Vilken operatör?

  • Antal röster
    6
  • Omröstningen stängd .
Redigerat:
B
Fast IP hade hamnat högt upp på minn önskelista, gillar samtidigt Bahnhof... sitter själv med Telia Adsl och surar :-(
 
Jag har själv Bahnhof via "GothNet" och är mycket nöjd. Bra support, inte för att man/jag behöver använda den. De kämpar också för anonymitet på nätet osv. och har varit i branschen längst (är Sveriges första kommersiella ISP). De erbjuder också IP-telefoni som funkar bra till bra pris.

Fast IP är inte så värdefullt som man kan tycka, eftersom det finns många bra fria/gratis DNS-tjänster (själv använder jag dyndns). Med dessa så sätter du upp en klient (finns också för många "routrar" och trivialt servrar) som automatiskt uppdaterar ditt hostname när din IP ändras.
 
Jag har dynamiskt IP (Bahnhof) men har inte fått nytt IP-nummer sedan vi flyttade in förra året. Dock använder jag no-ip för 120 kr/år för säkerhets skull.
 
Müssli skrev:
Jag har dynamiskt IP (Bahnhof) men har inte fått nytt IP-nummer sedan vi flyttade in förra året. Dock använder jag no-ip för 120 kr/år för säkerhets skull.
Precis. Det skall ju också påpekas. Det är ovanligt (men inte omöjligt) att få ny IP-adress så länge som man är uppkopplad kontinuerligt.
 
För ca 8-10 år sedan så använde netatonce MAC-låsning och det kostade ca 300kr att byta macadress.

När inte internettaccessen funkade så skyllde dom ifrån sig hela tiden.
 
Bahnhof däremot ger dig fem IP-adresser per anslutning, och har inga MAC-låsningar.
 
Samma med bitcom.se
 
Har man inga specifika krav så är det väl:
- Pris
- Ansvarig lokal driftare
- Supportens öppettider

Som styr valet.
 
Nu har jag en annan fråga. Håller på med dränering och gräver runt huset. Kom då att tänka på hur man skall göra senare om man vill ansluta sig till Telia Öppen fiber som är på gång. Hellre fiber en kabeltv bredband.
Kabeltv kabeln ligger i en gul slang in i huset. Kan Telia Öppen fiber använda den senare eller behöver jag lägga ny slang nu när jag ändå gräver?
 
Här i kommunen lägger kommunen ner PEM-slang för stadsnätet som Telia sköter driften av. Hos svärföräldrarna i grannkommunen förlägger Telia PEM-slang när dom samförlägger ihop med kommunens grävarbeten.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Bahnhof däremot ger dig fem IP-adresser per anslutning, och har inga MAC-låsningar.
Fast när vi ändå väckte tråden igen så är detta ändrat. Man kör nu "carrier grade NAT" i de nät som stöder det (bla Göteborg). Om man vill ha en "vanlig" fast IP-address så är det bara att be om det, det kostar inget extra och kan göras via ett webformulär om man behöver ändra vilken klient som är ansluten (klienten blir förstås MAC-låst).
 
probeb skrev:
Nu har jag en annan fråga. Håller på med dränering och gräver runt huset. Kom då att tänka på hur man skall göra senare om man vill ansluta sig till Telia Öppen fiber som är på gång. Hellre fiber en kabeltv bredband.
Kabeltv kabeln ligger i en gul slang in i huset. Kan Telia Öppen fiber använda den senare eller behöver jag lägga ny slang nu när jag ändå gräver?
Kolla med Telia hur de gör. En fiberdukt är i storleksordningen 15mm tjock (och ganska styv) så det är iofs ingen stor plats som behövs. Om du lägger en PEM-slang så går det ganska lätt att skjuta in din fiberdukt senare.
 
Bahnhof ger oss bara en dynamisk IP-adress via Telia Öppen Fiber, pga "tekniska skäl".
Det är inte "carrier grade NAT" för det går att komma åt min server utifrån.

Jag har inte frågat om det går att få en fast IP-adress. Jag antar att det skulle kosta extra, och jag ser ingen nämnvärd fördel. Jag använder DynDNS, men de har nu stoppat sin gratistjänst. Jag betalade dem en engångssumma på $30 för länge sedan för att få en "perpetual" (evig) DNS för en egen domän, och den verkar leva vidare.
 
B
b_hasse skrev:
Bahnhof ger oss bara en dynamisk IP-adress via Telia Öppen Fiber, pga "tekniska skäl".
Det är inte "carrier grade NAT" för det går att komma åt min server utifrån.

Jag har inte frågat om det går att få en fast IP-adress. Jag antar att det skulle kosta extra, och jag ser ingen nämnvärd fördel. Jag använder DynDNS, men de har nu stoppat sin gratistjänst. Jag betalade dem en engångssumma på $30 för länge sedan för att få en "perpetual" (evig) DNS för en egen domän, och den verkar leva vidare.
Jag har precis bytt dns-tjänst helt för min domän till freedns.afraid.org när dyndns la ner min komma åt hemmet adress. Så nu har jag min vanliga .se-adress som även pekar hem, rekommenderas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.