Hej! Vi har ett sommarhus i Skåne. Det är ett gammalt stenhus från början av 1900-talet. På tomten står ett litet ”uthus”, kanske vad det huvudhuset från början. Det finns skorsten osv. Oklart vad det användes som från början.

Vi hade en tanke från början att totalinreda huset med kök, toalett osv. Nu har dom ekonomiska förutsättningarna ändrats radikalt, men vi kan ändå inte ge upp tanken på att kunna ha övernattande gäster där. Det finns en ”garagedel”, det är den vi tänker är mest lämpad för ändamålet.

Idag är det jordgolv i delar av garaget och lite betong? Sen är det helt oisolerat och plåttak.

Jag är helt novis gällande detta men tänker att man skulle kunna gjuta ett golv, Sätta upp reglar i taket i med lite isolering och sedan gipsskivor? Väggarna är Sten och tänker att dom kan vara som dom är. Istället för garagedörrar tänker jag att man sätter dit glas, med någon variant som man kan öppna upp.

hur svårt är detta projekt? Vi har en liten kamin som står oanvänd som jag tänker man skulle kunna sätta in också. Hur svårt är detta att göra om man har noll erfarenhet men ändå inte tummen mitt handen.

tänker att man kan börja med att gjuta golv? Hur gör man? Har inte några bra bilder men två fotografier där man ser lite av byggnaden.
Med vänlig hälsning, Maja

• Trädgård vid skymning, gröna träd, gräs, stenstig, vit byggnad, klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solig trädgård, grönt gräs, blå skjulport, vit husfasad, träd, person och hund, utemöbler, sommardag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjuta golv.
Förbereda är inget svårt alls.
Ni behöver en bra spade, något att hacka med och en skottkärra.
Gräv er neråt.
Skottkärra för skottkärra.
Rekommenderar att ni gräver ner en minst en halv meter så får ni plats med makadam, cellplast och det gjutna golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.