Jag har tittat på flera bilar för ombyggnad, bland annat Suzuki Jimny som redan har dubbla lådor. Men de har ett högt andrahandsvärde pga att de är lätta att bygga om. De som dyker upp är sålda redan innan man hunnit titta på dem...

vcx vcx skrev:
Nu för tiden går det att bygga en A-traktor betydligt billigare än så då både krav på karosskapning och modifiering av växellådan är borta. En snabb sökning på Blocket ger både Cayenne och Touareg för 50.000:-. Sen är det bara att ersätta baksätet med en fet baslåda och programmera om fartspärren. Misstänker att det är den groteskt höga fordonsskatten som gör dessa bilar så billiga, samt även vetskapen om att ett partikelfilterbyte landar på närmare 20 loppor. Två saker man helt slipper som A-traktor ägare.

Klart ungen ska ha en Porsche... :cool:
Du missförstod nog. Kravet på dubbla lådor har egentligen aldrig funnits. Men det behövs i princip alltid för att klara max 10km/h på 2/3varvtal på lägsta växeln. Det kravet är inte ändrat. Eller syftade du på att spärra lådan? Det är inte en särskilt svår bit. Men den går att komma runt med den nya tolkningen av reglerna.

vcx
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Man måste fortfarande fixa lådan den får inte göra mer än 10 kmh på ettans växel vid max varv som sätts där max vrid tas ur
Många SUV:ar och pickuper med fördelningslåda klarar detta original.

Cayenne A-trakor repotage.

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
Min grabb vägrar EU-bil!! Det ska vara moped kross hela vägen! Trotts mina argument om att kunna köra vintertid och AC på sommaren så är det blankt nej!!
Fast i o f så förstår jag han, att kunna göra wheelis framför brudarna väger tungt!!

• Haha
vcx
  • Laddar…
vcx
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har tittat på flera bilar för ombyggnad, bland annat Suzuki Jimny som redan har dubbla lådor. Men de har ett högt andrahandsvärde pga att de är lätta att bygga om. De som dyker upp är sålda redan innan man hunnit titta på dem...
Det förstår jag. Bilarna du ska kika på är stora diesel SUV:ar och pickuper med hög fordonsskatt. Gärna sådana som närmar sig byte av partikelfilter. Sen måste även, som tidigare sagts, utväxlingsförhållandet stämma på lägsta växeln med fördelningslådan i lågväxel.

Letat lite mer på Blocket och det finns ju gott om SUV/pickuper till salu för mellan 30 - 50.000:- som passar. Tex denna.

En 15-årig tjej är dock inte så sugen på att köra en L200 eller en KingCab...
...inte min i alla fall.

vcx
pacman42 pacman42 skrev:
...inte min i alla fall.
Det är väl bättre än att gå...

Ett annat alternativ, eftersom du var inne på en Twizy, kan ju vara att ansöka om dispens från utväxlingskravet och bygga på tex. en Fiat 500e. Transportstyrelsen utfärdar tydligen dispenser i speciella fall, och en enväxlad elbil borde väl vara värd en dispens om någon... Inköp i kombination med en semester i Kalifornien. Kör runt en vecka och lämna bilen i hamnen innan ni åker hem...

pacman42 pacman42 skrev:
...inte min i alla fall.
Lite smått komiskt är att bland de 4-5 nivarorna som rullar här så är uteslutande tjejer som kör dem :D

De tycker uppenbarligen olika. Där jag bor så kör alla tjejer mopedbilar eller Suzuki X-90.

Kan berätta att jag beställt en Twizy 45 mopedbil till dottern. Skall nu försäkra den och har fått in ett par anbud från alla försäkringsbolag jag kontaktat, de flesta vill dock inte försäkra dem alls:
* IF - 16500kr/år för en helförsäkring
* Dina - drygt 50000kr/år för en helförsäkring
* flera bolag erbjuder trafikförsäkring, men inget mer...

Försäkringen hos Dina är ju värdelös, jag kan köpa en ny Twizy vartannat år för det priset...

Har för mig att Renault kräver att du har Twizyn helförsäkrad om du hyr batteriet, har du kollat villkoren?

Jag har köpt batteriet så det är inget bekymmer för min del.

• Gilla
kardborren
  • Laddar…
Jösses vilka premier! :surprised:

• Ledsen
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Trygg Hansa vill ha 31000kr per år. Om det enbart är förare över 18 år så går priset ned till 28000kr/år.

Försäkringsbolagen vill inte ha mopedbilar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.