikes pris / m² :wow:

Y
Nu ingick ju inte balja och häll... Inte vitvarorna i köksskåpen heller för den delen.

Visst de två hålen kostar ju säkert de också...

Paul-Staffanstorp
Just håltagningar och din rundade framkant är ju sådant som kostar...
Rak framkant som bara är lite lätt bruten blir billigare.
Ett spår som du pratar om blir både dyrt och i mina ögon mindre snyggt.

Y
suck, åkte hur långt som helst i ödemarken till ett känt ställe.

Vanlig skiva, standard rundad kant.. ho som är planlimmad, och hål för häll... totalt kanske 6meter
Dels kunde inte den långa delen göras i ett enda stycke utan klyvas i delar och dölja det vid hällen.

Sen visade de sig att billigaste valet då blev 22tusen...

Så börjar man fundera, kanske ta laminat ändå och få 10tusen över till eldstad eller annat...
Tänk om jag kunde hitta sten i 10tusen klassen, då hade jag blivit glader..

Yrrol skrev:
* 210cm

Har en prislista framför mig som jag tror skall gälla.
5,3 löpmeter bänkskivor i 30 mm och grå Bohus granit. 62 cm djupa.
Blankpolerade eller mattslipade är det samma pris på.
Impregnering av skivorna är gjort på fabrikend^_^b.
Slipade framkanter = de synliga.
2 st. urtag för balja och häll ingår.
Dubbla förstärkningar framför och bakom urtagen är med i priset.
Ett trästativ på pallen så de kan transporteras säkert.
Ca: 17.000: inklusive moms.
Frakt ingår ej i priset.
Svensktillverkat.

Så ge inte upp :P

I höstas mailade jag runt lite och tog in offerter, både från ett par relativt kända estniska bolag och ett par svenska, och fick faktiskt en mycket konkurrenskraftig offert från http://cgksten.se/ som verkar ha fått mycket bra referenser. Jag mailade lite fram och tillbaka och upplevde att de svarade på mina frågor snabbt och ärligt, inte säljpolerade. Sen har vi velat fram och tillbaka vdg köket så vi har inte kommit till skott med någon beställning än, men det är ju inte deras fel. :-)

Paul-Staffanstorp
Frågan om man nu ska pressa ner priset så mycket är ju hur det påverkar kvalitén och hållbarheten...

Nog tror jag man får vad man betalar för faktiskt...

Postade ett svar i en annan tråd men kan lägga det här med.

Kan bara ge min synpunkt på Andrews Granite...

Fick mina bänkskivor monterade igår.
Nu har jag inte dom exakta måtten i huvudet men ungefär.
1st på 600x620, 1st på 720x620 med uttag för häll, 1st på 1700x620 och 1st på 1800x62 med uttag för ho, kran och fasade kanter.
Dom kom till Dalarna och mätte och monterade. Det tog ca 16 dagar från mätning till montering.
Priset va(om fakturan stämmer när jag får den, annars lär ni få veta. ;)) ca 17000kr
Så fast vi inte fått fakturan än som sagt så är vi väldigt nöjda med allt.
Dom pratar Engelska men bra sådan så det är inga problem att göra sig förstådd eller förstå dom.

/Niklas

mrhoha skrev:
Postade ett svar i en annan tråd men kan lägga det här med.

Kan bara ge min synpunkt på Andrews Granite...

Fick mina bänkskivor monterade igår.
Nu har jag inte dom exakta måtten i huvudet men ungefär.
1st på 600x620, 1st på 720x620 med uttag för häll, 1st på 1700x620 och 1st på 1800x62 med uttag för ho, kran och fasade kanter.
Dom kom till Dalarna och mätte och monterade. Det tog ca 16 dagar från mätning till montering.
Priset va(om fakturan stämmer när jag får den, annars lär ni få veta. ;)) ca 17000kr
Så fast vi inte fått fakturan än som sagt så är vi väldigt nöjda med allt.
Dom pratar Engelska men bra sådan så det är inga problem att göra sig förstådd eller förstå dom.

/Niklas
Det låter ju klockrent! Då får de nog komma till dalarna och hälsa på snart igen! Har du några tips, halvrundad kant eller har du raka? Kan du ta ett par bilder?

Ha de fint!

Är skivorna förstärkta vid uttagen för ho och häll? (infrästa metall eller glasfiberstavar undertill)

Vi tog fasad rak kant. Det va så vi ville ha och dom samtyckte. Va ju bra att vi va överens. Vi tog den där svarta. Nero Assoluto eller hur det nu stavas.
Tyvärr så har jag ingen fungerande kamera här hemma för tillfället. Kommer jag ihåg det framöver så kanske det kommer nån bild. :)

Mina skivor va inte förstärkta. Om jag har förstått det rätt så är det bara aktuellt när man får en väldigt smal remsa. Vidare vet jag inte om just Andrews gör sånt.

/Niklas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.