nån som gjort det? och hur iså fall...
funderade på att såga till lite mdf och sen borra hålen för gångjärnen på samma ställe som de gamla....eller nån med nån bättre ide...????

Jag gjorde lite enklare luckor än Bonan (och själva skåpen) i 19 mm MDF som jag lämnade in för lackning. Minst lika snygga som köpeluckor, men jag använde inte fogsvansen och det krävde aningen mer jobb än bara tillsågning.

Vill man ha lite finish påt´ så kräver det en bra såg som det går att såga rakt och i vinkel med och som inte ger för mycket ojämnheter i snittet (sänksåg på skena i mitt fall), putsning/slipning av snittytorna, rundning av kanter med frässtål med önskad radie. Det går säkert att slipa rundningen också men det är svårt att få samma radie överallt. Om man inte rundar kanterna blir de väldigt känsliga och färgen fäster dessutom dåligt på skarpa hörn.

Beroende på vilka gångjärn man har så kan de också kräva försänkning med en viss precision, men det ser du väl på de luckor som du tydligen redan har.

Men frågan är om det inte är lättare att lacka om de gamla luckorna, eller är de skadade i själva ”träet”?

det är nog inget fel på luckorna i sig förutom färgen då...
men jag skulle vilja ta bort (tror att det kallas) spegeln. en list som sitter runt luckan
och det kändes som ett ganska enkelt alternativ att såga likadana luckor i mdf för då har jag man ju perfekt resultat på framsidan utan spackling...eller??

Jag har inte sprutlackerat MDF men när man målar med pensel eller roller så behöver man inte slipa ytan på sidorna (alltså det som blir in- och utsida på luckorna). De sågade kanterna behöver slipas släta innan första målning och sedan dras av med riktigt finkornigt papper efter grundning för fibrerna reser sig en del. Det finns vissa som anser att man ska lacka eller spackla kanterna och det kanske är det bästa.

Om du kan få bort listerna utan att förstöra ytan under så skulle jag tro att det är enklare att spackla och slipa de gamla än att göra nya. Men det kanske är ett roligare jobb att göra dem från grunden än att slipa och spackla...

Du vill inte dela några bilder (om köket fortfarande finns kvar)? Och hur har MDF:en överlevt fukt och slitaget? :)

Skulle det kunna vara möjligt att fräsa ur högblanka IKEA-luckor till mer gammaldags stil med speglar, och sedan måla att matt-/normalvitt? (Jag har omvänt önskemål att få köker mer "gammaldags"). Köpte huset 2014. Köket är från 2009. Lite för tidigt att byta ut...

P Per_A skrev:
Jag gjorde lite enklare luckor än Bonan (och själva skåpen) i 19 mm MDF som jag lämnade in för lackning. Minst lika snygga som köpeluckor, men jag använde inte fogsvansen och det krävde aningen mer jobb än bara tillsågning.

Vill man ha lite finish påt´ så kräver det en bra såg som det går att såga rakt och i vinkel med och som inte ger för mycket ojämnheter i snittet (sänksåg på skena i mitt fall), putsning/slipning av snittytorna, rundning av kanter med frässtål med önskad radie. Det går säkert att slipa rundningen också men det är svårt att få samma radie överallt. Om man inte rundar kanterna blir de väldigt känsliga och färgen fäster dessutom dåligt på skarpa hörn.

Beroende på vilka gångjärn man har så kan de också kräva försänkning med en viss precision, men det ser du väl på de luckor som du tydligen redan har.

Men frågan är om det inte är lättare att lacka om de gamla luckorna, eller är de skadade i själva ”träet”?

A Annaonym skrev:
Skulle det kunna vara möjligt att fräsa ur högblanka IKEA-luckor till mer gammaldags stil med speglar, och sedan måla att matt-/normalvitt? (Jag har omvänt önskemål att få köker mer "gammaldags"). Köpte huset 2014. Köket är från 2009. Lite för tidigt att byta ut...

Tror det blir svårt med finishen. Största nackdelen med en sådan lucka är att den varken är skyddad då du har fräst i den eller slitstark för den är gjord i bra material. Du får det sämsta av båda världarna. Men visst går det att lösa med flera lager skyddande färg.

Lime113 Lime113 skrev:
Tror det blir svårt med finishen. Största nackdelen med en sådan lucka är att den varken är skyddad då du har fräst i den eller slitstark för den är gjord i bra material. Du får det sämsta av båda världarna. Men visst går det att lösa med flera lager skyddande färg.

Tack för svar, jag misstänkte att det skulle vara så.

Är det någon som testat att klistra på lister i gammal stil på släta köksluckor och sedan målat, med lyckat resultat?

A Annaonym skrev:

Är det någon som testat att klistra på lister i gammal stil på släta köksluckor och sedan målat, med lyckat resultat?
Det var väldigt populärt på 80-talet. Min pappa gjorde det på löpande band till folk. Han sprutlackade luckorna kommer jag ihåg.

Jag har ägt ett hus där någon tidigare ägare hade gjort så på dörrar och listerna satt som berget. :D

A Annaonym skrev:

Känns enklare att göra nya luckor av MDF som du sätter lister på skulle jag säga. Jag gjorde egna luckor där jag använda överhandsfräs för att få det att se ut som spegel-dörrar typ. Fördelen med nya luckor är att om det skiter sig så har du fortfarande de gamla luckorna kvar. Det jag tyckte var svårast var att göra hålen för gångjärnen tillräckligt djupa utan att gå igenom luckan med spetsen med borren men är man försiktig eller hittar en borr med minimal spets så är det inga problem. Jag sprutmålade mina luckor vilket inte var svårt men krävdes många lager med slipning emellan för att det skulle bli bra.

M Marsman80 skrev:
Känns enklare att göra nya luckor av MDF som du sätter lister på skulle jag säga. Jag gjorde egna luckor där jag använda överhandsfräs för att få det att se ut som spegel-dörrar typ. Fördelen med nya luckor är att om det skiter sig så har du fortfarande de gamla luckorna kvar. Det jag tyckte var svårast var att göra hålen för gångjärnen tillräckligt djupa utan att gå igenom luckan med spetsen med borren men är man försiktig eller hittar en borr med minimal spets så är det inga problem. Jag sprutmålade mina luckor vilket inte var svårt men krävdes många lager med slipning emellan för att det skulle bli bra.
Var landar man ekonomiskt i runda slängar om man tillverkar själv?

A Annaonym skrev:
Var landar man ekonomiskt i runda slängar om man tillverkar själv?
Är ju egentligen bara kostnad för MDF och färg. Du borde kunna återanvända gångjärnen och handtag men beror på om du vill det eller ej. Kanske krävs en ny borr, överhandsfräs, utrustning för sprutmålning men vet inte om det bör räknas in. Har ingen koll på vad det kostade men det kan du ju lätt kolla upp på närmaste bygghandel och färghandel.

• Gilla
Annaonym
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.