Hej!
Ska byta en taklampa från tidigt 70tal. Vilken kabel tror ni är fas/neutral resp jord?
Har en multimeter som jag aldrig använt. Hur kan jag använda den för att kontrollera?
Tack!!
Ska byta en taklampa från tidigt 70tal. Vilken kabel tror ni är fas/neutral resp jord?
Har en multimeter som jag aldrig använt. Hur kan jag använda den för att kontrollera?
Tack!!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Är någon av dom jord? Kanske två faser
Har du gjordade uttag i huset?
Lossa ett och kolla färg på jorden. Mät mellan de eventuellt två röda kablarna.
Lossa väggbrytaren och kolla vad du har för kablar där.
Lossa ett och kolla färg på jorden. Mät mellan de eventuellt två röda kablarna.
Lossa väggbrytaren och kolla vad du har för kablar där.
Förmodligen inte eftersom de är så gamla... är en knapp på brytaren men den är modern/utbytt.G grovspacklarn skrev:
Men hur ska jag tänka om jag kopplar in en ny taklampa som ska ansluta mot en fas och en nolla (svart och blå)? I det fall det alltså är två fas och en nolla?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
Du får öppna bakom brytaren och se hur det är kopplat helt enkelt. Var med på att det kan finnas kopplingsdosa mellan brytaren och takutloppet, så färger osv. kan ändras.K kollebolle skrev:
Generellt så kan man inte under några omständigheter lita på färger i gamla hus, och inte på nya heller (man vet aldrig vem som varit där och kopplat), så det måste inspekteras i hela sin längd.
Hur du använder din multimeter? (Ja egentligen tångamperemeter). Det tar ju lite tid att förklara, men generellt så är problemet att om det är jord med så kan du inte mäta skillnad på jord och nolla (ja, om du har JFB och slår av den, så OK då). Med mätning så kan du se vad som är tändtråd om du hittar en "sann" jord och mäter mot den. Men då måste du ha spänning ("strömmen") på, och det kan ju leda till katastrof av större eller mindre omfattning om man gör fel, så det är behäftat med varningsskylt.
För att följa trådar från brytare till takutlopp så kan du använda den i kontinuitetsläge (pipläge) eller resistans/motståndsläge, men du har bara ett 20k-område där, så den är inte första valet. Då drar du en tråd (en jordad förlängningskabel och några stumpar med krokodilklämmor kan vara användbar här) och ansluter till ena änden du vill kolla, och så kollar du i andra änden mellan ledaren och tråden. Du har kopplat i en slinga med befintlig kabel och din extra tråd och om du gissat rätt så är den alltså hel, och du får kontinuitet. Om du gissat fel så har du inte en slinga, och då vet du istället det.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Det låter som att det här som skulle bli ett enkelt byte av taklampa plötsligt blev ett elektrikerjobb?lars_stefan_axelsson skrev:
Du får öppna bakom brytaren och se hur det är kopplat helt enkelt. Var med på att det kan finnas kopplingsdosa mellan brytaren och takutloppet, så färger osv. kan ändras.
Generellt så kan man inte under några omständigheter lita på färger i gamla hus, och inte på nya heller (man vet aldrig vem som varit där och kopplat), så det måste inspekteras i hela sin längd.
Hur du använder din multimeter? (Ja egentligen tångamperemeter). Det tar ju lite tid att förklara, men generellt så är problemet att om det är jord med så kan du inte mäta skillnad på jord och nolla (ja, om du har JFB och slår av den, så OK då). Med mätning så kan du se vad som är tändtråd om du hittar en "sann" jord och mäter mot den. Men då måste du ha spänning ("strömmen") på, och det kan ju leda till katastrof av större eller mindre omfattning om man gör fel, så det är behäftat med varningsskylt.
För att följa trådar från brytare till takutlopp så kan du använda den i kontinuitetsläge (pipläge) eller resistans/motståndsläge, men du har bara ett 20k-område där, så den är inte första valet. Då drar du en tråd (en jordad förlängningskabel och några stumpar med krokodilklämmor kan vara användbar här) och ansluter till ena änden du vill kolla, och så kollar du i andra änden mellan ledaren och tråden. Du har kopplat i en slinga med befintlig kabel och din extra tråd och om du gissat rätt så är den alltså hel, och du får kontinuitet. Om du gissat fel så har du inte en slinga, och då vet du istället det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
Nej, så illa behöver det inte vara. Men det kräver lite kunskap; det går inte att komma ifrån.K kollebolle skrev:
Ifall du känner dig osäker på att skruva loss strömbrytaren, så skulle jag dock rekommendera att du hittar någon som är lite mer bekväm med det.
Så skruva loss den och fota och lägg upp här så skall vi se om det klarnar. (Ja, skruva inte loss kablarna från den innan du dokumenterar. Tag bara loss från väggen så att det går att se vad som är där och hur det är kopplat. Och glöm inte att bryta strömmen.)
Tack! Är hemma om en dryg timme och ska göra det då.lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, så illa behöver det inte vara. Men det kräver lite kunskap; det går inte att komma ifrån.
Ifall du känner dig osäker på att skruva loss strömbrytaren, så skulle jag dock rekommendera att du hittar någon som är lite mer bekväm med det.
Så skruva loss den och fota och lägg upp här så skall vi se om det klarnar. (Ja, skruva inte loss kablarna från den innan du dokumenterar. Tag bara loss från väggen så att det går att se vad som är där och hur det är kopplat. Och glöm inte att bryta strömmen.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Jag fick för mig att den nya lampan skulle installeras fast, vet inte varför jag tänkte det. Men jag tänkte sätta tillbaka lampkontakten och installera nya lampan med en lampstick istället och då borde det ju inte kunna gå fel? Blir ju bara ett "hål" i kontakten som inte används bara...?Bo.Siltberg skrev:
Är det så att den kontakt du har är vad som visas i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/3-pol-lamputtag-2-stick-lamppropp.485201/
I så fall är det två tändtrådar du har, och för den kontakten spelar ordningen på pinnarna ingen roll så då är det bara att montera tillbaka den.
När du sen kopplar in en lampa med en "modern" rund kontakt så får du prova dig fram hur den ska sitta, två av fallen kommer att koppla in jord men med olika tändtrådar, det tredje fallet lyser den bara inte.
(Om du mot förmodan har en "modern" rund trepinnarskontakt med polarisering så den bara går att koppla in proppen i ett rotationsläge måste du reda ut vilka som är tändtrådar och vilken som är gemensam, och det kräver mer kunskap.)
Detta så länge man inte har byggt om till jordat, men i så fall blir det din elektrikers uppgift att koppla det nya uttaget.
I så fall är det två tändtrådar du har, och för den kontakten spelar ordningen på pinnarna ingen roll så då är det bara att montera tillbaka den.
När du sen kopplar in en lampa med en "modern" rund kontakt så får du prova dig fram hur den ska sitta, två av fallen kommer att koppla in jord men med olika tändtrådar, det tredje fallet lyser den bara inte.
(Om du mot förmodan har en "modern" rund trepinnarskontakt med polarisering så den bara går att koppla in proppen i ett rotationsläge måste du reda ut vilka som är tändtrådar och vilken som är gemensam, och det kräver mer kunskap.)
Detta så länge man inte har byggt om till jordat, men i så fall blir det din elektrikers uppgift att koppla det nya uttaget.
Det löste sig så! Borde fattat det från början...D dan_norstedt skrev:Är det så att den kontakt du har är vad som visas i den här tråden: [länk]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur polera röd granit till gravstenskvalitet?
Byggmaterial & Byggteknik -
Experiment med förgrodda gräsfrö
Gräsmatta -
Hur svårt är det att byta hållarna till hängränna?
Byggmaterial & Byggteknik -
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
Bostadspolitik -
Grå/Svart Falurödfärg
Färg, Måla & Tapetsera