Hej,

Vet att denna fråga har varit uppe tidigare men har inte riktigt hittat svar på mitt lilla dilemma. Vi har monterat en Frame på en vägg som är en yttervägg. Tidigare hade vi en soffa under Tvn och då störde vi oss inte på kabeln men nu är det ett ständigt störningsmoment.

Jag testade tidigare att borra ett 3cm hål bakom Tvn samt ett närmare golvet för att "enkelt" dra kabeln rakt ner men visade sig att det även fanns horisontella reglar. Skit också.

Vi kommer inom kort att måla om rummet så går ju att göra ett större ingrepp när man ändå ska måla om.

I trälådan längst till höger har vi gömt själva Frame-boxen.

Är ju väldigt meckigt att minsta kontakten på Framens kabel är typ 35mm bred. Ställer till det.

Vad hade nog gjort?

Tack på förhand! Väggmonterad TV med synlig kabel på en ljus vägg, golvuttag med två sladdar, inomhusväxt i hörn nära fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har lättbetongväggar, men valde att spåra ut en liten ränna i väggen där jag dragit kabeln mellan Frameboxen och tv:n (samt HDMI kabeln till soundbaren). Jag resonerade som så att den dagen TV:n byts ut (eller ger upp), så klipper jag av kabeln och spacklar igen det lilla hålet som blir kvar.

• Gilla
RenoverarAlex
  • Laddar…
P Pimpim-100 skrev:
Jag har lättbetongväggar, men valde att spåra ut en liten ränna i väggen där jag dragit kabeln mellan Frameboxen och tv:n (samt HDMI kabeln till soundbaren). Jag resonerade som så att den dagen TV:n byts ut (eller ger upp), så klipper jag av kabeln och spacklar igen det lilla hålet som blir kvar.
Tanken har slagit mig. Är gipsskivor så skulle ju gå lätt att såga ett spår med cirkelsågen. Inga problem att offra kabeln. Enda som talar emot det är väl att det går emot elsäkerhet osv 😀

Jag skulle absolut göra ett spår i gipset.

Har själv en Frame och grejen är ju att man inte vill ha synliga sladdar men jag har min på en vägg med en skrubb på andra sidan så där behövde jag bara göra hål och ha tekniken i skrubben.

• Gilla
mr_Brasco
  • Laddar…
P
Jag hade på sin höjd satt dit en kabelkanal. Titta runt omkring dig. Synliga kablar och kanaler överallt. Varför är just tvs kabel så speciell att den inte kan synas? Vänta ett par månader innan du börjar spåra för detta, vansinne är bara förnamnet, jag tror du kommer på bättre tankar.

Tycker i övrigt tvn sitter lite högt. Men det är ju en smaksak såklart.

• Väggmonterad tv ovanför eluttag och synliga kablar; högt monterad tv med synliga kabeldragningar markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Dosa bakom tvn
Dosa ovan sockel
Spåra mellan dosorna, fäll in en tillräckligt bred list, anpassa anslutning mot dosa.
Lägg i kabeln, och en extra dragtråd.
På men locket på listen.
Spackla in listen.
Repetera från nedre dosan till boxen om så önskas.

P
Kolla annars på hur jänkarna drar el. Dom har någon slags böjlig lång borr, borde duga att komma igenom kortlingen med.

Den ofrivillige klåparen skrev:
Varför är just tvs kabel så speciell att den inte kan synas? Tycker i övrigt tvn sitter lite högt. Men det är ju en smaksak såklart.
Det är det som är vitsen med en Frame, att den ska se ut som en tavla när den är i tavelläget. Och en tavla har inga sladdar eller ska hängas upp för lågt 😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.