Hej jag undrar ifall det kan bli för tight eller ifall det inte är optimalt att lägga in en gästtoalett samt handfat inne där det står ”klk”
Djupet från dörren till värmepumpen är 2.22m
Bredden på rummet är
1.3 meter
Höjden på rummet är 2.4 meter
Djupet från dörren till värmepumpen är 2.22m
Bredden på rummet är
1.3 meter
Höjden på rummet är 2.4 meter
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
Kan man få ut värmepumpen, när den ska bytas ut, om det är en toalett i vägen?
En toalett är ungefär 70 cm djup så det blir ju 60 cm framför den om man sätter den mot en långvägg. Prova om du tycker det är acceptabelt genom att ha en bräda etc. på det avståndet framför din nuvarande toalett.
En toalett är ungefär 70 cm djup så det blir ju 60 cm framför den om man sätter den mot en långvägg. Prova om du tycker det är acceptabelt genom att ha en bräda etc. på det avståndet framför din nuvarande toalett.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Man borde kunna placera toan vinklat i hörnet för att få lite mer luft framför.
Det finns extra grunda WC-stolar, t ex denna på bara 600 mm. Sätt handfatet först innanför dörren och WC:n mer mot mitten av rummet så blir det lättare att svänga runt kring den och ut/in genom dörren om/när det är dags för VP-byte.
I nödfall är det ju inte så svårt att tillfälligt skruva loss och vrida på WC-stolen, det lär ju inte hända varje år.
I nödfall är det ju inte så svårt att tillfälligt skruva loss och vrida på WC-stolen, det lär ju inte hända varje år.
Redigerat:
Storleksmässigt är ert rum större än vår gästtoalett så det är inget problem.
Vi har toalett längst in och en extragrund kommod m handfat (40 cm djup) innanför dörren till höger (när man kommer in), fungerar utmärkt.
Vad är VP, upptar den hela väggen eller planerar ni att bygga in den?
Vi har toalett längst in och en extragrund kommod m handfat (40 cm djup) innanför dörren till höger (när man kommer in), fungerar utmärkt.
Vad är VP, upptar den hela väggen eller planerar ni att bygga in den?
BirgitS skrev:
Grejen är det rummet använder vi idag typ som inget, precis köpt huset, funderar på att lägga till gäst toalett.Satsuki skrev:
Golvet har plastmatta, väggen är enbart gipsat sen är det tapetrester på
Som du ser där så har jag bara lagt en toalett för att se hur luftigt det blir precis i rummet.
Men fortfarande konstig känsla att ha gäst toalett där Värmepump ligger? Eller är jag bara konstig, tänker att man skulle kunna bygga till något som kan se lite fräschare ut än draperi, typ skjutdörr
Gamla Byggnormen krävde, och BBR rekommenderar, 1,2 m rumsdjup (i ditt fall blir det ju rumsbredd) för en normalstor WC-stol, så visst har du god marginal där med dina 1,3 meter.
Limma inte WC:n utan bara skruva så kan du flytta på den utan att förstöra plastmattan. Om det nu mot förmodan skulle behövas, värmpumpskåpet verkar ju kunna passera, och att få in ett nytt eventuellt större blir ju en engångsföreteelse.
Jag skulle själv inte bry mig om väggar eller dörrar mot värmepumpen, utan möjligen sätta någon lite tyngre och styvare panelgardin i två halvor så man slipper fladdriga duschdraperiveck. Man kan ha roligare för de pengarna. Men det är ju en ren smak- och resursfråga.
Limma inte WC:n utan bara skruva så kan du flytta på den utan att förstöra plastmattan. Om det nu mot förmodan skulle behövas, värmpumpskåpet verkar ju kunna passera, och att få in ett nytt eventuellt större blir ju en engångsföreteelse.
Jag skulle själv inte bry mig om väggar eller dörrar mot värmepumpen, utan möjligen sätta någon lite tyngre och styvare panelgardin i två halvor så man slipper fladdriga duschdraperiveck. Man kan ha roligare för de pengarna. Men det är ju en ren smak- och resursfråga.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Jag hade gjort en "fondvägg" av något kul mönstrat och färgat tyg som hängs i en takskena.C Chrzan skrev:
Två skenor (en i tak och en i golv) och två skjutdörrar så är det löst, kommer se arbetat och genomtänkt ut. Tyg kommer utan undantag att se provisoriskt ut och fladdra, bli smutsigt etc.
Om man inte har en gästtoalett är det ju ett ypperligt tillfälle att få två toaletter i huset. Pannan ser ny ut så det är ju inte helt omöjligt att det varit en toalett innan där man ställt en panna. Finns det avlopp som är pluggade?
Om man inte har en gästtoalett är det ju ett ypperligt tillfälle att få två toaletter i huset. Pannan ser ny ut så det är ju inte helt omöjligt att det varit en toalett innan där man ställt en panna. Finns det avlopp som är pluggade?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
Vad tänker du att man gör med avloppsröret?pacman42 skrev:
@Renoveringtest
Ska badrummet renoveras?
Jag hade betydligare mindre utrymme i toarummet i fd klädkammare i hallen i förra huset. Toan var lite vinklad placerad och handfatet pyttelitet men funktionellt för kattvask.
Det känns fräschare för gästerna med skiva mot pumpen än draperi.
Det känns fräschare för gästerna med skiva mot pumpen än draperi.