Hej!

Tänkt göra egna sandwich-element, här följer en enkel skiss: https://app.sketchup.com/share/tc/e...UPikX2xTxoOcRELinlRHRymXE3q4KbRaoD&source=web

Är nybörjare gällande husbyggnad men har en far som utan att vara snickare har byggt hus på egen hand (inkl el. o rör) och har därför en känsla av att ingenting är omöjligt, även om det såklart uppstår lite grubbel o svordomar på vägen. Tänkt bygga ett litet hus på trailer som jag dock vill ska vara rätt stort för att vara litet, ungefär 30 kvm grund. Detta gör att jag vill komma ner i vikt och fick då upp ögonen för sandwich-panel. Problemet med dom kommersiella lösningarna som jag funnit är att alla innehåller plast, samt kräver diffusionstäthet, och eftersom jag har en liten trädkramare i mig och vill leva i ett hus som andas så blir detta inte ett alternativ.

På grund av diffusionsöppenhet tror jag inte OSB som vanligtvis används är optimalt (dålig fuktledande förmåga, kan expandera och paja konstruktionen vid för mycket fukt osv). Därför funderar jag istället på att använda mig av råspont. Som isolerare tänkte jag kanske använda träfiber i skivor, då dessa i teorin (?) även skulle kunna fungera bärande.

Min fråga är väl egentligen om ni tror två lager råspont skulle fungera bärande i sig, utan traditionell trästomme? Ett alternativ är att ha en trästomme i fogarna mellan elementen, men med isolering runt så att det inte blir en köldbrygga.

Vill tillägga att jag vid eventuell byggstart kommer anlita en byggkonstruktör, vill bara ha fprslag för att komma närmare just en sådan! Tacksam för all input.

Mvh Nils

Blir inte två lager råspont lika tungt som en regelstomme?

T Taxture skrev:
Blir inte två lager råspont lika tungt som
Saken är att man (i teorin) kan bygga betydligt tunnare och därmed få mer intern bredd (så inte huset blir för långsmalt), och även då spara vikt på bredden. Man brukar iaf säga att Sandwich gjord av OSB och cellplast är lättare än vanligtä trästomme med cellplast som isolering. OSB och råspont i samma bredd är ungefär likvärdiga viktmässigt om jag förstått det rätt.

Nu är jag ingen konstruktionsexpert, men på svärföräldrarnas landställe finns det ett par äldre hus där ytterpanelen är bärande (och som då har klarat 50 års vintrar). Innanför ytterpanelen sitter någon form av regelkonstruktion (45x45), men reglarna verkar mest fungera som någonting att hålla ihop panelen med och hålla isolering på plats. Innerväggarnas konstruktion tror jag bara är 3 mm masonit. Summa summarum gissar jag att råspont borde vara tillräckligt för att hålla upp ett enklare hus.

• Gilla
tjärnisse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.