Hej det är så att jag skulle gärna vilja ha bits som inte slits så lätt och detsutom ska hålla i skruven bra så att det inte trillar av eller sliter sönder de. När det kommer till bra tillverkare av bitssatser så hör jag alltid wera men kan ej lägga över 600 kr så jag undrar om de andra proffsmärkena som hilti, makita, panasonic och hitachi gör bra bittsar som tål stryck som i betong och metall?

Jag är inte säker på bosch eller dewalt då jag hört att deras bits är dåliga. Dock vet jag inget om de andra märken jag listade.

Jag hade också gillat om bitssatsen hade haft magnet så att skruven slipper trilla av men det är inget som spelar så stor roll för mig.

Bits är för mig förbrukningsvaror och jag köper de vanligaste (PH2, PZ2, T20) i 25 pack från Bosch. Skruv anpassar jag för det mesta och där är favoriten just T20.
Min åsikt är att det är ofta inte bits'en som ställer till om dom passar "bra" i skruven utan det är kvalitén på skruven som avgör för det mesta. Generellt så skulle jag säga att jag uteslutande håller mig till Essve skruv då utbudet hos lokala leverantören samt kvalitén inte gjort mig besviken.
Det svåraste är däremot att hitta vettiga bitshållare som inte är för långa och inte slits ut fort, speciellt i knack-maskiner där det lätt går våldsamt till. Har en favorit där som levererat i många år som är både kort, med magnet och helgjuten utan skarv. Dvs, den spricker inte. Nu börjar den bli nött i skaftet så det är bara att beställa hem ett par nya! Enligt bild.
I övrigt så går jag alltid med Essves bit sats i fickan och byter ut/fyller på när det börjar bli slitet. (Bithållaren från Essve kiten och liknande brukar däremot inte hålla avsevärt länge innan "låsningen" ballar ut)

• En bitshållare som är kort och helgjuten med magnet, utan synliga skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Essve bitssats med olika bits och bitshållare på nyckelring, kompakt och bärbar design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För "budgetvariant" köpte jag den här Dewalt bitssats på ClasOhlson för ett år sedan och måste säga att de håller högt i kvalitet. Har även kört mycket med slagskruvdragaren. Ingen har gått sönder, och ser fortfarande som nya ut. Bitsshållaren är dock inte riktigt i samma klass som Wera och Wiha, men fullt OK, fungerar än idag.

https://www.netonnet.se/art/hem-hus...soum85ghMIWnobgtZB820AWSNZEDDg-BoCJaAQAvD_BwE

M magnlar skrev:
För "budgetvariant" köpte jag den här Dewalt bitssats på ClasOhlson för ett år sedan och måste säga att de håller högt i kvalitet. Har även kört mycket med slagskruvdragaren. Ingen har gått sönder, och ser fortfarande som nya ut. Bitsshållaren är dock inte riktigt i samma klass som Wera och Wiha, men fullt OK, fungerar än idag.

[länk]
Har du testat hilti, hitachi och makitas bitssatser? Hur är de i jämförelse med dewalt?

R rambo20 skrev:
Hej det är så att jag skulle gärna vilja ha bits som inte slits så lätt och detsutom ska hålla i skruven bra så att det inte trillar av eller sliter sönder de. När det kommer till bra tillverkare av bitssatser så hör jag alltid wera men kan ej lägga över 600 kr så jag undrar om de andra proffsmärkena som hilti, makita, panasonic och hitachi gör bra bittsar som tål stryck som i betong och metall?

Jag är inte säker på bosch eller dewalt då jag hört att deras bits är dåliga. Dock vet jag inget om de andra märken jag listade.

Jag hade också gillat om bitssatsen hade haft magnet så att skruven slipper trilla av men det är inget som spelar så stor roll för mig.
Köpte denna under husbygget och förutom en borttappad så har den hållit otroligt bra.

https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/forbrukningsmaterial/bits/bosch-2607017319-bitssats-32-delar

R rambo20 skrev:
Har du testat hilti, hitachi och makitas bitssatser? Hur är de i jämförelse med dewalt?
Har haft en Makitas 98 delars bittsats, någonting. Mest skräp. Förmodligen från Kina utan några kvalitetskontroll. Hitachi och Hilti har jag inte provat.

P
Makita har väldigt dåligt kvalité i sina större boxar. Köpte någon stor 209 delars men bitsen blev utsliten såfort dem kom i kontakt med jordens tyngdkraft.. Dock har dom olika småa guldfärgade som ska va bra sägs de... Jag har haft och har massor med bitsboxar, metabo, milwaukee, Dewalt, däribland 6 olika Festool centrotec lådor.. har nog säkert 30 oöppnade bitslådor! använder mest bara Wera och Festools bits(wiha?) för ja tycker dom håller bäst!
Sen är det roligt att samla :)

Felo, Wera och wiha räknas som top bitch

för slagskruvdragare kör jag uteslutet med 50mm bits rakt i maskin.. finns ingen slagskruvbitdhållare som håller.. Bosch har väll nån nyutvecklad historia som nyss kommit som ska va bra? Dewalt och milwaukee har helt okej 50mm bits i storpack!

Dessa Wera bitsatser är bra.. inget skrymmande utrymme och bra kvalité.. finns i lite olika versioner

https://www.toolab.se/produkt/Wera-Torx-Bitslada-20xTX10-60xTX20-20xTX30

Festool kör Wiha, och är ungefär samma kvalitet som Weras bitorsion diamond sägs det. Tycker dom är riktigt bra. Men de långa 100mm är i förvånansvärt sämre kvalitet än de korta. Lite synd.

Till slagskruvdragaren körde jag Dewalts extreme 50mm direkt i maskinen, men dom höll inte särskilt bra. Sen körde jag bara Dewalts vanliga (ville ej använda dyra Festool bits i slag) som jag länkade ovan, och de höll otroligt bra, trots "fel" material. Hade den i Weras bitshållare avsedd för knack.

P pleqtiz skrev:
Makita har väldigt dåligt kvalité i sina större boxar. Köpte någon stor 209 delars men bitsen blev utsliten såfort dem kom i kontakt med jordens tyngdkraft.. Dock har dom olika småa guldfärgade som ska va bra sägs de... Jag har haft och har massor med bitsboxar, metabo, milwaukee, Dewalt, däribland 6 olika Festool centrotec lådor.. har nog säkert 30 oöppnade bitslådor! använder mest bara Wera och Festools bits(wiha?) för ja tycker dom håller bäst!
Sen är det roligt att samla :)

Felo, Wera och wiha räknas som top bitch

för slagskruvdragare kör jag uteslutet med 50mm bits rakt i maskin.. finns ingen slagskruvbitdhållare som håller.. Bosch har väll nån nyutvecklad historia som nyss kommit som ska va bra? Dewalt och milwaukee har helt okej 50mm bits i storpack!

Dessa Wera bitsatser är bra.. inget skrymmande utrymme och bra kvalité.. finns i lite olika versioner

[länk]
Är desssa bra om man vill komma billigare undan än dem som kostar över 600?
http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/183_150_210/products_id/1306

P
R rambo20 skrev:
Är desssa bra om man vill komma billigare undan än dem som kostar över 600?
[länk]
Ja den är mycket bra! Bitshållaren är en av marknadens absolut bästa!

P pleqtiz skrev:
Håller med om att denna är bra. Däremot är den andra bitshållaren med ringmagnet för klumpig tycker jag. (Den ingår i vissa andra Wera-bitssatser.

makita goldserien är prisvärd.. har många olika varianter av den

I slagskruvdragaren kör jag alltid wera 50mm "impact"-bits och som bitsats till den vanliga kör jag Bacho. Denna brukar reas ut då och då för 99:-, och det är den verkligen värd.

P pleqtiz skrev:
Finns det någon butik i malmö som säljer bitssatsen så att jag slipper behöva beställa från nätet?

De stora butikerna bauhaus, jula, clas ohlson och beijer byggmaterial verkar inte ha de förutom deras hylsnycklar.

Ja kör till 99% med slagskruvdragare, så då är de långa bits som gäller, kör mestadels med Bosch, varit nöjd med dem, köper på mig vid behov när ha handlar material

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.