Jag ska under våren/sommaren uppdatera den gamla oljeuppvärmningen och göra mig av med oljetanken. Härom natten fick jag en fix idé som jag inte riktigt kan släppa, så därför tänkte jag kasta ut saken här för allmän debatt (om nån är intresserad).

Borde man inte kunna kapa tanken i två delar och använda dem som odlingslådor i trädgården? Det borde ju kunna bli grymt bra mikroklimat i sådana, med tanke odlingsdjupet, stålets värmebuffringsförmåga etc. Jag ser framför mig hur jag tar upp kampen med den här tjommen: http://www.atl.nu/lantbruk/rekord-pumpaodlarna

Hur som helst det finns ju några problem att reda ut:

* Demontering?
Tanken är rätt liten (1,5 m³ tror jag) så jag tror att halvorna ska gå att bära om man är några stycken. När jag tar isär den ska jag ha en plåtsax eller nibbler har jag förstått (samma sak?). Hur kan jag göra för att kanten inte ska bli en kniv som skär halsen av mina ungar när de kommer för nära? Går det över huvudtaget att göra kanten "snäll"? Eller ska jag satsa på att konstruera någon slags sarg som jag skruvar på runt om lådan?

* Sanering?
Villaolja eller diesel är ju en rätt läskig sörja. Man brukar ju säga att en liter olja förorenar tio kubikmeter jord. Detta är såklart lite tillspetsat, men om det över huvudtaget ska gå att odla i tankhalvorna måste de ju vara absolut rena. Och helst ska inte heller rengöringsvattnet rinna ut i naturen. Ska man bara hiva ved i dem och anordna en grillfest? Fast då kanske tanken bågnar och färgen rasar av? Absol har jag hört att folk använder. Nån pratade om K-sprit. Högtryckstvätt? Jag tror det vore ganska bra att elda ur först, för då borde man kunna bränna bort de jävligaste kolvätena till vatten och koldioxid. Sen vågar man kanske gå på med rengöringsmedel och högtryckstvätt. Nån som har nån tanke?

*Rost?
Jag ser ju inte detta som ett livstidsprojekt – håller lådorna hyfsat i 10 år är jag helt nöjd. Kommer de att göra det eller kommer de att rosta sönder direkt? De är ju målade med nån slags grönskimrande färg som väl kanske ger något slags skydd. Man kan ju täcka över dem med en presenning på vintern också om man är ambitiös. Men kanske kommer de att rosta sönder totalt på tre år ändå?

*Vad säger lagen, vad säger moralen?
Moralen säger ju att detta är en jävligt göttig grej, men får man göra såhär med en oljetank? Eller måste den saneras och destrueras av någon som är licensierad på något vis?

Något annat problematiskt jag inte tänkt på?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.