:
Bänskivor i sten allt från väldigt hårda stenar som granit till mjukare av sansten och skiffer är hårda för glas, framförallt kristallglas skadas mycket lätt bara genom att ställa ned glaset för hårt. Bra att ha i tanken på val av bänkskiva.[flash=200,200][/flash]
Hej!
Tack för inblicket i stenvärlden!
Jaaa, glaset krossas kanske inte varje gång man tömmer den
.... men det hörs var gång man lägger eller ställer någonting av metal eller glas/porslin på sten... jag uplever ljudet som irriterande men en stenbit vid spisen som avställningsyta för varma gryttor skulle jag kunna leva med. Resten av bänkskivan får bli av trä
gaia
Tack för inblicket i stenvärlden!
Jaaa, glaset krossas kanske inte varje gång man tömmer den
.... men det hörs var gång man lägger eller ställer någonting av metal eller glas/porslin på sten... jag uplever ljudet som irriterande men en stenbit vid spisen som avställningsyta för varma gryttor skulle jag kunna leva med. Resten av bänkskivan får bli av trä
gaia
Intressant tråd!
Måste bara få komma med ett tips. Morsan min (boende i Spanien) gjorde misstaget att beställa en sten till sitt kök som var liksoim "grynig" i utseendet. Nu tilllåter inte passagen direktlänkning, men det finns en bild att kolla på här:
http://hem.passagen.se/ingarud/bilder/010428.jpg
Den stenen var ömöjlig att hitta saker på såvida man inte var utrustad med hökblick! Det var liksom "myrornas krig" hela tiden och ville man ha tag på något som låg på bänken som inte var i "kltschig färg" så fick man liksom känna sig fram. Störtjobbigt!
Fast snyggt var det ju... :
Lägg märke till förresten morsans och deras spis:halva är häll och halva är gasspis! Jättesmidigt!
http://hem.passagen.se/ingarud/bilder/010428.jpg
Den stenen var ömöjlig att hitta saker på såvida man inte var utrustad med hökblick! Det var liksom "myrornas krig" hela tiden och ville man ha tag på något som låg på bänken som inte var i "kltschig färg" så fick man liksom känna sig fram. Störtjobbigt!
Lägg märke till förresten morsans och deras spis:halva är häll och halva är gasspis! Jättesmidigt!
todleoo,
Färgning av sten har gjorts sedan flera århundrade....däremot har jag aldrig hört talas om infärgning av granit, men t ex Brasilien infärgar mkt Agat tex, så köper Ni en knallblå agat-drus så är den infärgad. likadant med grön, brun etc etc. Kan tänka mig att porös granit skall gå å färga in. Egentligen all porös sten-.....bara lite förvånad att graniten kunde vara så pass porös att det gick!!!
Ja det jag ville ha till min bänkskiva fanns inte - det var riktig knallsvart diabas
inte den riktigt knallsvarta - det var det som var trasslet.
Färgning av sten har gjorts sedan flera århundrade....däremot har jag aldrig hört talas om infärgning av granit, men t ex Brasilien infärgar mkt Agat tex, så köper Ni en knallblå agat-drus så är den infärgad. likadant med grön, brun etc etc. Kan tänka mig att porös granit skall gå å färga in. Egentligen all porös sten-.....bara lite förvånad att graniten kunde vara så pass porös att det gick!!!
Ja det jag ville ha till min bänkskiva fanns inte - det var riktig knallsvart diabas
Vi har varit och tittat på granit hos culmar kök och de verkade ha bra priser.
De har endel av skivorna på sin hemsida med priser, men det finns fler att välja på om man åker till dem. De har priser på nästan alla skivorna på sin hemsida.
www.culimar.com
Häls Niclas
De har endel av skivorna på sin hemsida med priser, men det finns fler att välja på om man åker till dem. De har priser på nästan alla skivorna på sin hemsida.
www.culimar.com
Häls Niclas
Klicka här för att svara