Vi har ett trädgårdsland inringat av en rabatt som låtits växa igen senaste åren så det är mest ogräs numera (vildhallon och annat).

Hur gör vi bäst och snabbast om detta till en slät och fin gräsmatta för att göra plats för studsmatta mm? Helst med så lite arbetsinsats som möjligt också förstås. :)

Har robotgräsklippare men bör vi kanske ändå lägga någon duk under eller något för att stoppa hallon och annat..?

Övervuxet trädgårdsland i en trädgård, omgiven av buskar och ett rött staket, med oklippt gräs och vildväxande växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Jag tror att det är bäst att försöka gräva bort hallonen så mycket ni bara kan. Följ alla rötter och skott och ta bort dem. Sen kommer gräsklipparen att ta hand om eventuella nya skott så dör de med tiden.

Samma gäller för buskar och deras rotsystem. Gräv bort och försök få med så mycket som möjligt.

I övrigt är det väl bara att gräva igenom och rensa bort gamla växter och sen platta till och så gräs. Kan vara bra att täcka med fiberduk för att stoppa fåglar från att äta upp fröna och hålla kvar fukten i jorden. Vattna direkt på duken - bättre med färre och rejälare "rotblötor" på kvällarna än skvätta på lite då och då dagtid.

Efter ett par veckor när det tagit sig så kan duken tas bort.

Om det är völdigt tung jord kan det vara värt att blanda ner lite sand.

T Testarn skrev:
Jag tror att det är bäst att försöka gräva bort hallonen så mycket ni bara kan. Följ alla rötter och skott och ta bort dem. Sen kommer gräsklipparen att ta hand om eventuella nya skott så dör de med tiden.

Samma gäller för buskar och deras rotsystem. Gräv bort och försök få med så mycket som möjligt.

I övrigt är det väl bara att gräva igenom och rensa bort gamla växter och sen platta till och så gräs. Kan vara bra att täcka med fiberduk för att stoppa fåglar från att äta upp fröna och hålla kvar fukten i jorden. Vattna direkt på duken - bättre med färre och rejälare "rotblötor" på kvällarna än skvätta på lite då och då dagtid.

Efter ett par veckor när det tagit sig så kan duken tas bort.

Om det är völdigt tung jord kan det vara värt att blanda ner lite sand.
Tack för alla tips! Utifrån detta och annat jag läst tänker jag en plan som denna, låter det rimligt?

1. Gräv bort så mycket rötter som möjligt.
2. Jordfräs.
3. Lägg på sand.
4. Jordfräs igen så det blandar sig.
5. Välta/packa jorden.
6. På med gödsel.
7. Vattna och rulla ut gräs.
8. Vattna mycket i några veckor och gödsla någon gång.

Vill gärna ha gräsmatta redan denna sommar och ytan är ganska liten varför rullgräs känns rimligt tänker jag.

Låter överambitiöst om du frågar mig.

Sist jag fixade större yta efter att ha fällt träd och dragit upp stubbarna med grävmaskin så var det jordfräs, jämna ut genom att dra runt en lastpall lite och jobba med en stålkratta. Sen på med frön och vattna. Blev gräs av det med.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Låter överambitiöst om du frågar mig.

Sist jag fixade större yta efter att ha fällt träd och dragit upp stubbarna med grävmaskin så var det jordfräs, jämna ut genom att dra runt en lastpall lite och jobba med en stålkratta. Sen på med frön och vattna. Blev gräs av det med.
Kanske det, vilken/vilka steg del tycker du jag kan skippa? Rullgräset vill jag som sagt ha för att kunna ställa dit en studsmatta och att barnen ska kunna springa runt redan till semestern.

Sanden för att jorden är väldigt lerig (gammal sjöbotten).

Ossian K Olsson
De gångerna jag har gjort om land till gräsmatta så har det största problemet varit att marken inte hade satt sig då det blir otroligt gropigt efteråt.

Så vill du lägga rullgräs så se till att det är packat och plant under innan så kommer det bli kanon! Sen blir det bra med en studsmatta över för den skyddar gräset mot den värsta solen och mot uttorkning.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Kanske det, vilken/vilka steg del tycker du jag kan skippa? Rullgräset vill jag som sagt ha för att kunna ställa dit en studsmatta och att barnen ska kunna springa runt redan till semestern.

Sanden för att jorden är väldigt lerig (gammal sjöbotten).
Jag tänker lite att om det är ett gammalt trädgårdsland borde inte jorden behöva så mycket utan bör redan vara hyfsad. Gödsling bör du kunna lugna dig med också. Räcker med att slänga på några nävar npk längre fram. Rullgräs eller inte, men vill du minimera arbetsinsatsen är frön nog enklast ändå.

Oavsett grästyp kommer barnen eventuellt slita hål i mattan ändå.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
T
En sak att tänka på med rullgräs är, enligt min erfarenhet, att du måste vara väldigt noggrann med förarbetet och ha en riktigt plan yta. Rötterna i det rullade gräset måste ha kontakt med jorden under för att få vatten och kunna växa fast. Minsta grop kommer att göra att den fläcken torkar och dör.
Det är inte fel att rulla gräs men det är inte så enkelt/arbetsfritt som många tror med tanke på att du måste preparera underlaget så väl och sen hålla det fuktigt i flera veckor tills det har tagit sig och växt fast och sen är det känsligt ett tag efter det.

Håller också med om att du troligen inte behöver gödsla - gräs kräver inte så mycket näring och om du har en lerjord så är den redan näringslik med mineraler. Gräsrötterna vill ha syre så även om jorden ska vältas/packas så kommer det att vara en utmaning med tung lerjord.

Sen har det en tendens att slitas ganska hårt runt en studsmatta och inte bli tillräckligt med sol under för att gräs ska trivas så flytta gärna runt den för att sprida slitaget och ge gräset under en chans att återhämta sig. (Vi har inte haft egen studsmatta men flera vänner, grannar och bekanta... :) )

Jag vet inte när er semester börjar men även sått gräs borde hinna bli ok till midsommar om det blir gjort inom någon vecka :). Det är nu det börar en period med mycket värme, sol och lite blåst och i kombination med en mycket torr vår och lite regn i prognoserna så blir det en hel del vattning oavsett sådd eller rulla färdigt gräs. Vissa kommuner har redan vattningsförbud pga låga grundvattennivåer.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Jättebra input allihopa! Jag ska fundera lite på hur jag ska göra med rullgräs eller frösådd. Börjar med grävandet så får vi se var det landar! 😎

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.