55 869 läst ·
38 svar
56k läst
38 svar
Göra extra hål för gångjärn Ikea dörr
Tänkte jag skulle göra en 3D modell som folk kan printa av denna mall. (med 3D printer), för att liksom fortsätta på Victor.Ms ritande vilket var ett mycket fint bidrag till tråden.
Vilken diameter är det på borrstålet till gångjärnet med 35mm hålet? Det är inte märkt ut på mallen (Lucka.pdf) i denna tråd.
Jag undrar också hur långt in hålen skall ligga från kanten, på den andra mallen (inuti skåp.pdf)
Om jag får reda på detta så kan jag göra borjiggar / mallar som folk kan använda med vanlig tving, borrmaskin och handöverfräs. Tänkte lägga in urtag för kullager så att de små hålen kan borras med borrmaskin och rotera i kullagren, så att man inte förstör jiggen med borren.
Vilken diameter är det på borrstålet till gångjärnet med 35mm hålet? Det är inte märkt ut på mallen (Lucka.pdf) i denna tråd.
Jag undrar också hur långt in hålen skall ligga från kanten, på den andra mallen (inuti skåp.pdf)
Om jag får reda på detta så kan jag göra borjiggar / mallar som folk kan använda med vanlig tving, borrmaskin och handöverfräs. Tänkte lägga in urtag för kullager så att de små hålen kan borras med borrmaskin och rotera i kullagren, så att man inte förstör jiggen med borren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Snyggt!G Goodfidelity skrev:Tänkte jag skulle göra en 3D modell som folk kan printa av denna mall. (med 3D printer), för att liksom fortsätta på Victor.Ms ritande vilket var ett mycket fint bidrag till tråden.
Vilken diameter är det på borrstålet till gångjärnet med 35mm hålet? Det är inte märkt ut på mallen (Lucka.pdf) i denna tråd.
Jag undrar också hur långt in hålen skall ligga från kanten, på den andra mallen (inuti skåp.pdf)
Om jag får reda på detta så kan jag göra borjiggar / mallar som folk kan använda med vanlig tving, borrmaskin och handöverfräs. Tänkte lägga in urtag för kullager så att de små hålen kan borras med borrmaskin och rotera i kullagren, så att man inte förstör jiggen med borren.
[bild]
Det är miss att de måtten inte är med såklart, 8mm ska det vara:
Hur långt hålen ligger från kanten på luckmallen tror jag egentligen beror på vilken tjocklek det är på stommen men i mitt fall gällde det en ikeadörr. Det finns normalt även viss justermån i sidled på gångjärnet så att man kan centrera dörren/luckan.
Avståndet till kanten "inuti skåpet" är 20mm. Anledningen till att ritningen är speglad från kanten är för att göra det lite lättare när man växlar mellan gångjärn på höger och vänster sida, man förbrukar ju ändå ett A4 från skrivaren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får se om jag fick alla måtten rätt men jag använde din
Jag lade till två kullager som man kan lägga in för att inte slita sönder verktyget med borren.
Jag lade även till hål för att fästa två små tvingar på den utan att de sticker upp och är ivägen för handöverfräsen. Jag tänker att många som snickrar kanske har en handöverfräs, men de kanske saknar det där speciella 35mm borrverktyget.
Jag lade även in djupet i text, och en fas där man kan snabb-justera in djupet direkt på handöverfräsen, då blir det ca 13,5mm djup nedfrästning efter stålet jobbat genom mothållet/verktyget. Slipper man krånga med skjutmått, tumstock eller något annat.
Inskärningarna är på centrum, så man behöver bara rita ut centrumlinjen för vart gängjärnen skall fästa sedan justerar man in med hjälp av "pilarna" / infasningarna där på mitten.
Vet inte hur man lägger till en STL fil här, om någon vet så kan jag lägga upp den så den som behöver kan printa. De är ju inte jättedyra att köpa, men när man behöver det så kanske det inte finns i butiken och att printa en tar en timme eller två sedan är det klart. Något man nästan kan göra under lunchen.
Får se om jag gjorde alla måtten rätt men jag försökte utgå ifrån din mall.V Victor.M skrev:Hej! Snyggt!
Det är miss att de måtten inte är med såklart, 8mm ska det vara:
[bild]
Hur långt hålen ligger från kanten på luckmallen tror jag egentligen beror på vilken tjocklek det är på stommen men i mitt fall gällde det en ikeadörr. Det finns normalt även viss justermån i sidled på gångjärnet så att man kan centrera dörren/luckan.
Avståndet till kanten "inuti skåpet" är 20mm. Anledningen till att ritningen är speglad från kanten är för att göra det lite lättare när man växlar mellan gångjärn på höger och vänster sida, man förbrukar ju ändå ett A4 från skrivaren
[bild][bild]
Jag lade till två kullager som man kan lägga in för att inte slita sönder verktyget med borren.
Jag lade även till hål för att fästa två små tvingar på den utan att de sticker upp och är ivägen för handöverfräsen. Jag tänker att många som snickrar kanske har en handöverfräs, men de kanske saknar det där speciella 35mm borrverktyget.
Jag lade även in djupet i text, och en fas där man kan snabb-justera in djupet direkt på handöverfräsen, då blir det ca 13,5mm djup nedfrästning efter stålet jobbat genom mothållet/verktyget. Slipper man krånga med skjutmått, tumstock eller något annat.
Inskärningarna är på centrum, så man behöver bara rita ut centrumlinjen för vart gängjärnen skall fästa sedan justerar man in med hjälp av "pilarna" / infasningarna där på mitten.
Vet inte hur man lägger till en STL fil här, om någon vet så kan jag lägga upp den så den som behöver kan printa. De är ju inte jättedyra att köpa, men när man behöver det så kanske det inte finns i butiken och att printa en tar en timme eller två sedan är det klart. Något man nästan kan göra under lunchen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Bra jobbat! Jag har har lagt upp någon STL tidigare men jag kanske zippa den först, testa det.G Goodfidelity skrev:Får se om jag fick alla måtten rätt men jag använde din
Får se om jag gjorde alla måtten rätt men jag försökte utgå ifrån din mall.
Jag lade till två kullager som man kan lägga in för att inte slita sönder verktyget med borren.
Jag lade även till hål för att fästa två små tvingar på den utan att de sticker upp och är ivägen för handöverfräsen. Jag tänker att många som snickrar kanske har en handöverfräs, men de kanske saknar det där speciella 35mm borrverktyget.
Jag lade även in djupet i text, och en fas där man kan snabb-justera in djupet direkt på handöverfräsen, då blir det ca 13,5mm djup nedfrästning efter stålet jobbat genom mothållet/verktyget. Slipper man krånga med skjutmått, tumstock eller något annat.
Inskärningarna är på centrum, så man behöver bara rita ut centrumlinjen för vart gängjärnen skall fästa sedan justerar man in med hjälp av "pilarna" / infasningarna där på mitten.
Vet inte hur man lägger till en STL fil här, om någon vet så kan jag lägga upp den så den som behöver kan printa. De är ju inte jättedyra att köpa, men när man behöver det så kanske det inte finns i butiken och att printa en tar en timme eller två sedan är det klart. Något man nästan kan göra under lunchen.
[bild]
Då kan den som önskar ladda ned denna fräsjigg, baserad på måtten i mallen i denna tråd.
De två försänkningarna runt hålen är för att lägga i små kullager, så att borren roterar med kullagren. Detta ger bättre precision och gör att mallen kan användas upprepade gånger utan att skadas av borrstålet när man borrar. Plasten är som bekant lika mjuk som trä så en träborr skulle knaga upp borrjiggen/mallen ganska fort.
Jag flytta in de två 8mm hålen 1mm närmare det stora hålet, och det stora hålet flyttade jag 0,5mm närmare kanten på dörren. När jag printar denna och lägger den över en IKEA dörr så ligger hålen innanför 0,5mm. Jag skulle kanske säga rundt 0,1-0,2mm. Och resten beror nog på printern, dörren osv.
Posta gärna i tråden om ni använder den!
Om någon får bruk för den kanske jag tar mig tiden att göra en likadan men för hålen i skåpet också.
De två försänkningarna runt hålen är för att lägga i små kullager, så att borren roterar med kullagren. Detta ger bättre precision och gör att mallen kan användas upprepade gånger utan att skadas av borrstålet när man borrar. Plasten är som bekant lika mjuk som trä så en träborr skulle knaga upp borrjiggen/mallen ganska fort.
Jag flytta in de två 8mm hålen 1mm närmare det stora hålet, och det stora hålet flyttade jag 0,5mm närmare kanten på dörren. När jag printar denna och lägger den över en IKEA dörr så ligger hålen innanför 0,5mm. Jag skulle kanske säga rundt 0,1-0,2mm. Och resten beror nog på printern, dörren osv.
Posta gärna i tråden om ni använder den!
Om någon får bruk för den kanske jag tar mig tiden att göra en likadan men för hålen i skåpet också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej har du gjort några sådana här jiggar och säljer i dagsläget? I så fall vad kostar dom?G Goodfidelity skrev:Då kan den som önskar ladda ned denna fräsjigg, baserad på måtten i mallen i denna tråd.
De två försänkningarna runt hålen är för att lägga i små kullager, så att borren roterar med kullagren. Detta ger bättre precision och gör att mallen kan användas upprepade gånger utan att skadas av borrstålet när man borrar. Plasten är som bekant lika mjuk som trä så en träborr skulle knaga upp borrjiggen/mallen ganska fort.
Jag flytta in de två 8mm hålen 1mm närmare det stora hålet, och det stora hålet flyttade jag 0,5mm närmare kanten på dörren. När jag printar denna och lägger den över en IKEA dörr så ligger hålen innanför 0,5mm. Jag skulle kanske säga rundt 0,1-0,2mm. Och resten beror nog på printern, dörren osv.
Posta gärna i tråden om ni använder den!
Om någon får bruk för den kanske jag tar mig tiden att göra en likadan men för hålen i skåpet också.
[bild]
Hej!R ROSP63 skrev:
Om du känner någon som har en 3D printer så har jag lagt upp modellen här i tråden helt gratis. Det var mer glädjen att få designa den än intresset av att sälja något som fick mig att klura ut hur den skall byggas.
Att printa en såndär kostar mindre än frakten, det du möjligen behöver är två små kullager enligt specifikationen på delen, för att borren inte skall gnaga sönder plasten vid upprepad användning.
Kika runt lite så hittar du säkert någon med printer i din omgivning, annars är det på tiden att skaffa en
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden