Någon som byggt med Götenehus det senaste alt. känner till dem väl. Vad är dåligt (std material, konstruktion) resp. bra?

Hej,

vi har byggt ett Sparreholm och vi är jättenöjda. Lite strul har det varit under byggtiden - det är många beslut som skall tas under vägen men så är det väl med alla tillverkare.

Det vi tycker varit dåligt är att ytskikt inte ingår, dvs man måste själv handla upp plattsättare och målare som sen skall synkas med byggarna från Götenehus som ofta är en lokal byggfirma. Inte så lätt alla gånger. Det gör också att det blir lite gränssnittproblem - om man köper inlagd parkett av Götenehus som möter klinker som vår plattsättare lagt - vem löser skarvlisten? Det som också saknas är installation av telefon, TV-antenn osv, men så är det för alla. Men man glömmer gärna bort de där tusenlapparna.

Som vanligt är markarbeten en historia för sig...

Men det mesta är bra tycker vi, köksstandard, vitvaror, hjälp med att rita om den ursprungliga planlösningen, svar på alla frågor. Det har funkat i stort sett bra.

Jag tycker Götenehus är att rekommendera, liksom Aftonbladet gjorde i helgens söndagsbilaga.

Lycka till!

Ah, äntligen ett svar. Jag trodde jag var den ende här som kommer att bygga med eller byggt med götenehus och började faktiskt bli riktigt orolig varför det var så.... :)

Den delade entreprenaden är jag oxå lite orolig för. Skall genast stämma av vem som har ansvaret när hantverkarna möts (ex. parkett/klinkers).

Lite följdfrågor:
Installation av TV/tele, vad gick det lös på?
Valde ni vedum kök (std) och är det OK i så fall?
Fick ni någon rabatt och i så fall hur mycket? Vi förhandlar f.n. trots att vi redan köpt tomt från dem.

Något annat ur deras standard sortiment som ni valde bort för att det var dåligt eller för dyrt?

Hej,

Antenn (en TV1 och en TV2 /Tv4 + 7 uttag) gick på 3.100 inkl moms. Kök: vi valde till en lucka som heter Linda (oljad ek) med innotech lådor och lite annat, det gick på 25.000:- inkl moms. Vi bytte till rostfria vitvaror, släta gipstak, innerväggar med gips+spånskiva i sovrum, fullhöjdsgarderober, nivåtrappa i oljad ek (den som delar av matsal och v-rum), innertrappa i antikbehandlad furu, några innedörrar i ek, bättre badrumsinredning och utrustning, parkett i alla torra utrymmen, golvsockel i ek (rekommenderas), plåt i alu-zink, andra blandare i bad och kök, centraldammsugare, golvvärme i bad, stegljudsisolering (rekommenderas), kombinerad bergvärme- och frånluftsvärmepump (IVT 495) exkl borrhål, andra garderobsdörrar mm. Totalt ca 250.000 i tillval inkl moms. Vi tog bara 2 takfönster och kompletterade med en balkong. Mycket pengar kan tyckas men det blev ett enormt fint hus. Götenehus har verkligen lyckats med sina funkishus tycker vi + att man kan flytta väggar och fönster som man vill. Det verkar inte gå så bra hos andra leverantörer som kör mera standardstuk. Alla som vi varit i kontakt med har verkligen engagerat sig och ställt upp på ett jättebra sätt!

MVH/

"Sparreholmarna"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.