17 546 läst ·
26 svar
18k läst
26 svar
Göra skurgolv av trägolv som är tänkta att vara under korkmatta?
Vi har ganska nyligen flyttat in i ett hus byggt 1912. På 70-talet lade de tidigare ägarna in plastmattor på samtliga golv.
Plastmattorna var inte riktigt i vår smak, och vi drog bort dem i de två rummen på övervåningen (liten risk för kalla golvdrag tänkte vi) i förhoppning om att hitta fina trägolv under.
Trägolv fanns det, de ser hyfsat fina ut tycker jag (som dock har ringa erfarenhet av sådana).
Nu till mina funderingar:
Kan ett sånt här trägolv vara av tillräckligt god kvalitet för att såpskuras och användas som det är? Då jag läst om hus från 1900-talets början verkar det vanligt att man valde sämre trä till golven eftersom det var tänkt att ligga korkmattor ovanpå.
Golven är hyfsat släta men en får lätt stickor och de verkar ha lätt för att "flisa" sig. Är det det som är den sämre kvaliteten? Då kanske det inte hjälper långt att slipa golven? Gör de sig i så fall bättre målade med linoljefärg (jag tänker att färgen kanske binder stickorna)?
Försökte få med "flisorna" på bild, vet inte om de syns.
Plastmattorna var inte riktigt i vår smak, och vi drog bort dem i de två rummen på övervåningen (liten risk för kalla golvdrag tänkte vi) i förhoppning om att hitta fina trägolv under.
Trägolv fanns det, de ser hyfsat fina ut tycker jag (som dock har ringa erfarenhet av sådana).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu till mina funderingar:
Kan ett sånt här trägolv vara av tillräckligt god kvalitet för att såpskuras och användas som det är? Då jag läst om hus från 1900-talets början verkar det vanligt att man valde sämre trä till golven eftersom det var tänkt att ligga korkmattor ovanpå.
Golven är hyfsat släta men en får lätt stickor och de verkar ha lätt för att "flisa" sig. Är det det som är den sämre kvaliteten? Då kanske det inte hjälper långt att slipa golven? Gör de sig i så fall bättre målade med linoljefärg (jag tänker att färgen kanske binder stickorna)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försökte få med "flisorna" på bild, vet inte om de syns.
Redigerat:
Ja det är det som menas med ett golv av sämre kvalité och det är svårt att få det riktigt bra bara genom att skura. Det kommer fortsätta bli stickor och flisor.
Däremot fungerar det utmärkt att måla med linoljefärg eftersom det precis som du tänker binder stickorna. På våra golv har jag först gjort rent springorna med en skruvmejsel och dammsugare så man får dem rena.
Däremot fungerar det utmärkt att måla med linoljefärg eftersom det precis som du tänker binder stickorna. På våra golv har jag först gjort rent springorna med en skruvmejsel och dammsugare så man får dem rena.
Det beror lite på hur mycket jobb du vill lägga ner på golven. Jag gillar gamla trägolv och skulle göra allt för att bevara dom, men ibland måste man ge sig. Att såpa golven är ett he**ete rent ut sagt. Du måste skura golven ofta under flera års tid innan du får resultatet av ett riktigt skurgolv.
Dom där golven skulle jag slipa och sen se hur mycket det flisar sig. Om det så lite att jag kan leva med det skulle jag lägga på en hårdvaxolja eller en dekorvax i någon kulör och sen hårdvaxolja.
Om det inte är möjligt att rädda skulle jag prova att måla.
Dom där golven skulle jag slipa och sen se hur mycket det flisar sig. Om det så lite att jag kan leva med det skulle jag lägga på en hårdvaxolja eller en dekorvax i någon kulör och sen hårdvaxolja.
Om det inte är möjligt att rädda skulle jag prova att måla.
Fast det där stämmer faktiskt inte!
Ett skurgolv är inte speciellt jobbigt och det tar inte mycket energi och tid att få ett bra skurgolv.
Vi har flera nyinlagda trägolv i vårt hus och nu 4-5 år senare är de riktigt fina och det utan speciellt mycket jobb. De började bli fina redan efter första året men blir bara bättre och bättre.
När golvet var nytt skurade jag en gång om dagen i två veckor för att snabbt få lite skydd och sedan har jag skurat 3-4 ggr per år och nu kanske 1-2 gånger per år. Hela momentet med skurning av köksgolvet tar kanske trekvart och då ingår att flytta ut köksbordet och stolarna. Alla fläckar går bort och vi har skurat fram struktur på golvet och det är också hårt och tåligt för märken nu. Utseendet är också väldigt fint.
Ett skurgolv är inte speciellt jobbigt och det tar inte mycket energi och tid att få ett bra skurgolv.
Vi har flera nyinlagda trägolv i vårt hus och nu 4-5 år senare är de riktigt fina och det utan speciellt mycket jobb. De började bli fina redan efter första året men blir bara bättre och bättre.
När golvet var nytt skurade jag en gång om dagen i två veckor för att snabbt få lite skydd och sedan har jag skurat 3-4 ggr per år och nu kanske 1-2 gånger per år. Hela momentet med skurning av köksgolvet tar kanske trekvart och då ingår att flytta ut köksbordet och stolarna. Alla fläckar går bort och vi har skurat fram struktur på golvet och det är också hårt och tåligt för märken nu. Utseendet är också väldigt fint.
Du bevisade just min poäng. Mycket skurning blir det innan man uppnår resultatet man vill åt. Det är en jäkla process om man jämför med andra sätt, t ex oljade, lackade, hårdvaxoljade golv. Men visst är det snyggt när man väl är där.Sophie skrev:Fast det där stämmer faktiskt inte!
Jag håller med Sophie. Jag har lagt in 26mm granplank och det har fungerat mycket bra med såpningen i mitt hus. Lättskött. Alltför flitig såpning gör dock golven mörkare. Jag tycker TS ska testa med slipning och vaxning i första hand och därefter vanlig skötsel med sitt gamla golv Sedan är väl frågan hur petig man ska vara med ett hundraårigt hus? Tidens tand och patina är inte fel. Jag tycker man lätt kan gå till överdrift när det gäller renoveringar. Man väljer ju ett gammalt hus för just charmen detta har? Efter nära 25årigt boende i ett sekelskifteshus bor jag nu i ett slimmat nytt hus. Kan inte påstå att jag trivdes sämre i det nötta (men ändå ganska välvårdade) huset. Mitt moderna kräver ändå mer städning ... dammråttorna har ingenstans att ta vägen och man snubblar på dem. Stora fönsterpartier avslöjar allt. Ett lite nött trägolv har definitivt sitt värde!
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
sen är det ju frågan vad man definierar som skurgolv? I begynnelsen så var det ett väl använt golv som städats femton miljoner gånger. Då blir det en hård yta. Idag är det bara en romantisk bild av hur det borde se ut och man försöker försköna allting genom vax, oljor och gud vet allt.
Det där golvet duger fint i ett gammalt hus. Stickor och annat hör till. Det ser till och med så pass bra ut så jag skulle nog inte ens slipa det. Kom ihåg att aldrig skura med varmvatten bara.
Det där golvet duger fint i ett gammalt hus. Stickor och annat hör till. Det ser till och med så pass bra ut så jag skulle nog inte ens slipa det. Kom ihåg att aldrig skura med varmvatten bara.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Jag tycker inte du skall slipa golvet. Du riskerar att det blir ännu skörare och flisigare. Måla det istället, som du själv och andra skribenter var inne på, med linoljefärg och du får ett genuint, vackert och tåligt golv!
Passar på med ett instick här. Har ett välbehållet grangolv under korkmattan och golvpapp. Skillnaden med TS är att vi kallställer sommarstugan vintertid. Har hört att fernissa är klart olämpligt p.g.a. sprickbildning, vad kan vi välja på?
Varför inte behålla det med bara såpskurning? Lackar eller fernissar du golvet blir det mörkare. Granen behåller naturligt sin ljusa färg - det är lacken eller fernissan som på sikt mörkar träet. Granen är visserligen mjukare än furun men reparerar sig självt när det blöts. Det blir riktiga klomärken i innertrappan av min tunga jycke som kutar upp och ner - dessa märken försvinner efter tvätt.LGG-01 skrev:
Smaken är som baken men gäller detta ett nylackat golv eller ett som har några år på nacken? Ett lackat furugolv gulnar ju efter ett tag, vilket de flesta inte brukar uppskatta.KnockOnWood skrev:
Förutom att linoljefärgsmålning är mer byggnadsvårdsmässigt har det även fördelen att man kan laga golvet om det finns ställen som är dåliga.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Tja, jag levde som jag skrev med mina lackade golv i 16 år, och de var "som nya" när vi lämnade dem.dengroth skrev:
(Har för resten varit där och hälsat på efter flytten också)
Lack av bra kvalitet har UV-filter, vilket gör att träet inte gulnar.