1 924 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Göra större badrum?
Vi köpte vårt hus för ett par år sedan och jag drömmer om att göra om vårt badrum. Det är renoverat i början av 80-talet. Kakel och toalett har en färg som närmast liknar diare. Tvättställ och badkar är har samma fesbruna äckliga färg. Det har börjat bli lite små sprickor i klinkersgolvet så det är verkligen dags att ta tag i saken och göra en renovering.
Det finns dock ett problem. När man renoverar vill man få det såsom man vill ha det. Jag skulle vilja fördubbla badrummets yta. Det känns dock som ett mastodont stort projekt! Rummet bredvid har ett jättestort fönster precis vid väggen. Det måste då sättas igen och var kan man då hitta tegel för att sätta igen det. På väggen som skall tas bort sitter ett element som går ner i golvet. Värst av allt är vindsluckan som också hamnar i det nya fördubblade badrummet.
Man kan väl inte ha en vindslucka i badrummet? Är det jättejobbigt att flytta den? Det känns som om det handlar om ett jobb som skulle kunna kosta flera hundra tusen kronor. Samtidigt så känns det som om man vill få det såsom man vill ha det när man ändå gör en sådan stor renovering.
Det finns dock ett problem. När man renoverar vill man få det såsom man vill ha det. Jag skulle vilja fördubbla badrummets yta. Det känns dock som ett mastodont stort projekt! Rummet bredvid har ett jättestort fönster precis vid väggen. Det måste då sättas igen och var kan man då hitta tegel för att sätta igen det. På väggen som skall tas bort sitter ett element som går ner i golvet. Värst av allt är vindsluckan som också hamnar i det nya fördubblade badrummet.
Man kan väl inte ha en vindslucka i badrummet? Är det jättejobbigt att flytta den? Det känns som om det handlar om ett jobb som skulle kunna kosta flera hundra tusen kronor. Samtidigt så känns det som om man vill få det såsom man vill ha det när man ändå gör en sådan stor renovering.
Kan man inte koppla på en handdukstork på radiatorn?
Tegel, kan nog vara svårt att hitta i samma färg. Kan du kan inte sätta in betongglas eller ha ett stort fönster till badrummet, men med frostat glas då? Bra ljus, och främst dagsljus är ju guld värt i ett badrum. Kan du ha det kvar, finns ju många fördelar med det också. Ett alternativ kan ju vara att sätta in två långsmala fönster istället, och kanske sätta plåt eller trä mellan fönstren, för att få lite avstånd dem emellan.
Har du en riktigt tät vindslucka, borde väl inte fukt stiga upp på vinden. I så fall stiger värme upp där också... Men det borde väl inte vara jättesvårt att flytta på den. Beror väl på vad huset är konstruerat av också, om det är en kallvind med spån osv. Hör dig för med en snickare, hur mycket tid de beräknar för det, då får du en uppskattning hur mycket jobb som ligger bakom.
Tegel, kan nog vara svårt att hitta i samma färg. Kan du kan inte sätta in betongglas eller ha ett stort fönster till badrummet, men med frostat glas då? Bra ljus, och främst dagsljus är ju guld värt i ett badrum. Kan du ha det kvar, finns ju många fördelar med det också. Ett alternativ kan ju vara att sätta in två långsmala fönster istället, och kanske sätta plåt eller trä mellan fönstren, för att få lite avstånd dem emellan.
Har du en riktigt tät vindslucka, borde väl inte fukt stiga upp på vinden. I så fall stiger värme upp där också... Men det borde väl inte vara jättesvårt att flytta på den. Beror väl på vad huset är konstruerat av också, om det är en kallvind med spån osv. Hör dig för med en snickare, hur mycket tid de beräknar för det, då får du en uppskattning hur mycket jobb som ligger bakom.
Redigerat:
Vet ju iofs inte hur du har tänkt att ändra det, men vad är det du har i badrummet nu och vad är det du vill ha in?
Om man bara vill göra det luftigare och kanske ha både dusch och badkar behöver man ju inte göra det så svårt för sig. Håll det blöta i den gamla delen vi de gamla rören, montera ett frostat glas framför fönstret eller tyg eller persienn, plugga radiatorn och dra en handdukstork som kompletterande uppvärmning istället. sätt in badkar och ångduschkabin. I den utvidgade delen kanske du kan placera skåp, vilstol, sminkbord etc, som kräver rätt lite om man gör dragningar smart.
Lägg upp en ritning så får du säkert kreativa förslag.
Om man bara vill göra det luftigare och kanske ha både dusch och badkar behöver man ju inte göra det så svårt för sig. Håll det blöta i den gamla delen vi de gamla rören, montera ett frostat glas framför fönstret eller tyg eller persienn, plugga radiatorn och dra en handdukstork som kompletterande uppvärmning istället. sätt in badkar och ångduschkabin. I den utvidgade delen kanske du kan placera skåp, vilstol, sminkbord etc, som kräver rätt lite om man gör dragningar smart.
Lägg upp en ritning så får du säkert kreativa förslag.
Det är inga större ingrepp att bygga ut ett badrum, speciellt om du slipper dra avlopp "genom" balkar. Gör en ordentlig undersökning av hur golvet ser ut innan och utgå från det då du planerar.
Fönstret:
Ha kvar det. Sätt in frostat glas.
Vindsluckan:
Den bör bort. Det är inte så svårt som det låter. Problemet är att hitta en bra placering av nya luckan. Det måste vara tillräcklig höjd för att bekvämt kunna ta upp saker på vinden samt få plats med stegen då luckan är stängd.
Fönstret:
Ha kvar det. Sätt in frostat glas.
Vindsluckan:
Den bör bort. Det är inte så svårt som det låter. Problemet är att hitta en bra placering av nya luckan. Det måste vara tillräcklig höjd för att bekvämt kunna ta upp saker på vinden samt få plats med stegen då luckan är stängd.
Klicka här för att svara