818 läst ·
3 svar
818 läst
3 svar
Götenehus ?
djpa, eftersom Götenehus är en av de firmor jag förhandlar med just nu vad gäller byggnation framöver är jag väldigt intresserad av:
1 deras förmåga att rita, dvs är deras arkitekter duktiga/förstående/kostnadsmedvetna?
2 Desutom funderar jag över deras förmåga att hålla budget?
3 Bemötande och uppdateringar genom projektet, fungerar det bra?
mvh,
John
1 deras förmåga att rita, dvs är deras arkitekter duktiga/förstående/kostnadsmedvetna?
2 Desutom funderar jag över deras förmåga att hålla budget?
3 Bemötande och uppdateringar genom projektet, fungerar det bra?
mvh,
John
Ja, vad skall man säga. Du får väl ta min information med en "nypa salt" då jag inte byggt nytt hus tidigare och inte kan jämföra mot andra men min uppfattning är:
1. Ja, de är förstående och duktiga. Vi har iofs bara ritat om vårt hus en gång. Jag skickade iväg en ritning med våra förslag på millimeterpapper och tillbaka kom en ritning med våra ändringar samt några till som arkitekten gjort. Säljaren förklarade att arkitektens tillägg var av "byggnadsteknisk" natur vilket jag köpte.
2. Är lite osäker på denna fråga. Vår budget sprack lite beroende på alla tillägg som vi gjort men "felet" i det fallet är ju vårt. Skall man jämföra med produktionskostnadskalkyen så är det enda att anmärka på räntekostnader under byggtid som enligt kalkylen i vårt fall var c:a 40.000 men i min mening troligtvis kommer att hamna på 70.000.
3. Vi har inte slutfört vår byggnation än men hittills har bemötande och uppdateringar varit klart godkänt. Inget större att klaga på faktiskt.
Det enda som jag irriterade mig på var att Götenehus marknadsför sig som byggnation med totalentreprenad men strax innan entreprenadskontrakt skulle skrivas på visade det sig att det egentligen var en delad entreprenad/generalentreprenad då målning, schakt och kakelarbeten låg på separata kontrakt.
1. Ja, de är förstående och duktiga. Vi har iofs bara ritat om vårt hus en gång. Jag skickade iväg en ritning med våra förslag på millimeterpapper och tillbaka kom en ritning med våra ändringar samt några till som arkitekten gjort. Säljaren förklarade att arkitektens tillägg var av "byggnadsteknisk" natur vilket jag köpte.
2. Är lite osäker på denna fråga. Vår budget sprack lite beroende på alla tillägg som vi gjort men "felet" i det fallet är ju vårt. Skall man jämföra med produktionskostnadskalkyen så är det enda att anmärka på räntekostnader under byggtid som enligt kalkylen i vårt fall var c:a 40.000 men i min mening troligtvis kommer att hamna på 70.000.
3. Vi har inte slutfört vår byggnation än men hittills har bemötande och uppdateringar varit klart godkänt. Inget större att klaga på faktiskt.
Det enda som jag irriterade mig på var att Götenehus marknadsför sig som byggnation med totalentreprenad men strax innan entreprenadskontrakt skulle skrivas på visade det sig att det egentligen var en delad entreprenad/generalentreprenad då målning, schakt och kakelarbeten låg på separata kontrakt.
Klicka här för att svara