I huset var det gamla undergolv av gran. När vi byggde ut tog vi också gran. Det blev så mjukt att det blir väldigt repigt. Märkena här är från katten när den springer och rejsar (trots kloklippning). Går det att ytbehandla så det bättre står emot eller är materialvalet (gran) felet? Det är behandlat m Osmos hårdvaxolja. Golvet är 5 år.

• Träpanel med naturliga mönster, knutar och repor som påminner lite om ett ansikte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gran i övervåningen sedan huset byggdes för snart 18 år sedan. Det är riktigt att gran är mjukt. Fördelen är dock att "det reparerar sig självt". Der vikigaste är att såpa golvet upprepade gånger de första åren för att få en tålig mättad yta. När repor uppstår som TS har rengör man och blöter golvet. Jag har lyckats bra då jag har stor tung jycke som repar golvet och framför allt trappan som han gärna tar i ett par språng. Dessa repor går bort med vatten så att fibrerna reser sig. Numera såpas mitt golv ett par tre gånger om året och svabbas med kallt vatten var/varannan vecka. Lite extra vatten vid repor.

Nu vet jag inte vilken typ av golv TS har. Mitt golv är av hög kvalitet 24/26 mm brädor och jag såpade golvet ofta i början. Är det någon typ av lamellgolv är det naturligtvis känsligare.

Mitt golv är inte vaxat. Endast såpa på gammalt sätt.

Redigerat:
  • Gilla
48:an
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.