En enkel och prisvärd mall är att köpa billigaste ikea-luckan du hittar på fyndavdelningen och bara borra/fräsa rakt igenom.
 
  • Gilla
Goodfidelity och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
En enkel och prisvärd mall är att köpa billigaste ikea-luckan du hittar på fyndavdelningen och bara borra/fräsa rakt igenom.
Du måste fortfarande slipa av spetsen på Forstnerborret.
 
Tänkte jag skulle göra en 3D modell som folk kan printa av denna mall. (med 3D printer), för att liksom fortsätta på Victor.Ms ritande vilket var ett mycket fint bidrag till tråden.

Vilken diameter är det på borrstålet till gångjärnet med 35mm hålet? Det är inte märkt ut på mallen (Lucka.pdf) i denna tråd.

Jag undrar också hur långt in hålen skall ligga från kanten, på den andra mallen (inuti skåp.pdf)

Om jag får reda på detta så kan jag göra borjiggar / mallar som folk kan använda med vanlig tving, borrmaskin och handöverfräs. Tänkte lägga in urtag för kullager så att de små hålen kan borras med borrmaskin och rotera i kullagren, så att man inte förstör jiggen med borren.

3D-modell av två rektangulära komponenter med runda hål för gångjärnsmontering och markeringar för borr hål, avsedd för 3D-utskrift och användning som mall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Goodfidelity skrev:
Tänkte jag skulle göra en 3D modell som folk kan printa av denna mall. (med 3D printer), för att liksom fortsätta på Victor.Ms ritande vilket var ett mycket fint bidrag till tråden.

Vilken diameter är det på borrstålet till gångjärnet med 35mm hålet? Det är inte märkt ut på mallen (Lucka.pdf) i denna tråd.

Jag undrar också hur långt in hålen skall ligga från kanten, på den andra mallen (inuti skåp.pdf)

Om jag får reda på detta så kan jag göra borjiggar / mallar som folk kan använda med vanlig tving, borrmaskin och handöverfräs. Tänkte lägga in urtag för kullager så att de små hålen kan borras med borrmaskin och rotera i kullagren, så att man inte förstör jiggen med borren.

[bild]
Hej! Snyggt!

Det är miss att de måtten inte är med såklart, 8mm ska det vara:
Diagram över skruvmontering och inpressning, med mått för hålplacering och avstånd till kanten. Vanligt för gångjärnsinstallation på dörrar och luckor.

Hur långt hålen ligger från kanten på luckmallen tror jag egentligen beror på vilken tjocklek det är på stommen men i mitt fall gällde det en ikeadörr. Det finns normalt även viss justermån i sidled på gångjärnet så att man kan centrera dörren/luckan.

Avståndet till kanten "inuti skåpet" är 20mm. Anledningen till att ritningen är speglad från kanten är för att göra det lite lättare när man växlar mellan gångjärn på höger och vänster sida, man förbrukar ju ändå ett A4 från skrivaren :)
Ritning av hålavstånd för gångjärn på en skåplucka, visar mått 8mm, 32mm och 20mm med en röd markering runt "20mm".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett gångjärn monterat på en skåpdörr, med synliga skruvar och justeringsmöjligheter, och ett borrhål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får se om jag fick alla måtten rätt men jag använde din
V Victor.M skrev:
Hej! Snyggt!

Det är miss att de måtten inte är med såklart, 8mm ska det vara:
[bild]

Hur långt hålen ligger från kanten på luckmallen tror jag egentligen beror på vilken tjocklek det är på stommen men i mitt fall gällde det en ikeadörr. Det finns normalt även viss justermån i sidled på gångjärnet så att man kan centrera dörren/luckan.

Avståndet till kanten "inuti skåpet" är 20mm. Anledningen till att ritningen är speglad från kanten är för att göra det lite lättare när man växlar mellan gångjärn på höger och vänster sida, man förbrukar ju ändå ett A4 från skrivaren :)
[bild][bild]
Får se om jag gjorde alla måtten rätt men jag försökte utgå ifrån din mall.

Jag lade till två kullager som man kan lägga in för att inte slita sönder verktyget med borren.

Jag lade även till hål för att fästa två små tvingar på den utan att de sticker upp och är ivägen för handöverfräsen. Jag tänker att många som snickrar kanske har en handöverfräs, men de kanske saknar det där speciella 35mm borrverktyget.

Jag lade även in djupet i text, och en fas där man kan snabb-justera in djupet direkt på handöverfräsen, då blir det ca 13,5mm djup nedfrästning efter stålet jobbat genom mothållet/verktyget. Slipper man krånga med skjutmått, tumstock eller något annat.

Inskärningarna är på centrum, så man behöver bara rita ut centrumlinjen för vart gängjärnen skall fästa sedan justerar man in med hjälp av "pilarna" / infasningarna där på mitten.

Vet inte hur man lägger till en STL fil här, om någon vet så kan jag lägga upp den så den som behöver kan printa. De är ju inte jättedyra att köpa, men när man behöver det så kanske det inte finns i butiken och att printa en tar en timme eller två sedan är det klart. Något man nästan kan göra under lunchen.


3D-modell av en verktygsmall för handöverfräs. Har märkning 13,5mm djup, kullager och hål för tvingar. Designad för att fräsa 35mm hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Victor.M
  • Laddar…
G Goodfidelity skrev:
Får se om jag fick alla måtten rätt men jag använde din

Får se om jag gjorde alla måtten rätt men jag försökte utgå ifrån din mall.

Jag lade till två kullager som man kan lägga in för att inte slita sönder verktyget med borren.

Jag lade även till hål för att fästa två små tvingar på den utan att de sticker upp och är ivägen för handöverfräsen. Jag tänker att många som snickrar kanske har en handöverfräs, men de kanske saknar det där speciella 35mm borrverktyget.

Jag lade även in djupet i text, och en fas där man kan snabb-justera in djupet direkt på handöverfräsen, då blir det ca 13,5mm djup nedfrästning efter stålet jobbat genom mothållet/verktyget. Slipper man krånga med skjutmått, tumstock eller något annat.

Inskärningarna är på centrum, så man behöver bara rita ut centrumlinjen för vart gängjärnen skall fästa sedan justerar man in med hjälp av "pilarna" / infasningarna där på mitten.

Vet inte hur man lägger till en STL fil här, om någon vet så kan jag lägga upp den så den som behöver kan printa. De är ju inte jättedyra att köpa, men när man behöver det så kanske det inte finns i butiken och att printa en tar en timme eller två sedan är det klart. Något man nästan kan göra under lunchen.


[bild]
Bra jobbat! Jag har har lagt upp någon STL tidigare men jag kanske zippa den först, testa det.
 
Då kan den som önskar ladda ned denna fräsjigg, baserad på måtten i mallen i denna tråd.

De två försänkningarna runt hålen är för att lägga i små kullager, så att borren roterar med kullagren. Detta ger bättre precision och gör att mallen kan användas upprepade gånger utan att skadas av borrstålet när man borrar. Plasten är som bekant lika mjuk som trä så en träborr skulle knaga upp borrjiggen/mallen ganska fort.

Jag flytta in de två 8mm hålen 1mm närmare det stora hålet, och det stora hålet flyttade jag 0,5mm närmare kanten på dörren. När jag printar denna och lägger den över en IKEA dörr så ligger hålen innanför 0,5mm. Jag skulle kanske säga rundt 0,1-0,2mm. Och resten beror nog på printern, dörren osv.

Posta gärna i tråden om ni använder den!

Om någon får bruk för den kanske jag tar mig tiden att göra en likadan men för hålen i skåpet också.

Grön fräsjigg med mått och text, designad för att passa borrning med kullager, visar anpassade hål och djup för exakt borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Goodfidelity skrev:
Då kan den som önskar ladda ned denna fräsjigg, baserad på måtten i mallen i denna tråd.

De två försänkningarna runt hålen är för att lägga i små kullager, så att borren roterar med kullagren. Detta ger bättre precision och gör att mallen kan användas upprepade gånger utan att skadas av borrstålet när man borrar. Plasten är som bekant lika mjuk som trä så en träborr skulle knaga upp borrjiggen/mallen ganska fort.

Jag flytta in de två 8mm hålen 1mm närmare det stora hålet, och det stora hålet flyttade jag 0,5mm närmare kanten på dörren. När jag printar denna och lägger den över en IKEA dörr så ligger hålen innanför 0,5mm. Jag skulle kanske säga rundt 0,1-0,2mm. Och resten beror nog på printern, dörren osv.

Posta gärna i tråden om ni använder den!

Om någon får bruk för den kanske jag tar mig tiden att göra en likadan men för hålen i skåpet också.

[bild]
Hej har du gjort några sådana här jiggar och säljer i dagsläget? I så fall vad kostar dom?
 
R ROSP63 skrev:
Hej har du gjort några sådana här jiggar och säljer i dagsläget? I så fall vad kostar dom?
Hej!

Om du känner någon som har en 3D printer så har jag lagt upp modellen här i tråden helt gratis. Det var mer glädjen att få designa den än intresset av att sälja något som fick mig att klura ut hur den skall byggas.

Att printa en såndär kostar mindre än frakten, det du möjligen behöver är två små kullager enligt specifikationen på delen, för att borren inte skall gnaga sönder plasten vid upprepad användning.

Kika runt lite så hittar du säkert någon med printer i din omgivning, annars är det på tiden att skaffa en :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.