Vi håller på att bygga nytt, och davattenrören till stuprören kommer upp från marken utan påhängda stuprör, bara ett lock. I våras så plockade våran 2-åriga grabb loss ett av locken och slängde ner en 33cl burk. Rören är 110mm. Burken har inte kommit ut i uppsamlingsbrunnen som vi har på andra sidan huset, så den sitter fast någonstanns i röret.

Nu hade jag tänkt koppla på stuprören och vill lösa detta problemet. Att plugga hålet i brunnen och spola ut den hade blivit marigt då inloppet i brunnen är 2 meter ner eller så, och brunnen är relativt smal.

Någon som har tipps på hur vi skall lösa problemet?

Kan du plugga röret vid brunnen?
Isf så kan du fylla på med vatten och hoppas på att burken flyter opp igen,

trekko skrev:
Kan du plugga röret vid brunnen?
Isf så kan du fylla på med vatten och hoppas på att burken flyter opp igen,
Det kan funka med en vanlig dammsugare också. Har själv en av småbarnen islängd sten som ligger på 3 meters djup och samlar skräp. Den skall slås loss med ett linförsett boule-klot vad det lider.

Ta dit en slamsugare, dom kan säkert få upp den igen!

DTFD skrev:
Ta dit en slamsugare, dom kan säkert få upp den igen!
Jo, det funkar säkert, men det kostar nog en slant oxå. Fick betala 2500 för att de sög upp en strumpa ur vårt avlopp... :-(

haha! jo de e klart! Var de grabben den gången också? Ingen lätt nöt.. Man skulle kunna göra tvärtom och försöka skapa övertryck med luft.. Med tanke på rörens storlek måste man nog desvärre ha rätt bra flöde på luften.. Den borde inte stanna i en 45 graders sväng men kanske i en 90 graders.. Har ni tillgång till en större tunna på minst 100 liter kan ni försöka köra i så mycket vatten som möjligt på så kort tid som möjligt.. Blir där tillräckligt högt flöde borde burken sköljas med.. Problemet e som sagt böjarna..

Alla sätt är bra utom dom dåliga!

Helst vill man ju köra vattnet baklänges med det blir svårt eftersom utloppet ligger två meter ner....

Är rörets anslutning i brunnen ovanför vattenytan så kan du koppla en spånsug till röret. Den ger stort luftflöde och borde kunna suga upp en ölburk.

Borrmaskin med omgjort avloppsrens. I spetsen en skruvkork och en liten boll for att styra det.
Alt 2 cola med minttabs. Vänd ner o den skjuter ut burken! Se till att ha den i kraftig flaska.

Tack så mycket för alla svar!

Börjar bli skarpt läge att montera stuprören så Idag har jag grävt mig ner till en krök som var ca en meter ner i hopp om att hitta burken. Tyvärr så hade den åkt förbi kröken. Men jag hittade den 2 meter in i det raka röret som följde efter kröken. Körde stopp där, men efter att ha kikat i denna tråden så plockade jag fram damsugaren, och det funkade på första försöket.

Guld, tack!

När vi grävde upp vår dränering på gamla huset hittade vi just en ölburk mellan huset och stenkistan. Den hade varit där ganska länge det var den med den tecknade knasiga gubben på. Dessutom hittade vi simglasögon, det kanske var någon som inte kände till dammsugarknepet och istället hade försökt dyka och få upp den...

MalinW skrev:
När vi grävde upp vår dränering på gamla huset hittade vi just en ölburk mellan huset och stenkistan. Den hade varit där ganska länge det var den med den tecknade knasiga gubben på. Dessutom hittade vi simglasögon, det kanske var någon som inte kände till dammsugarknepet och istället hade försökt dyka och få upp den...
Måste vara en Tuborg. När smakar en Tuborg bäst? Vergang :D
Kul att det löste sig med stoppet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.