811 läst ·
2 svar
811 läst
2 svar
Göra skog av trädgård?
Har googlat men de flesta verkar vilja göra trädgård av skogsmark. Jag vill det omvända. Jag har en tomt inbäddad i skog. Och jag har inga drömmar om att odla eller anlägga fina rabatter osv. Jag strävar efter så lite underhåll som möjligt. Drömmen däremot hade varit att bo mitt inne i en tallskog.
Är det helt enkelt bara att plantera ut tall random och sen vänta? Fattar att det aldrig kommer bli en RIKTIG skog, iaf inte under min livstid, men jag räknar iaf med att leva där 30 år till om inget oplanerat händer. Kan jag underlätta på andra sätt så den typiska floran i en tallskog kryper dit? Tidigare ägare har odlat lite på tomten för ett antal år sen, så den är möjligen lite för näringsrik just där de odlat iaf. Men tomten står på en ås, så jag tror att den är väldränerad och annars passande för tall. Tomten är närmast omgiven av lövskog (aln och björk) och sen tät granskog. Bara någon enstaka tall där och var bland lövträden.
Är det helt enkelt bara att plantera ut tall random och sen vänta? Fattar att det aldrig kommer bli en RIKTIG skog, iaf inte under min livstid, men jag räknar iaf med att leva där 30 år till om inget oplanerat händer. Kan jag underlätta på andra sätt så den typiska floran i en tallskog kryper dit? Tidigare ägare har odlat lite på tomten för ett antal år sen, så den är möjligen lite för näringsrik just där de odlat iaf. Men tomten står på en ås, så jag tror att den är väldränerad och annars passande för tall. Tomten är närmast omgiven av lövskog (aln och björk) och sen tät granskog. Bara någon enstaka tall där och var bland lövträden.
Här är produkten för dig: https://skogsmatta.se/
Risken som finns om du bara slutar sköta trädgården är att det blir någon vildvuxen sly i några decennier tills något tagit över och naturen återhämtat sig. Kan du etablera en enkel marktäckare så minskar problemen och det blir fint snabbare.
Risken som finns om du bara slutar sköta trädgården är att det blir någon vildvuxen sly i några decennier tills något tagit över och naturen återhämtat sig. Kan du etablera en enkel marktäckare så minskar problemen och det blir fint snabbare.
Coolt. Hade ingen aning om att sånt fanns. Rullgräsmatta visste jag. Men rullskogsmatta.... I´m blownH Hans G2 skrev:
Tomten har stått mer eller mindre orörd i en del år och ja, det blir ju bara tråkig sly av allt. En enkel marktäckare, vad kan det vara tex? Även om skogsmatta verkar perfekt anar jag att det inte är det billigaste. Om jag vill komma relativt billigt undan?
Klicka här för att svara